DrakenSpektakel skrev 2009-01-15 23:34:35 följande:
Det finns bara EN mänsklig ras Det finns ett otal olika kulturella bakgrunder, hudfärger, accenter och alla fascinera, det fascinerar mig vad folk tänder på - inte för att jag kommer att sitta och diskutera sex med mina barn - vad de lyssnar på för musik, vilka politiska hållningar de har, och vem de blir förälskad i. det fascinerar mig hur folk ser ut, hur de rör sig, och vad de gör med världens fördommar mot/med dem (blondiner med stora bröst t.ex. finns hur många olika strategier som helst, alla lika fascinerande). sexuell läggning, kön, nationalitet, uppväxtland är en del av personen. det är inget som man bör skala bort och slänga väck innan man kan se personen, som ett bananskal som döljer sanningen...Tror du missuppfattade mig, det var du som drog upp rasfrågan, därför tog jag med "ras" i mitt svar, även om jag inte gillar det. För mig och min familj finns det _människor_, kort och gott. Däremot är ALLA människor OLIKA, vilket vi har varit noga med att tala om för våra barn.
Klart att det kan bli konflikter inom/mellan familjer, om man har olika utgångspunkter från början. Det jag menar är att vi i vår familj pratar öppet om allt, kulturella skillnader liksom individuella.
Jag hoppas verkligen att samhället, när våra barn blivit vuxna, är mer tolerant över huvud taget! Och jag tror benfast på att det beror på hur vi som är vuxna idag, bemöter våra barns frågor och på hur vi behandlar våra medmänniskor!