Inlägg från: Caitlynorm |Visa alla inlägg
  • Caitlynorm

Någon som vet hur mycket kroppsfett man ska ha som kvinna?

brokig skrev 2008-12-19 23:37:35 följande:

25-35% för kvinnor fick jag lära mig när jag läste nutrition. Män ska ligga betydligt lägre.

det här stämmer ju jättebra.
  • Caitlynorm
    Matillin skrev 2008-12-19 20:34:49 följande:

För kvinnor gäller följande intervall:

14?16 % svältgräns 16?22 % mycket mager 22?34 % normalt 34 %? ganska fet, eller mer än ganska fet

För män gäller följande intervall:

2?4 % svältgräns 4?8 % mycket mager 12?16 % normalt 24 %? kritisk fetma

Män ska ha cirka 10 procentenheter mindre fett än kvinnor, eftersom deras kroppar är annorlunda byggda, de har mindre fettvävnad. För att ha full hälsa behövs för normala aktiva män minst 4 %.[2]

Det är skadligt att ha för lite kroppsfett. Fett behövs bland annat för att tillverka vissa hormoner i kroppen. Utebliven mens kan till exempel bli följden av för hård bantning.

Hittade det här sen hittade jag någon sorts fettuträknare och enligt den hade jag 26½% fett så min våg kanske inte visar helt fel då?

jag tror att 22-34% är normal fettprocent.
  • Caitlynorm
    Matillin skrev 2008-12-19 20:34:49 följande:

För kvinnor gäller följande intervall:

14?16 % svältgräns 16?22 % mycket mager 22?34 % normalt 34 %? ganska fet, eller mer än ganska fet

För män gäller följande intervall:

2?4 % svältgräns 4?8 % mycket mager 12?16 % normalt 24 %? kritisk fetma

Män ska ha cirka 10 procentenheter mindre fett än kvinnor, eftersom deras kroppar är annorlunda byggda, de har mindre fettvävnad. För att ha full hälsa behövs för normala aktiva män minst 4 %.[2]

Det är skadligt att ha för lite kroppsfett. Fett behövs bland annat för att tillverka vissa hormoner i kroppen. Utebliven mens kan till exempel bli följden av för hård bantning.

Hittade det här sen hittade jag någon sorts fettuträknare och enligt den hade jag 26½% fett så min våg kanske inte visar helt fel då?

22-34% stämmer bra 
Svar på tråden Någon som vet hur mycket kroppsfett man ska ha som kvinna?