Arv eller miljö?
Det är nog beroende på vad man använder för parametrar.
Vad är det som avgör vem jag är?
Är det min klädstil, min hårfärg, när jag lärde mig gå/prata/läsa/skriva, vad jag studerar eller vad jag jobbar med, vilka sjukdomar jag har.
Saker som man själv kan ändra på såsom klädstil, intressen osv har nog till vissdel med arv att göra, men mer med miljö att göra tror jag.
Färdigheter som när jag lärde mig att gå och prata och sånt tror jag ligger mer på arv än på miljö. (om man är fullt frisk då).
Studier och jobb är lite svårt att säga, det finns ju undersökningar (nu har jag inte exakta siffror), men att de flesta högutbildade människor har också högutbilade föräldrar, sen om det har med arv att göra eller att föräldrarna under barnets uppväxt sett till att förbereda barnet så bra som möjligt för eventuella studier. Finns ju också forskning/undersökningar på att människor tenderar att följa i sina föräldrars fotspår då det gäller jobb och studier.
men jobb och studier följs ju också av efterfrågan, marknaden. Är det inte lätt att få jobb så får man ta de som finns som tex städerska även om mamma är barnskötare och pappa är målare.
Vissa sjukdomar talar ju också om vem jag är, eller hur jag måste leva mitt liv och där spelar ju arv en stor roll.