Inlägg från: Skruttis1979 |Visa alla inlägg
  • Skruttis1979

FebruariMammor, del 4

Imas skrev 2009-02-18 09:58:12 följande:
    Ris och pasta ska vara som bindande för magen. Och majskrokar det levde Eliina på när hon var lös och kräktes. Grattis Ella idag.
    Imas; hur måååår ni idag? Tänker på er massor!
    Elma är världens centrum
  • Skruttis1979
    Imas skrev 2009-02-18 10:06:18 följande:
    Jo mycket bättre nu. Värken börjar släppa, men det är som just nu man tänker och inser hur nära vi var att dö. Allt handlade om mickrosekunder och millimeter. Vilken enorm reaktionsförmåga Tommi hade i situationen som lyckades undvika så mycket av att krocka och sedan styra ut bilen. Det trista är att hela scenariet spelas om och om igen i huvudet.
    Ja, en sån himla tur!!! Men det ska man ju ha ibland ;)
    Ja, du får peppa honom med de orden att utan hans reaktionsförmåga hade det kanske inte gått så bra som det gjorde...

Klart att det spelas upp igen och igen - det är ju del av bearbetningen.

Fick du värk i nacken och ryggen?? Min sambo blev påkörd i höstas (inte alls så här stor olycka men det krävs inte mkt för att få nackskador) och vi fick jättebra info om whiplash-skador.
    De sa att om värken går över men återkommer inom en månad, ska man söka direkt - det indikerar på skada. Så var noga med det - går den över men återkommer så sök för det. ni blev väl undersökta alla tre? jätteviktigt ju för försäkringsbolaget att veta om det, så att ni slipper krångla med det framöver, OM det nu skulle bli värk och så framöver.
    Elma är världens centrum
  • Skruttis1979

oh, Elma var 72 lång och vägde 8210 på ettårskontrollen... liten plutta. De tjatar om hennes vikt nu, triiiist.

Elma är världens centrum
  • Skruttis1979
    Imas skrev 2009-02-19 10:02:57 följande:
    Eliina är nog också i en fas, hon skall hela tiden ha något att göra, går man bort en stund blir honn skitarg skriker och drar sig i håret och i öronen, Samt låtsasgråter likadant om hon inte får göra som hon vill. Superjobbigt när hon gör så.
    Elma gör _exakt_ likadant!! Tjurar då hon inte får som hon vill, och sätter jag mig ner för två sekunder (inte för att leka med henne då) så kommer hon som ett skott och drar och sliter i en för att man ska sätta sig och leka med henne!

Fast det är rätt roligt ändå, om man inte har en massa "måsten" att göra så man inte kan leka med henne.
    Elma är världens centrum
  • Skruttis1979

*pust* Nu har jag stått och gjort två smörgåstårtor, bara garneringen kvar imorgon inför kalaset imorgon kväll. Vi blir inte jättemånga; 13 personer imorgon och sen 5 på lördag.
    Jag ska nog göra en smörgåstårta till imorgon, som vi ska mumsa på på lördag.
    Sen kommer det ju bli över till mig och Calle och jag fullkomligt ääääälskar smörgåstårta, så det lär gå ner en och annan bit!

Idag köpte jag prinsesstårta till Elma. Dekorerade det med ett ljus. Hon fick "blåsa" ljuset och sen hugga in med nävarna i tårtan!!
    Kan avslöja att vi tog ett bad efteråt... :)

Elma är världens centrum
  • Skruttis1979
    Simben skrev 2009-02-19 20:51:56 följande:
    Skruttis; vad mysigt och roligt haft det och ska ha det Själv fick jag ställa in kalaset på lördag idag för Agnes mage inte är bra fortfarande så nu blir det inget kalas för maja förrän om en månad men vi har ju så klart firat henne men det är familjen på min sida som inte firat henne än och får vänta lite till. Bara det inte kommit ny magsjuka till dess..känns ju inte helt omöjligt med tanke på denna tråkiga vinter
    Ja, den här vintern har varit fruktansvärd. Vi har inte drabbats så jag talar bara utifrån det jag hört, inte upplevt :)

Ja, igår hade vi mysigt och ikväll ska vi kalasa massor!! Även lördag blir det paketöppning för min lillstrumpa! Snören är ju det bästa hon vet! Paketen kan vara tomma, bara hon får lite snöre så blir hon nöjd, haha!
    Elma är världens centrum
  • Skruttis1979
    Imas skrev 2009-02-20 10:24:57 följande:
    Jag vet att Coop iaf här hemma i Kållered säljer Pax och Kavat skor och dom är fina lite så där käckt kängiga, Eliina kör än så länge med strumpor tossar mockasiner eller raggsockor, tror hon knappast kommer gå före påsk. Jag brukar öva lite med henne som när i är på golvet får hon stå själv en sekund på benen, och gåvagnen är hon rädd för hon sätter sig ner när hon ser den Men hon börjar visa intresse när hon går runt möbler att ta dom där 2-3 stegen till nästa möbel.
    Vi har också bara tossor/sockar på Elma då vi är ute. Hon har inte tendensen till att gå själv än. Promenerar runt bordet och mellan stol och bord och sådär, men inga steg utan att hålla sig i i något. Gåvagnen är också lite läskig, hon ställer sig upp mot den, men när hon får snedbelastning på den så åker den iväg och Elma slår i golvet, så den ska läras att manövrera innan hon litar på den, märker man! haha!

Elma har så pyttesmå fötter också, gissar stl. 18 eller nåt, så att hitta bra lära gå-skor till henne blir inte lätt. :/
    Elma är världens centrum
  • Skruttis1979
    Tullemi skrev 2009-02-20 14:37:48 följande:
    Pulkaturen var ingen hit. Milea satt som en stel pinne och välte ur vid minsta lutning. Snoret rann på oss båda och vi var otympliga med massa kläder. Till slut fick vi gå hem (efter 10 minuter) för snön satte sig som pansar på Mileas kläder varje gång hon tumlade ut pulkan. Det går kanske bättre med 2 vuxna; en drar och en håller koll på gumman.
    hehe, så gick det ja! Kul att få en utvärdering av pulkatrippen :)
    Elma är världens centrum
  • Skruttis1979
    Simben skrev 2009-02-24 16:04:22 följande:
    Usch då..vet hur ni har det här har det gått i två omgånger men nu är vi äntligen friska från den igen..se hur lång tid det går innan vi har den i huset på nytt? Däremot så har Maja fått ny öroninflammation igen..en hel vecka fick hon vara helt frisk innan hon blev förkyld och nu då öroninflammation igen. fast bara på en örat denna gång. så det blev ingen spruta idag på bvc och ett-årskontrollen utan pc istället. Annars så är hon ingen liten bit om man säger så hon vägde idag 11315 gram och var 77 cm lång. ha det gott alla och krya på er alla som är sjuka!! Grattis Franz på 1-årsdagen oxå!
    hihi, skillnad på Elmas 8200 och 71 cm. :)
    Elma är världens centrum
Svar på tråden FebruariMammor, del 4