tips om graviditet&förlossning, snälla!
...då kan jag peppa dig lite! Jag var också lite sådär fåfäng innan vi startade bebisverkstaden! Oroade mig inför hur kroppen skulle ändras, förlossningen & sexlivet efteråt m.m. m.m.
Jag har idag 2 friska barn och väger MINDRE än innan jag blev gravid med ettan, hurra! Dessutom är jag mer vältränad eftersom jag gett mig f-n på att hålla mig i trim!
Jag fick noll bristningar eller slapp hud (fick båda barnen tätt efter jag fyllt 35) och behövde inte sys efter förlossningarna.
Mina tips till dig:
Släpp taget om din oro och försök att "tuffa till dig" lite, kan andra så kan du också! Grotta inte in dig i oroliga tankar utan tänk istället att "ditt nya jag" klarar en graviditet & förlossning GALANT. Attityd är A & O.
Ät rätt & träna under graviditeten. Du är inte sjuk men det är ditt ansvar att sköta om dig & bebisen så bra du bara kan.
Idyllisera inte graviditeten och fantisera hur du glad & vackert lullar omkring & ääälskar att vara graviiiid... Släpp alla förväntningar och ta det som det kommer.
Förlossningen är hemskt och jag tycker att man kan se fram emot den lika mycket som att dra ut tänder utan bedövning. MEN, när man väl ligger där så har man en primal-kraft och står underligt nog ut. Jättekonstigt. Det gör hemskt ont (sista kom utan bedövning) och jag ville nog hellre dö, men du - det finns ju smärtstillning numera... precis som hos tandis!
Sist men inte minst: graviditeten och förlossningen är INGENTING jämfört mot hur det är att vara mamma. Att lägga sig själv & sitt liv mer eller mindre åt sidan är en process som tar tid, men vi är skapta för det. Det är galet jobbigt ibland med bebisar som ammar varannan timme, skriker hela natten och man har tuttar som blöder... Graviditet & förlossning är "semesterfasen" inför vad som komma skall!