Viktigt för barnen att få gå på förskola/dagmamma??
Ofta får man ju inte bestämma hur många timmar barnet får gå om man väljer ett kommunalt dagis. Det är väl 15h för barn till förädralediga och olika dagis har olika reger om det är 3h/5 dagar eller 5h/3 dagar tex. Vårt dagis var rätt flexibelt och hade 6h varannan dag (dvs två barn delar på en heltidsplats) men det blir ju då tis, tors en vecka och den andra nästa. För mig var det inte så bra eftersom jag ville gå på en bebisgrupp med lillasyster och då behöver man ju en viss dag varje vecka men det var inga problem att lösa. Andra förskolor verkar vara minst sagt svåra att samarbeta med.
Min äldsta började dagis när hon var 1år och 9 mån och älskade dagis från första början. Andra tjejen var hemma till hon var 2,5 och går nu 3 dagar i veckan. Det tycker jag är toppen. Hon har kompisar på dagis och får vara där "hela" dagar. Och när hon är hemma är hon det på heltid så att vi kan hitta på egna saker utan massa tider att passa.
Jag tycker nog att för barn i den åldern börjar det bli viktigt att träffa jämnåriga regelbundet och gärna samma barn så att de känner igen sig. Det behöver ju absolut inte vara på dagis utan kan ju lika gärna vara på öppna förskolan eller att man träffar kompisar hemma. Det beror ju helt på hur man har det omkring sig.