• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Hej, alla! *vinkar*

Och hej, Poppy! Kul att se dig. Kan föreställa mig att det är hårt med skrivandet just nu *inte-avis*. För min del hoppas jag att du vaknar efter hysteroskopin (du sövs väl?) och att de då säger att de hittade något, men åtgärdade det direkt. DET vore väl drömscenario?

Nosce Te Ipsum
  • BettanB
    Irma skrev 2009-03-08 12:12:36 följande:
    Hej alla! Måste få fråga er erfarna.. Vilka prover får man INTE missa i en missfallsutredning? Jag hade med mig Finesssans lista till läkaren. Fick inte tagit alla dom : = (
    Vilka FICK du ta?
    Jag är döstressad inför mitt besök. Försöker verkligen ställa in mig på att det inte kommer att ge mycket; orkar inte mer besvikelse nu.
    Nosce Te Ipsum
  • BettanB
    BettanB skrev 2009-03-08 12:56:30 följande:
    Vilka FICK du ta? Jag är döstressad inför mitt besök. Försöker verkligen ställa in mig på att det inte kommer att ge mycket; orkar inte mer besvikelse nu.
    Skulle ju inte vara ett happy face där då'rå...
    Nosce Te Ipsum
  • BettanB
    Cia o krabaten skrev 2009-03-08 13:01:02 följande:
    Bettan: Tyvärr är det nog en rätt inställning... Bättre att bli glatt överraskad om du lyckas få en läkare som tror på detta med upprepade mf...
    Jo, jag är rädd för det. Just nu läser jag på så gott jag kan iaf. Går igenom alla gamla inlägg på SISforumet (4000+ st!! ), googlar och har mig. *pustar*
    Helt sjukt att man skall behöva kämpa så här.
    Nosce Te Ipsum
  • BettanB
    Irma skrev 2009-03-08 13:11:59 följande:
    Läkaren tog P-Lupus P-ATP-tid Fosfolipider-ak(kardiolipin-ak (IgG), B2-glykoprotein 1-ak (IgG) S-TSH S-Fritt T4 Kromosomanalys (på både mig och sambon) och så något till som han sa inte fanns på Finesssans lista. Förstod inte vad han sa tyvärr... Jag är inte medicinskt kunnig för fem öre heller. Man kanske ska vara glad att han tog några prover överhuvudtaget som Cia säger. Jag vill ju bara ha hjälp i detta helvetet.... = ( Är det någon som vet vad gränsvärden är för ovanstående prov? LÄkaren kanske bara säger att allt se bra ut. Det ända receptfria man kan ta själv är ju blodförunnande.
    Irma: Det var ju inte mkt att hänga i granen. Bättre än inget så klart.. Nu vet jag vad jag kan vänta mig, skall ju träfa samma snubbe tydligen.

Du kan ta ASA (albyl), dricka tomatjiuce, nässelthé, omega3, folsyra (gärna folacin eller liknande) också. Kan hjälpa lite på traven.
    Nosce Te Ipsum
  • BettanB
    fruZ skrev 2009-03-08 13:15:53 följande:
    Mama; åh nej, vad jobbigt med blödning! Hoppas det inte kommer mer!!! Och gör det det eller du känner dig för orolig så se till att bli undersökt. Håller tummarna för att allt är bra. Irma och Bettan; jag har bara gjort KK-utredning med FÅ prover som inte visat nåt fel. Accepterar det eftersom jag ändå får behandling. Men det är inte så mycket i utredningsväg som görs i Landstinget...
    Ja, jag skulle också vara glad om jag fick behandling ändå. Vad får du?
    Nosce Te Ipsum
  • BettanB
    Irma skrev 2009-03-08 13:17:23 följande:
    Vilka prover saknas då? Hur ska jag få läkaren att ta dom?
    Bra frågor. Jag skulle åtminstone vilja ha lite koll på TNF-a iaf och kolla upp MTHFR. Jag har flera autoimmuna sjukdomar i släkten och båda mina föräldrar har haft proppar.
    Nosce Te Ipsum
  • BettanB
    Irma skrev 2009-03-08 13:26:36 följande:
    Han frågade faktiskt om det fanns proppbenägenhet i släkten. En av mina mostrar fick det när hon var 40. Då såg han lite fundersam ut. Men så sa han att det ser vi proverna isåfall..hm? Okej så jag ska be om TNF-alfa då... Hur kollar man MTHFR? Några frågor till! Vilka omega3 tabletter är bra? Och duger apotekets folsyra-tabletter? dom med 500 mikrog? massa frågor här....
    Ang. MTHFR; kolla in den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41989976.html

Omega3: Borde funka med vilka som helst i stort sett, men ta en rejäl dos/dag. Och jag tar apotekets folsyra, men vill få Folacin utskrivet.

Ingen mer som fått propp? Hur har du det med autoimmuna sjukdomar i släkten då? Diabetes, reumatism, psoriasis etc Sånt kan vara viktigt att ta upp med läkaren (om han har någon koll vill säga).
    Nosce Te Ipsum
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8