• Primrose

Jag orkar inte mer....missfall nr 4 på g

Birsen: Jag beklagar verkligen om det inte går vägen den här gången heller. Jag har själv tre missfall ("naturliga" försök) och två misslyckade IVF:er bakom mig (och innan dess flera år av infertilitet pga en oupptäckt tumör på hypofysen). I februari, i väntan på ev. äggdonation, gick jag till Lucinakliniken och tog prover. I början av mars plussade jag och några dagar senare kom provsvaren och Dr. B på Lucina skrev ut Trombyl pga mina värden. Jag tog 2x75mg t o m v. 12 (samt progesteronvaggisar fr o m ÄL och t o m v. 12) och nu är jag mamma sedan två månader tillbaka. Om det var Trombylen som fick det att lyckas kan jag inte veta till 100% - men jag håller med de andra här att det kan vara värt för dig att försöka. Att få ständiga missfall är så otroligt jobbigt och sorgligt.

• Primrose

Birsen: Jag tror inte att du behöver oroa dig över att du tagit för mycket. Under mina IVF:er tog jag 1/3 barnalbyl om dagen och det motsvarar c:a 83mg acetylsalisylsyra har jag för mig. En Trombyl innehåller 75mg. Enligt FASS är upp till 100mg helt ofarligt. Jag tog, på Dr. Bs rekommendation 150mg om dagen och det finns ju de (som t ex har stark blodproppsrisk) som får det mycket starkare blodförtunnande Fragminet. Men man bör naturligtvis kontrollera med läkare om man är inne på att ta mer än 100mg/dag. Det finns ju de som har för tunnt blod och som blöder lätt (även järnbristen vid graviditeten kan bidra till detta) och då kan acetylsalisylsyran säkert göra att man blöder mer, även om man bara tar litet. Det finns ju så olika skäl till att man tar Trombyl, inte bara koaguleringsgraden i blodet.

Svar på tråden Jag orkar inte mer....missfall nr 4 på g