• Fruntimre

tips om graviditet&förlossning, snälla!

hej!
    Jag och sambon har beslutat att vi ska testa skaffa barn, har slutat med preventivmedel för ca 1år sedan och varje gång mensen är sen men jag bara får negativt blir jag besviken. Men innerst inne är jag också väldigt orolig. Är livrädd för förlossningen, förändringen av kroppen och sånt. Har hört att det är ganska vanligt vid första barnet att man spricker vilket känns skrämmande, bristningar på magen känns också hemskt. Sambon säger hela tiden att jag inte ska vara orolig, alla andra klarar ju detta. Jo, vet ju att det inte är farligt men just jag känner ju såhär och skulle då vilja ha lite tips på vad man tex kan göra för att förebygga dessa saker och även folk som har varit med om detta kan berätta lite mer så man vet vad man har att förvänta sig. Läser mycket på internet om graviditet och allt runtomkring men bara det som jag blir skrämd av som sätter sig på huvudet så att säga.
    Hoppas ni kan komma med lite tips och ideér:)

• Svar på tråden tips om graviditet&förlossning, snälla!
  • sunflower30

Bristningarna finns det inte mkt du kan göra åt - din hud tänjs o tänjs konstant under 9 mån. Men vem bryr sig om nåra streck på magen när man har fått en underbar liten unge???

Du kan ringa Mödravårdcentralen o be att få träffa en barnmorska redan INNAN du är gravid för att diskutera dina tankar o rädslor kring förlossningen. Det finns speciellt utbildade barnmorskor för detta. I vissa städer kallas de "Matilda-gruppen", i andra "aurora".

Låt inte dessa tankar stå ivägen. Att vara gravid me allt va det innebär är inte superkul HELA tiden men belöningen är SÅ värt alltihopa

• Fruntimre
    Svar på #2
    ok, jo men så beror det ju på hur mkt det blir. Vissa är supersmala och noll bristningar nästan direkt efter födseln och vissa har stora röda ränder.. Känns läskigt om det skulle bli så men skulle väl få smörja in och göra mitt bästa iaf...
    ok, ja det är ju bra att det finns sånt:)
    hehe, jo det förstår jag. Bara lite rädsla som finns utan att jag vill. :P
  • riotflickan

Jag tycker också du ska be att få prata med en Aurora-barnmorska.

Sen måste jag tyvärr säga att lite brstningar på magen inte direkt hör till det värsta man kan drabbas av som gravid. Dessutom är det ju bara ett kosmetiskt problem... Lite perspektiv bara.

Det är inte jätteskoj att vara gravid, om jag sa nåt annat skulle jag ljuga. Däremot är det jättemysigt ibland, när man känner sparkar, får se bebis på ultraljud etc. Sen har jag hört att den största belöningen kommer i slutet, men jag har inte kommit så långt ännu. :) Lycka till!

• Bexaa

Bristningarna är individuellt hur mkt man får! Jjag har 6 veckor kvar och knappt några alls!

Sedan är många barnmorskor förstående, och som tidigare har sagt så finns det mottagningar för de som har förlossningsrädsla mm.

• AMFA

Jag har ca 4 veckor kvar av min graviditet, har inga bristningar och har i princip inte haft några besvär av att vara gravid. Att det nu mot slutet kommit lite foglossning och att jag känner mig tung och inte orkar lika mycket som förut, känns inte direkt som graviditetsbesvär. Jag hade räknat med mycket värre. Så det är väldigt individuellt hur man upplever sin graviditet.

Själva förlossningen kan jag inte uttala mig om än, men jag tycker det säger ganska mycket att många kvinnor går igenom graviditet och förlossning fler än en gång, även om det inte varit några lätta graviditeter eller förlossningar.

Prata med din barnmorska om vart du ska vända dig för att få prata med ett proffs på förlossningsrädsla. Lycka till!

• Fennyxx

Tyckte också det verkade läskigt, förändrad kropp osv, men det gick över. Det är klart att det är synd att kroppen blir lite fulare, men det är inte hela världen. Lite fulare, men med en underbar dotter. Klart värt det! Förlossningen kändes också otäckt i början, men mer och mer ok efter hand. Hört att det är så för många. Om man är jätterädd så finns ju Auroramottagnignen.

• uppdragmamma

Jag var oxå rädd för förlossningen innan jag blev gravid med ettan,
    men då jag väl blivit gravid så försvann det av sig självt.
    Om du fortfarande är orolig så prata med din BM,
    det ska finnas speciister som du kan få prata med.

Bristniningar är nog till största delen ärftligt men man kan smörja in sig med mandelolja eller havandeskapsolja/förberedelseolja om man vill försöka hindra bristningarna från att uppstå.

För att återhämta sig snabbare efter förlossnigen så är det även viktigt att knipa varje dag för att motverka inkontinens.

Lycka till!

Ps om du vill ha ett tips för att bli gravid "snabbare" så testa ägglossningstest,
    för oss har  dom funkat jätte bra. Tvåan blev till på första försöket

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Lillis BF 1/4 2009 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • Gladabarnensmamma

...då kan jag peppa dig lite! Jag var också lite sådär fåfäng innan vi startade bebisverkstaden! Oroade mig inför hur kroppen skulle ändras, förlossningen & sexlivet efteråt m.m. m.m.

Jag har idag 2 friska barn och väger MINDRE än innan jag blev gravid med ettan, hurra! Dessutom är jag mer vältränad eftersom jag gett mig f-n på att hålla mig i trim!

Jag fick noll bristningar eller slapp hud (fick båda barnen tätt efter jag fyllt 35) och behövde inte sys efter förlossningarna.

Mina tips till dig:
    Släpp taget om din oro och försök att "tuffa till dig" lite, kan andra så kan du också! Grotta inte in dig i oroliga tankar utan tänk istället att "ditt nya jag" klarar en graviditet & förlossning GALANT. Attityd är A & O.

Ät rätt & träna under graviditeten. Du är inte sjuk men det är ditt ansvar att sköta om dig & bebisen så bra du bara kan.

Idyllisera inte graviditeten och fantisera hur du glad & vackert lullar omkring & ääälskar att vara graviiiid... Släpp alla förväntningar och ta det som det kommer.

Förlossningen är hemskt och jag tycker att man kan se fram emot den lika mycket som att dra ut tänder utan bedövning. MEN, när man väl ligger där så har man en primal-kraft och står underligt nog ut. Jättekonstigt. Det gör hemskt ont (sista kom utan bedövning) och jag ville nog hellre dö, men du - det finns ju smärtstillning numera... precis som hos tandis!

Sist men inte minst: graviditeten och förlossningen är INGENTING jämfört mot hur det är att vara mamma. Att lägga sig själv & sitt liv mer eller mindre åt sidan är en process som tar tid, men vi är skapta för det. Det är galet jobbigt ibland med bebisar som ammar varannan timme, skriker hela natten och man har tuttar som blöder... Graviditet & förlossning är "semesterfasen" inför vad som komma skall!

• Fruntimre

tacksam för alla svar! skönt att få höra lite hur andra mammor/blivande känner:)

Svar på tråden tips om graviditet&förlossning, snälla!