• Matillin

Någon som vet hur mycket kroppsfett man ska ha som kvinna?

Vad som är för mycket eller lite och vad ligger det normala på?
    Jag har 29% nu äntligen under 30% vill gå ner 7 kilo till 

Har en våg hemma som mäter fett och har för mig (har tappat bort pappret) att det stod att kvinnor ska ha under 32% fett för att det ska vara hälsosamt och inte under 20%
    Män kunde ha ner till 8% kroppsfett och ändå var det hälsosamt tror att gränsen för ohälsosam fettmängd gick på 24%?

Såg något program där läkaren pratade om att 15% skulle kvinnor ha så blev lite fundersam??

• Svar på tråden Någon som vet hur mycket kroppsfett man ska ha som kvinna?
  • Matillin
    Mentolist skrev 2008-12-19 18:04:27 följande:
    Är det inte kring 20-30% för kvinnor? Dock är vågar som mäter fettprocent i princip helt värdelösa, värdet de ger kan skilja sig från det verkliga måttet med åtskilja procentenheter.
    ok men fettmängden krymper i alla fall efter hand jag gått ner
    Brukar dom visa för mycket eller lite?
  • Matillin

För kvinnor gäller följande intervall:

14–16 % svältgräns 16–22 % mycket mager 22–34 % normalt 34 %– ganska fet, eller mer än ganska fet

För män gäller följande intervall:

2–4 % svältgräns 4–8 % mycket mager 12–16 % normalt 24 %– kritisk fetma

Män ska ha cirka 10 procentenheter mindre fett än kvinnor, eftersom deras kroppar är annorlunda byggda, de har mindre fettvävnad. För att ha full hälsa behövs för normala aktiva män minst 4 %.[2]

Det är skadligt att ha för lite kroppsfett. Fett behövs bland annat för att tillverka vissa hormoner i kroppen. Utebliven mens kan till exempel bli följden av för hård bantning.

Hittade det här sen hittade jag någon sorts fettuträknare och enligt den hade jag 26½% fett så min våg kanske inte visar helt fel då?

• Matillin
    Nienna skrev 2008-12-19 23:27:31 följande:
    Märkligt... när jag gjorde en kroppssamansättningsmätning hade jag 15% fett, och jag känner mig inte direkt på svältgränsen.
    Är en sån mätning helt korrekt då, hur gör man den?
  • Matillin
    Missimo84 skrev 2008-12-20 11:35:19 följande:
    Hm... Blev lite nyfiken nu, får gå och köpa mig en våg som mäter det. Vart hittar man det?
    I alla affärer som säljer sånt tror jag, typ onoff, åhlens, expert m.m
    Dom såldes i alla fall förut lite överallt och tror inte dom blivit opopulära sen vi köpte våran?
    nirakkarlsson skrev 2008-12-20 11:39:13 följande:
    jag ligger på 52,7% vatten och 26,2% fett
    Jag har också runt 50% vatten vilket ska vara normalt?
Svar på tråden Någon som vet hur mycket kroppsfett man ska ha som kvinna?