Inlägg från: JuliaåRonjasmammis |Visa alla inlägg
  • JuliaåRonjasmammis

Spelar det någon som helst roll vilken sexuell läggning ditt barn får?

Nej, det spelar inte det minsta roll! Couldn't care less, faktiskt.

• JuliaåRonjasmammis

snöstjärna71 skrev 2009-01-15 16:40:46 följande:

WhiteAngels skrev 2009-01-15 15:56:38 följande:
    Men det handlar ju inte bara om hur DU hanterar deras eventuella homosexualitet. Det handlar om vad de möter när de kommer utanför hemmet. Det FINNS fördomar och diskriminering mot homosexuella idag. Det ÄR svårt för bögar att få barn. Även om mycket har blivit bättre är normen fortfarande heterosexualitet och de homosexuella jag känner har många gånger råkat ut för svårigheter, små som stora, som de garanterat inte råkat ut för om de varit hetero.
    Just därför är det väl desto viktigare att vi som är vuxna _idag_, tyglar eventuella fördomar och istället lär våra barn att det är ok att vara Hetero/homo/bi/trans, så att våra barn när _de_ är vuxna kan leva i ett mindre fördomsfullt samhälle!
  • JuliaåRonjasmammis

DrakenSpektakel skrev 2009-01-15 22:35:12 följande:

haha vad kul, det spela jättestor roll för mig, men inte på nåt dåligt sätt. bara för att det ger rätt olika livsvillkor och inte minst olika erfarenheter om hon skulle vara bi/hetero/homo/trans/polygam... på samma sätt som det spelar jättestor roll för mig vad hon kommer att arbeta med, och vad hon har talang för musik/bollsport/rita osv... och precis som p-lisor inte alltid är världens mest populära yrke och man måste ha lite skinn på näsan för att kunna vara lycklig med det så skulle en homosexualitet också medföra att hon blev tvungen att vara starkare än andra (eller ledsnare), för där är trots allt långt långt kvar...
    [/citat]

Upprepar mitt svar....
    JuliaåRonjasmammis skrev 2009-01-15 17:59:42 följande:
    [citat]
    snöstjärna71 skrev 2009-01-15 16:40:46 följande:
    Just därför är det väl desto viktigare att vi som är vuxna _idag_, tyglar eventuella fördomar och istället lär våra barn att det är ok att vara Hetero/homo/bi/trans, så att våra barn när _de_ är vuxna kan leva i ett mindre fördomsfullt samhälle!
  • JuliaåRonjasmammis

DrakenSpektakel skrev 2009-01-15 23:10:43 följande:

fast vet du vad. att låtsas som om där inte är några skillnader är väl inte att skapa frihet och jämlikhet?det är ju fascinationen i skillnaden mellan männsikor som är viktig. jag tänker absolut inte strunta i hur mitt barn blir! sexualiteten är EN del av människan, viktig. blir nästan lite nyfiken på hur du förklarar racism, homofobi osv för ditt barn? struntar du i det för att du hoppas att det försvinner, eller?
    Jag hoppas att vi, deras föräldrar, har lyckats förmedla våra värderingar, dvs att alla människor är lika mycket värda, däremot att alla INDIVIDER är olika. Vi har alltid pratat väldigt mycket om hur viktigt det är att alla människor får vara som de vill, SÅ LÄNGE DE INTE SKADAR NÅGON ANNAN!

Nej, jag ser ingen fascination i olikhet i kön, sexuell läggning eller ras! Jag ser människan bakom, DEN fascinerar mig, oavsett kön/sexuell läggning/ras/klass/bakgrund!
  • JuliaåRonjasmammis
    DrakenSpektakel skrev 2009-01-15 23:34:35 följande:
    Det finns bara EN mänsklig ras Det finns ett otal olika kulturella bakgrunder, hudfärger, accenter och alla fascinera, det fascinerar mig vad folk tänder på - inte för att jag kommer att sitta och diskutera sex med mina barn - vad de lyssnar på för musik, vilka politiska hållningar de har, och vem de blir förälskad i. det fascinerar mig hur folk ser ut, hur de rör sig, och vad de gör med världens fördommar mot/med dem (blondiner med stora bröst t.ex. finns hur många olika strategier som helst, alla lika fascinerande). sexuell läggning, kön, nationalitet, uppväxtland är en del av personen. det är inget som man bör skala bort och slänga väck innan man kan se personen, som ett bananskal som döljer sanningen...Tror du missuppfattade mig, det var du som drog upp rasfrågan, därför tog jag med "ras" i mitt svar, även om jag inte gillar det. För mig och min familj finns det _människor_, kort och gott. Däremot är ALLA människor OLIKA, vilket vi har varit noga med att tala om för våra barn.

Klart att det kan bli konflikter inom/mellan familjer, om man har olika utgångspunkter från början. Det jag menar är att vi i vår familj pratar öppet om allt, kulturella skillnader liksom individuella.

Jag hoppas verkligen att samhället, när våra barn blivit vuxna, är mer tolerant över huvud taget! Och jag tror benfast på att det beror på hur vi som är vuxna idag, bemöter våra barns frågor och på hur vi behandlar våra medmänniskor!
Svar på tråden Spelar det någon som helst roll vilken sexuell läggning ditt barn får?