• Finessan

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Cia är grön. Cia är grön. Cia är grön. *dansar*

• Finessan

Nikes, nu hoppas vi på nästa tursticka!

Krus, grattis!

GOD JUL alla söta trådvänner!

Många kramar från mig och Vida!

• Finessan

Hej på er alla och God fortsättning! Skönt att ni har överlevt även om många av er har tampats med diverse problem.

Välkommen Mom! Japp, jag har en rejäl lista på prover. Min första utredning gjordes privat efter endast två missfall och den innehöll redan då fler prover än vad de flesta får. Inget hittades dock. Efter nästa mf utökades utredningen med ännu fler prover och då blev det bingo på två koagulationsprover. Blev ordinerad Fragmin, men fick ytterligare ett mf. Då var jag så pass påläst att jag visste att det fanns fler viktiga prover att ta och andra behandlingar att testa. När då läkaren sa att det inte fanns något mer att göra, då var det bara att söka sig vidare.

Träffade Dr B (som många här gått hos) och han tog resterande prover och då blev det bingo igen. Jag fick annan behandling och det blev bebis.

Vad jag har märkt så är det sällan något hittas på de få prover som ofta ingår i en utredning. Det är inte tillräckligt utan man måste gräva djupare. För mig tog det alla dessa prover innan alla "fel" kunde fastställas. Om man däremot hittar en läkare som är beredd att behandla med exempelvis Progesteron, Trombyl och Heparin ändå så behöver man förmodligen inte en massa prover då många av orsakerna behandlas med just dessa mediciner.

Oj, det blev långt.

Spirit, min första utredning gjorde jag hos Anette Sjösten på Läkargruppen Viktoria. Jag rekommenderar henne verkligen för utredning eftersom hon tar en massa prover. Nu har hon tydligen även mjuknat vad det gäller Prog och Trombyl. När jag gick hon henne var det tvärnej.

Kajo, jag stämmer in i kören - CB:s digitala tester.

Mikes, vad jobbigt. Åk in om du är orolig och det inte ger sig. Låter ju inte sunt. Hur har det gått för din blivande?

Bling, förstår att det känns jobbigt att vänta ett år, men nu har ni tid att finna styrka och kraft och din man kan koncentrera sig på att bli frisk som en nötkärna. Bara att blicka framåt.

• Finessan

Laban, oj vilken julklapp! Kunde knappast ha blivit bättre. GRATTIS!

• Finessan

Malinen, jag tog blodförtunnande och Progesteron, men från ÄL. Fragmin kom till vid plus. T sägs kunna underlätta vid äggets infästning i livmoderslemhinnan genom en ökad blodcirkulation. Om man har immunologiska problem så hjälper det också till redan vid infästning genom att förhindra att blodet koagulerar. När ägget fäster in så bildas som en liten grop, ett litet sår, och det är som det ska vara. Problemet vid immunologiskt tjafs är att kroppen försöker läka såret genom att få blodet att koagulera. Det som händer då är att ägget aldrig fäster eller att det blir ett tidigt missfall.

Albyl minor och T innehåller samma ämne. De är båda ASA-preparat. De flesta av oss här inne har tagit T hela cykeln. För egen del räckte det inte vid plus och inte heller 1 T var nog.

Spirit, en vanlig ordination vid graviditet är 5000 IE Fragmin och 1 T. 2 T har många av oss tagit cykeln runt, men sedan 1 vid plus. Prednisolon har jag sämre koll på, men eftersom flera här har fått det så kan de hjälpa med ordination. Du kan även få hjälp på SIS (Yahoo.forumet). Ring Anette så snabbt som möjligt eftersom det är väntetid för nya patienter. Om du inte gråter en lite tår, då kan det gå snabbare.

HK, gumman. Vad otroligt trist med värdet. Det är väl fan att det ska strula så. Många, många kramar till dig!

DND, jag hajade till först när jag läste om ditt plus. Sen såg jag att det var fel plus...

Mikes, märkligt. Skönt att du var iväg i alla fall. Hoppas att det kommer gå rätt väg ändå nu.

Tack Storken.

• Finessan

Bettan, rekommenderar att gå med i Skandinavisk immunologi support (SIS) också. Det är gruppen på Yahoo som jag titt som tätt tipsar om och som MWB tipsade senast om. Där finns drivor av info och massor av superkloka gummor!

Mom, jag såg hjärtat en gång så sent som i v. 10. Nästa gång jag kollade hade det dött.

De där känslorna är inte roliga, men tillåt dig att ha dem. Ta en paus från de du inte orkar träffa. Det är tillåtet i vår värld att göra så.

Kajo, Anette Sjösten på Läkargruppen Viktoria.

• Finessan
    Storkenflyger skrev 2008-12-28 08:49:02 följande:
    Tack för välkomnandet och att jag får "hänga" kvar i tråden. Måste erkänna att jag följt tråden ganska länge. Jag tänker att eftersom jag är diagnostiserad med immun- och koagulationsproblem så har jag säkert mycket medicinskt gemensamt med er som får missfall. Dvs jag tror att många missfall orsakas av just dessa problem likväl som de gör att en graviditet aldrig uppstår (som det har varit i mitt fall). Kan även tipsa om en nystartad tråd om läkemedel för dem med högt TNF-alfa och "immunologiskt tjafs" som någon i tråden väldigt bra uttryckte det.www.familjeliv.se/Forum-7-130/m39374958.html
    Jag tror absolut att missfall och att aldrig ens bli gravid i många fall handlar om samma problem - immunologiskt tjafs.
  • Finessan

Laban, usch vilken psykiskt påfrestande vecka du har framför mig. Mina tummar att du tar dig igenom den.

• Finessan

Krus, det går säkert bra för dig nu när du har sett hjärtat.

BP, Jag tror att du kan borsta på utan att vara orolig.

Kajo, det finns en mycket liten risk att bakterier vandrar upp av vanliga karbad. Jag undvek därför det. Och badhusbad.

MizzT, håller tummarna!

• Finessan

Hej Idun! Jag har tänkt på dig. Hur har julen varit och hur mår du?

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8