• lucki

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Förstår att det är mycket som skrivits här sedan jag åkte in till sjukhuset i söndags.

Skrev ju tidigare att jag skulle på återbesök söndag pga misstänkt x.
    Kom in kl. 10 och opererades sedan kl.13.
    Det var ett x.
    Två operationer senare är jag hemma igen.
    Är rätt drogad nu av allt smärtstillansde, vill bara komma in o skriva hur det gått.
    Jag läser bakåt senare när jag orkar.

kram

• lucki

Godmorgon, tänkte jag skriva...men inser att det kanske inte är det nu.
    Tack för alla omtänksamma ord från er.
    Känner mig mörbultad idag. Har ännu inte tagit mig upp ur sängen ännu...men snart så.

Kommer inte ihåg vem som frågade men jag svarar...
    Jag hade ju jättetur i oturen, att det hittades så tidigt. Man har ju lyckats rädda äggledaren. Det kännsju skönt eftersom vi ändå har ganska svårt att bli gravida. Jag blir ju inte gravid utan Pergo.
    Vet inte om man måste vänta eller inte.
    Men just nu är jag inte så sugen på att försöka igen. Det här gjorde så ont så jag vet inte om jag våar riskera det igen.
    Men får det bara gå ett tag så går den känslan förhoppningsvis över.

Det blev ett litet ego inlägg det här, orken räcker tyvärr inte till mer just nu.
    Kram till er alla.
    Sköt om er

• lucki

johsjo skrev 2009-01-07 16:39:33 följande:

Jag har nu fått en kallelse till gyn på karolinska. Vad är det som ska hända där?Jag fick mitt tredje missfall konstaterat på gyn akuten, och han skulle sen skicka remisser och så för blodprover m,m,. ... Har även en tid hos BM för att se att grav hormonerna har försvunnit. Men min fråga då.. vad ska gyn göra (tror ni) och är det hon som kommer vara "ansvarig" för min utredning?Någon som vet.
    Jag gjorde min utredning på DS.
    Men första besöket gick jag och maken.
    Då tog man blodprover på oss båda.
    Sedan lämnade jag urinprov.
    Hon gjorde en vanlig gynundersökning-
    Hon skrev även remiss till ultragyn som gjorde vul med kontrastvätska.

Har för mig var vad som hände första gången jag var för utredningen
  • lucki

johsjo skrev 2009-01-07 16:39:33 följande:

Jag har nu fått en kallelse till gyn på karolinska. Vad är det som ska hända där?Jag fick mitt tredje missfall konstaterat på gyn akuten, och han skulle sen skicka remisser och så för blodprover m,m,. ... Har även en tid hos BM för att se att grav hormonerna har försvunnit. Men min fråga då.. vad ska gyn göra (tror ni) och är det hon som kommer vara "ansvarig" för min utredning?Någon som vet.
    Jag gjorde min utredning på DS.
    Men första besöket gick jag och maken.
    Då tog man blodprover på oss båda.
    Sedan lämnade jag urinprov.
    Hon gjorde en vanlig gynundersökning-
    Hon skrev även remiss till ultragyn som gjorde vul med kontrastvätska.

Har för mig var vad som hände första gången jag var för utredningen
  • lucki

Jag tror jag bryter ihop nu. Jag har precis talat med läkaren från avdelnngen där jag låg inne.
    Hade telefontid med henne idag.

När jag låg inne så disskuterade vi om ett par utslag jag får på armen så fort jag blir gravid nu. Jag har fått det de sista fem gångerna, som slutat i mf.
    Läkareen sa då att det verkar ju vara immunologiskt. Hon skulle prata vidare med en "reumatolog"? Nu sa hon att vi ska boka in ett nytt besök där, men att det verkar som om vi inte borde försöka bli gravida igen. VA HJÄLP!!!! BARA SÅDÄR? Vet inte om jag fixar det här nu.

Hon menade på att OM vi på något sätt lyckas komma förbi att jag alltid får tidiga missfall. Så blir det säkert problem längre fram i graviditeten.
    Nu mår jag nog sämst.
    Ska jag efter allt det här nu få dommen att vi inte kan få fler?

• lucki

Poppy Lee skrev 2009-01-09 10:21:46 följande:

lucki: det är jättebra att du ska få komma till en reumatolog! De kan ju ofta mycket mer om immunologi, och kan också kanske behandla dig med IVIg som DrBeer rekommenderar för upprepade mf i många fall. Reumatologer brukar också kolla på TNF-alfa vilket inte många gyn gör. Menade inte läkaren snarare att du ska vänta med att försöka bli gravid tills du fått träffa reumatologen och fått adekvat behandling? För det finns ju behandling att få. Jag är precis som Idun övertygad om att man kan fullfölja en graviditet med de rätta medicinerna.
    Nej hon menade verkligen inte det... Jag frågade igen vad hon menade.
    Jag ska inte ens få komma till reumatologen, utan hon skulle prata med en för att se vad man kunde ta för med prover för att se OM det är de som orsakar det här hela tiden.

Så sa hon OM det är det som orsakar missfallen, då är det bättre att bestämma sig för att sluta försöka. För även om vi lyckas komma förbi de tidiga missfallen, så blir det problem senare i graviditeten.

Jag fattar alls ingenting nu.
    Ska jag nu helt plötsligt ställa in mig på att ge upp.
    Just nu är jag så ledsen
  • lucki

mamarazzi skrev 2009-01-09 10:43:51 följande:

lucki: nej för fasen! Nu ska du se till att du får dig en tid till en reumatolog! Hur kan de säga något sånt utan att ens tagit tester på dig? Herre gud man blir galen!!!! Kramar till dig. Deppa en stund men ta nya tag sen och få hjälp!
    [/citat]

Idun 78 skrev 2009-01-09 10:44:28 följande:
    [citat]
    Lucki, du ska INTE ställa in dig på att ge upp. Tvärtom. Nu är det fight som gäller! J-la puckade läkare. Om hon inte remitterar dig till en reumatolog, så kan du fixa en remiss på annat håll? Eller kan du tjata dig till en remiss av henne?
    Nu ska jag gråta klart, för det här blev jobbigt.
    Sedan får helgen gå.
    Men nästa vecka får jag lägga i en annan växel.
  • lucki

Snozie skrev 2009-01-09 13:01:23 följande:

Lucki- Hör nu på mig! När jag och min man startade våran bebis verkstad år 2005? Så bedömde den första läkaren att jag INTE skulle kunna bli gravid på egen hand utan vi skulle behöva IVF. Ok sa jag och deppade ihop över detta tunga besked. TVÅ månader senare var Snozie på tjocken... När jag emellertid fick mf blev jag såklart ännu mer deppig eftersom jag då trodde att denna grav var ett mirakel och att mirakel inte sker 2 gr...Sen gick det en tid och jag blev gravid med tvillingar. När dessa dog i v 15 (ma v18) och man fann att jag har en delad livmoder sas det till mig att jag förmodligen ALDRIG skulle kunna få en frisk graviditet. Det skulle FÖRMODLIGEN bli mycket problem under resans gång och jag riskerade sen fosterdöd, tidigförlossning...bla bla.Hör nu!Nu är jag i v 32 snart 33 har gått på flera besök hos spec mvc hos överläkaren där. Hitils har dom inte hittat ett enda fel...Allt är till 100% bra...(peppar peppar).Så...Vist skall man höra vad läkarna säger men med en viss nypa salt. Tror att om den dagen kommer då du själv VET att detta inte är värt att fortsätta kämpa för. Då behöver inte någon tala om det för dig. Då vet du själv...Kram i massor och stå på dig. Inte skall du ge upp nu!
    Tack!!! Tårarna rinner när jag läser ditt inlägg.
    NEJ!! Jag vill inte ge upp nu.
    Jag tycker ...om dom tror sig veta vad det beror på så får dom väl hjälpa mig därifrån.
    Har precis nu skrivit till Sophiahemmet då jag missade telefontiden där.
    Måste jag ge upp, så får det vara fler läkare än så som säger att det inte går.
  • lucki

Laban82 skrev 2009-01-09 13:52:04 följande:

Det är noh kört för mig. Begärde att få komma och kolla hcg med blodprov i.o.m. att jag har så lite symtom. Jag är i v. 5+5 och hcg var bara 137.Fan va less jag blir. Ska ta ett nytt blod prov på onsdag och kolla om det stiger.
    NEJ! Inte du också.
    Blir så ledsen för din skull.
    Varför kan det inte bara få fungera
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8