• CHARLATAN

"Men" efter förlossning?

Det som skrämmer mig mest med förlossningen är de men man kan få som följd. Inkontinens, ärr som gör ont efter att man sytt underlivet m.m. Fick ni några, och isf vilka? Är det så vanligt som jag har läst?

• Svar på tråden "Men" efter förlossning?
  • Lyccta

däremot har jag hört en del roliga historier med "knip-kulor" efter förlossningen

• xenaa
    Lyccta skrev 2008-12-16 14:49:15 följande:
    nej, jag sket normalt redag dagen efter förlossningen och kissa var inga problem alls.inte nu heller
    Det gjorde jag med faktiskt, bajsade t.om samma dag som jag födde
    Tog en stund då man bar öm men det gick bra.
    Visst sved de med stygnen, men hade aldrig inkontinens.
    Jag var och är rätt duktig med att knipa. Det är jätte viktigt, bara knip knip knip!
    ♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • 3barnsmor35

50% ungefär kan knipa bort inkontinensbesvär, men långt ifrån alla.
    Själv har jag jätteproblem o det blir bara värre nu när jag är gravid igen. Tänkte göra en sån geloperation sen när jag är klar m barnafödandet
    Förutom inkontinens har jag tarmskada, hemorojder o ärrvävnad i muffen. Hade svår första förlossning men jag känner mig helt ok ändå, finns alltid de som har det värre.

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090624
  • Siriva

Lyccta: Min var precis tvärt om
    "för bered dig på allt, så är du förberedd på allt"

Förvisso, men då lägger man ner så mycket energi på att oroa sig i onödan. Jag läste på lagom mycket och släppte inte fram oron.

• CHARLATAN

På något sätt känns det som att de här små korta berättelserna redan lättat min rädsla. Kanske var det skräcksiffror jag läste om alla problem (hoppashoppashoppas). Råkar bara vara sån att jag ALLTID får för mig att det värsta kommer hända mig. Det bor nog en liten hypokondriker i mig.

Gosh, det ska nog gå vägen.

• CHARLATAN
    3barnsmor35 skrev 2008-12-16 14:56:53 följande:
    Tänkte göra en sån geloperation sen när jag är klar m barnafödandet
    Vad är det för operation?
  • Lyccta

jag gick på "annas profylax" och fick en ordentlig guide till hur jag skulle fundera

Siriva skrev 2008-12-16 14:57:28 följande:
    Lyccta: Min var precis tvärt om"för bered dig på allt, så är du förberedd på allt"Förvisso, men då lägger man ner så mycket energi på att oroa sig i onödan. Jag läste på lagom mycket och släppte inte fram oron.
  • 3barnsmor35
    3barnsmor35 skrev 2008-12-16 14:56:53 följande:
    50% ungefär kan knipa bort inkontinensbesvär, men långt ifrån alla. Själv har jag jätteproblem o det blir bara värre nu när jag är gravid igen. Tänkte göra en sån geloperation sen när jag är klar m barnafödandet Förutom inkontinens har jag tarmskada, hemorojder o ärrvävnad i muffen. Hade svår första förlossning men jag känner mig helt ok ändå, finns alltid de som har det värre.
    En sak jag kan lägga till här att min andra förlossning gick som en dans o jag fick inte några nya skador. Var på benen en timme efteråt

Jag kände mig inte rädd för att föda vaginalt igen, jag resonerade som så att det kan inte gå så illa igen + jag var mer erfaren, bad bm om hjälp vid krystningarna, det gick kanonbra!
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090624
  • 3barnsmor35
    CHARLATAN skrev 2008-12-16 15:00:32 följande:
    Vad är det för operation?
    Man sprutar in gel på sidorna av urinröret så det blir tight o då slutar man att läcka.
    Står om det på aftonbladet idag t.om.
  • CHARLATAN

Ok, ja då finns det ju hopp om det skiter sig där iaf :)

• Siriva

Lyccta: jag gick på "annas profylax" och fick en ordentlig guide till hur jag skulle fundera

Jag gick också Annas profylax, Tänk att vi förhöll oss så olika, det är väl härligt.

• 3barnsmor35

Jag födde andra ggn med dyktekniken o den rekommenderar jag verkligen!

• CHARLATAN

-helt obildad-
    Vad går dyktekniken ut på?

• 3barnsmor35

Finns länk inne hos mig

• Lyccta

haha ja,
    beror kanske på vem man har som ledare?

Vi skulle skriva ner vår dröm-förlossning och mardrömsförlossning och tänka igenom dem ordentligt just då, så man skulle slippa tänka på dem. (även varandras, dvs partnerns.
    Sen gick vi igenom "allt", med en hel del förbehåll såklart,
    så vi skulle vara förberedda på "allt"

Bästa var när vi fick se Gudrun Shyman föda barnm

sorry TS, blev rätt OT här

Siriva skrev 2008-12-16 15:05:58 följande:
    Lyccta: jag gick på "annas profylax" och fick en ordentlig guide till hur jag skulle funderaJag gick också Annas profylax, Tänk att vi förhöll oss så olika, det är väl härligt.
Svar på tråden "Men" efter förlossning?