• StoraD

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Tack Irma!!
  • StoraD

jo, det är kul att vi ligger lika mamarazzi, även om jag känner mig så osäker och ickeglad fortfarande. Jag är nog runt 12+6 idag tror jag. Jag har haft så oregelbunden cykel + det har visat olika på mina 7 (!!! :-0) UL/vul

Tack för grattis Franka. och SÅ roligt med sparkarna! det måste kännas jättehäftigt!

Åh lilla gräsänklings-idun! du får försöka bjuda hem lite vänner på TV-kväll och så! Ring mig annars om du vill prata ngn kväll.

Kul med kalas Cia! du är så duktig på att baka och sånt! Själv har jag inte bakat sen 1989, och det var när mikron kom och man kunde blanda cornflakes och blockchoklad till mikrogodis. *mmm drömmer mig bort*

BP: jobbigt med järnet, det enda jag vet (som du säkert också vet) är att man inte ska ta det tillsammans med kalcium, så ingen spenatstuvning med andra ord!

Mina kollegor säger att jag är i denial som säger att det inte syns, men jag vet inte, jag tycker inte det. Jag har ju en sån jojo-vikt och går från att vara ganska pinnig till att bli en boll med 1.54 cm i diameter rätt så ofta. Men sen äter jag numera oavbrutet, och nästan bara onyttigt, mkt pommes och elände, och läsk (som jag aldrig drack tidigare). De där enheterna är det sisådär med, men jag har ju mått illa nästan dygnet runt, och gör det ff, så jag skyller på det. Mina (enorma mängder) pommes ger mig så mycket glädje...

Finesssan: hur går det m Vidas sömn? Bra hoppas jag!

kramar på er alla söta!

• StoraD

AAH måste börja fatta mig kort i inlägg!! jag hade glömt att jag saknade denna vitala forum-skill!

åh nu kom jag att tänka på söt-pops som tokskriver! hur mår du gumman?!

och DND, är det ÄL-dags?

• StoraD

Lycka: jag får Innohep, bara! Jag hade bara proggisar för 10 dagar, så jag valde helt kallt att inte ta dem! nu i efterhand kan jag undra hur jag tänkte, men då var jag mest förvirrad (eftersom jag hade lite blödningar inledningsvis).

Åh tänk om jag bara varit 1.54 cm! så pytteliten! haha

Johsjo vilka piller menar du då? Räkna nu inte med att du får olika piller, det är inte alls säkert utan beror på din läkare. Men det vet du säkert! Rörande Trombyl (som vissa får) så är det olika skolor där, vissa tar dem varje dag direkt, andra från, och andra från plus. Jag tar innohep (sprutor) som jag tagit från konstaterad graviditet (tickande hjärta). Lycka till!

• StoraD

Mamarazzi "#(/%#?()%/ blödning! hoppas att det inte blev ngt mer än det lilla rosa, ngt litet rosa betyder troligtvis ingenting som din make och andra här säger, men jag förstår att du oroar dig och skickar en massa kramar till dig söt!

Spirit - kram gumman, vad jobbigt. Men vad ska man göra, vi har inget val. Bara att bryta ihop och sen gå vidare och fortsätta kämpa. Jag har själv parallellt stått i adoptionskö, det har hjälpt mig igenom dessa år. Och jag hade ju en behandling som jag skulle ta vid plus, bara jag plussade - och sen tog mitt fjärde plus över ett år. Men du ska se att ni kommer plussa snart, och då är du laddad till tänderna!

Poppy: skönt att du snart ska få din utredning, jag förstår att du har blandade känslor och jag hoppas sååå på det bästa nu!

Ang. Folsyra så är det så att B12-brist och brist på folsyra kan orsaka mf, men det är nog verkligen extremfall av brist då, t.ex. så får ju vegetarianer ibland b12-brist. Hursomhelst så har jag Folacin på recept, iom att det inte är ngn fara om RDI överskrids (folacin = 10 ggr RDI för gravida), så det kan jag rekommendera.

a80: en del av mig tänker, vad-ska-du-in-där-och-peta-för-kvinna!! en annan del tänker ååååh... söta du, jag är så glad att din tenta är avklarad, du har varit SÅ tapper! heja dig!

Angående prover: Dr M menar på att immunologiska problem är notoriskt svårmätta (och TNF-alfa är inte så pålitligt), och eftersom innohep och fragmin inte har några biverkningar så kan man ta dem ändå, utan att göra prover. Så jag får ju behandlingen ändå och har valt att lägga ner provtagandet. Men det är kanske ngn annan behandling eller andra prover ni är ute efter? (som rör det immunologiska vill säga).

EGO: jag har hållt mig borta lite från fl (mkt out of character) eftersom jag är ingenting mindre än livrädd inför måndagens (morgondagens) UL. Nu är jag i vecka 13+ och om det ser bra ut har jag lovat att bli lite glad. Hittills har jag inte vågat vara det. Jag vet inte hur jag kommer att klara morgondagen fram till 15:30, men man har ju inget val som sagt.

Heja DND's ÄL! nu håller vi tummar vännen! Undrar hur det går för mammawannabe förresten?

nu ska jag sluta skriva!!

(kram cia! och HK! aah kan inte sluta skriva...)

• StoraD

Tack MB, och vad skönt att mensen äntligen kommit och att maken anses botad, nu går ni mot ljusare tider raring!

Idun: nämen sånt borde ju verkligen vara förbjudet! tur att du har så bra läkare runt om dig vännen!

Bettan: jag förstår att du stressar inför utredningen, men har du en läkare som du vet kommer ta proverna, eller det är till Sahlgrenska du ska?

Söta HK: det kommer att ordna sig ska du se, du får inte ge upp! Hur är det med hälsan annars, jag hoppas att du inte har mkt ont?

Pops: när vad nu undersökningen?

Ngn frågade om fragmin och innohep? Jag har förstått att det är i princip samma sak, och min läkare i region skåne har också gått över från fragmin till innohep, så det är nog ingen fara, i synnerhet vid så små doser. Vid graviditet ges den dessutom, enligt Dr M, i så låga doser att det förlorat den blodförtunnande effekten, men fortfarande motverkar bildningen av blodproppar.

hoppas Vida och finesssan mår bra också!

tack för alla tummar! kram kram

• StoraD

hej på er! Tack till er som tänkt på mig, det gick bra idag! jag har sån huvudvärk och illamående att jag inte orkat skriva tidigare bara. Så nu är jag i v. 13+0 ungefär trodde han, 13+ iaf.

Mamarazzi: bra tänkt! och SKÖNT att det inte kommit ngt sedan i lördags raring!

Bettan: härligt med en läkare som du känner förtroende för gumman!

nu måste jag vila lite till, jag skriver till er andra senare! många kramar

• StoraD

tack söta ni! nu har jag återhämtat mig från min huvudvärk, och landat lite grann. Jag fick nästan en chock idag tror jag, det är svårt att förklara. Det känns som att jag precis plussat, alldeles overkligt. H (min man) är jätteglad, men jag känner mig fortfarande lite lätt förvirrad och har redan börjat tänka på rUL och ja... jag vet inte. a80 varnade ju mig för att glädjen kanske inte skulle komma så lätt, och det stämde verkligen på mig! men kanske blir det bättre när jag får landa lite i detta. Jag är inte så glad som jag trodde jag skulle vara (och nu ska jag försöka att inte få dåligt samvete för det, precis som a80 också sa!), alltså det är klart att jag är tacksam och glad, i huvudet, jag förstår ju att detta är någonting jättebra och positivt, men jag vågar inte riktigt känna mig glad i kroppen, hoppas ni förstår vad jag menar?

a80: härligt med den vilda räkan!

speransa: hoppas att det inte är x, oavsett så beklagar jag ditt mf
    jag har inte tagit prog men jag tror att de flesta i tråden har tagit det!

kramar på er och tack för era snälla ord!

• StoraD

tack för era snälla ord töser!

härligt att du kan glädjas mamarazzi!

pops: när var det du skulle göra undersökningen gumman? håller tummarna för dig!

Idun: hur är det med dig och sammandragningarna? bättre hoppas jag!

och a80, hur länge till ska du jobba vännen?

krusbär, när var ditt UL? du skulle vänta tills dess med att outa graviditeten på jobbet?

många kramar till er andra också!

• StoraD

nämen oj Krusbär! UL redan imorgon! så spännande raring! Sen får du gå med magen i vädret!! Nej, jag har ingenting före rUL, utan det är om ca 5 veckor. Så länge har jag inte gått utan UL innan. Men vi ska på inskrivning hos bm den 31/2 och då är jag i v. 15-16 tror jag. Kan man höra hjärtat då? isf får jag en bekräftelse då.
    Apropå att berätta, jag vet inte hur stor du är - men kanske har vissa misstänkt lite, så det inte blir en så stor chock ändå? De jag har berättat för hade redan förstått , och jag tycker inte att det syns sådär jättemkt (även om andra säger att det gör det och jag är i denial).

a80: Men då har du inte mkt tid kvar på jobbet gumman, skönt att du har flex kvar att ta ut!
    Söta du, tänk att det snart är dags! Jag minns att du och jag började i den här tråden ungefär samtidigt!
    Då borde Hella också vara på gång, ni plussade väl ungefär samtidigt?

ååh kottarna! *kastar tillbaka på mamarazzi*

kramar på er

• StoraD

Krusbär: stort grattis vännen!! jag tänkte på dig hela dagen igår, men hade ingen tillgång till dator! härligt söt, nu måste du gå med magen i vädret på jobbet!

Pops: trist med så otrevligt bemötande, men det verkar ju onekligen vara så att dina problem är immunologirelaterade. Ang. enköping så minns jag att även 'bebis igen' hade en sympatisk läkare där! Så inboxa henne också och hör! Annars så finns ju Dr M: om du kan hitta ngn läkare hos dig som vill samarbeta med honom? (kanske den sympatiska i enköping?)

Lycka till på jobbet cia!

Lycka: det är ju inte klokt... vad förtroendet till läkarprofessionen har fått sig en törn i denna karusell...

kramar raringar!

• StoraD

hej mamarazzi: jag känner mig sådär, ganska orolig faktiskt: det enda som ger mig lite tröst i det är att jag fortfarande mår väldigt illa. Jag känner mig rätt så nere faktiskt, men det kanske är hormonellt, jag har ju också fått jättemkt finnar + mår illa, så hormonerna är nog inblandade på ngt sätt. Kanske förstärks det av att jag de senaste 2 åren tagit mkt hormoner med pergotime och så, jag vet inte. Speciellt glad är jag inte. Jag har svällt upp och är ganska rund, och det syns rätt mkt nu, jag försöker dölja det men jag märker att folk tittar. Men hela jag har gått upp så kanske tror de att jag blivit lite tjock bara, men jag tycker att det är lite jobbigt att det syns.

Usch, detta blev ett klagoinlägg, klart att jag är tacksam och jag trodde aldrig jag skulle klaga (även om jag bara klagar på oron - ingenting annat!), men jag har svårt att släppa oron och bara vara helt glad - jag önskar att jag kunde känna som du vännen! Jag är jätteglad att du hade en så härlig födelsedag, och att du kan känna att situationen är underbar - det är den ju faktiskt!!

• StoraD

Krusbär: nej det är faktiskt inte konstigt, och det var ju bara i julas - mindre än 3 månader sen - jag satt och grät för att det var över ett år sedan senaste missfallet, och nästan 3 år sedan vi hade börjat försöka få barn. Det har varit så tuffa år, och då kan man ju inte förvänta sig att allt ska försvinna i ett trollslag antar jag.

Hur känns det idag gumman? har du landat i ert UL! Fick ni veta könet på det lill* pyret, eller det kanske är hemligt?!

Tack Bettan! hur är det med dig?

• StoraD

Tack för ditt tips fröken Joper! så snällt av dig att dela med dig av dina erfarenheter.

Spännande med adoption, vi var faktiskt nära att skicka papper (till Taiwan, med BV) när jag blev gravid denna fjärde gång, och visst är adoptionsvärlden fantastisk! Jag hoppas att ni snart får er lilla knatte, stort lycka till med er process!

• StoraD

Bettan, jag förstår att du är nervös, det var jag verkligen också! Jag hoppas att utredningen blir en bra erfarenhet för dig, om du förstår hur jag menar? alltså att du blir respektfullt bemött och får göra de prover du vill och behöver göra. (Blod)prover görs väl oavsett om du har mens eller inte, men jag antar att du syftar på ngn form av spolning eller undersökning? Klart att du inte orkar vänta!

• StoraD

hej på er!

Jag förstår hur du tänker krusbär, jag tänker ganska lika, även om jag inte kommit lika långt. Jag har inte heller så många IRL som jag kan umgås med, och jag känner ingen som är gravid som jag vill umgås med heller. Men en skillnad är att jag berättat för ett par vänner vad jag gått igenom, och dem kan jag prata med - alla utom en, hon var väldigt oförstående. Hon började med att säga att missfallen uppenbart berodde på stressen med avhandlingen (vilket hon upprepat flera ggr fast jag sagt ifrån), och hon sa vid ett annat tillfälle att hon var säker på att jag inte skulle bli med barn innan jag var klar med avhandlingen. Jag berättade för henne om graviditeten igår för att jag råkade försäga mig (om sprutan), men det var högst ovilligt.
    Jag kan inte råda dig vännen, men din familj verkar vara förstående - och det är ju jätteskönt!

Bling gumman, kramar till dig också! Tråkigt att du känner dig lite låg. Nu är din makes behandling över som jag förstått det, hur tänker ni nu? ska ni börja lite smått igen?

många kramar på er!

• StoraD

hej på er töser, hoppas att allt är bra! Jag har jobbat som en tok dessa dagar, så jag har varit inne och läst men inte skrivit ngt. Men jag tänker ju på er!

Cia: hur känns det att börja jobba?

Idun: det låter som att du haft en bra resa söt! hoppas det är bättre med sd?

Härligt Hella! hoppas tösabilen är på g nu, om hon kommit än vill säga!

hur mår du a80, har du slutat jobba?

DND: resultaten säger inte mig så mkt vännen, jag kan inte säga så mkt om det. Men jag tycker inte att det är så konstigt att man inte blir gravid på 6 försök. I min värld, med mig själv och många av mina vänner, är det inga konstigheter, men jag vet att du har andra erfarenheter och du ska göra det som känns rätt för dig. Men FY vad jobbigt det är när mensen kommer, jag vet... Dagarna efter menshelvetet har jag inte gjort mycket mer än gråtit och försökt desperat att förstå varför det inte funkar och motat bort domedagstankarna. Men du, skulle insemination vara ett alternativ? Jag kan inte så mkt om det, men hade jag inte blivit gravid hade jag nog blivit erbjuden det (eftersom det tog över 1 år sedan sista missfallet). 1000 kramar på dig söt!

Pops: ngn tur med att hitta en läkare som kan skriva ut innohep/heparin/fragmin till dig?

Krusbär: så underbart med små buffar!! hur har de reagerat på jobbet?

Som av en märklig slump är jag också i Sthlm den 24-26 april! jag ska stå på textmässan den 25 april www.textmassan.com/ så jag träffas mycket gärna och fikar! Ni är också JÄTTEvälkomna att hälsa på mig på textmässan annars, så kan jag bjuda på en kaffe eller så, den är på söder (se länken).

kram kram söta ni!

• StoraD

härligt pops: jag säger som a80 - välkommen till heparinklubben, sprutorna blir som små vänner som möter en varje kväll (eller jag tar min på kvällen). Skönt att du träffar ngn som du känner lite förtroende för söt! Och en månad är ju på riktigt ingenting! det är ju en ynka cykel ju!

Krus: jag tycker att du ska berätta! Jag har råkat berätta för några stycken nu, och det är rätt så skönt. Dessutom tycker jag att det här med problem och missfall är så stigmatiserat, jag tror att det generellt är bra att prata om sånt här. Det är annars lätt att känna sig ensammast i världen.

a80: tack för att du frågar - mitt illamående har inte förbättrats, igår så slog jag personligt rekord och *ÄCKELVARNING* spontankräktes utanför skånetrafikens kontor på malmö centralstation. Så nasty och pinsamt!! jag på riktigt sprang därifrån... livrädd att någon hade sett mig. Jag skulle in och köpa busskort, men det blev inget med det av förklarliga skäl... Men jag är glad att jag mår illa, det känns bättre så än att inte ha några symptom alls faktiskt: jag har oroat mig för spökveckor och sånt (jag är i v. 14+4), så jag är glad att jag mår illa.
    Hur var första dagen hemma tyckte du? Har du haft det bra?

cia: hur känns det att jobba vännen?

Lycka: så skönt att det gick bra igår!

Idun: hur känns det med sd? hoppas det är bättre!

DND: hur känns det söt? lite bättre idag? kramar på dig min raring

ikväll ska jag se let's dance!

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8