Anonym skrev 2008-12-18 19:19:46 följande:
Jag har ett bra råd: ta med dig en invandrare och säg att det är din nya pojkvän, då pungar de ut genast. Jag fick inget fast jag satt där höggravid och grät, men då skickade jag dit min pojkvän istället, och han smilade upp sig, och vi fick kosing direkt.
Det där är så otroligt fånigt och inte sant! Det är en fördom som många har om socialtjänsten. Jag är sååå trött på att höra "om jag hade varit knarkare hade jag fått pengar" och "hade jag hetat Achmed så hade jag fått pengar". Sedan kan man också få höra "det är bara för att jag är invandrare som du ställer de där kraven". Men det är inte lika vanligt.
Det kan handla om en person som kommer till socialtjänsten, utan att ha sökt jobb (eller möjligtvis ett på en månad), bostadsbidrag osv. Inte inskriven på Arbetsförmedlingen (fast h*n tror sig vara inskriven, för h*n var där en gång för ett halvår sedan). H*n har haft bra inkomst tidigare, men levt upp pengarna utan att tänka på framtiden, trots att h*n vetat att nästa inkomst kanske skulle dröja. Självklart får en sådan person avslag. Och då får man höra "jag har betalat skatt i hela mitt liv" och "hade jag varit invandrare så hade jag fått pengar".
Jag tror knappast att det är "Svenssons" mening att personen i mitt exempel skall få pengar från socialtjänsten, trots att personen i fråga inte gjort vad h*n kunnat för att få jobb osv.
TS: det vore jätteintressant att veta vad det står i ditt avslag. Vad orsaken till beslutet är.