Inlägg från: snöstjärna71 |Visa alla inlägg
  • snöstjärna71

Spelar det någon som helst roll vilken sexuell läggning ditt barn får?

studentbruttan29 skrev 2008-12-12 14:19:01 följande:

Med tanke på hur jag engagerar mig i olika barnhem i fattiga länder så spelar det INGEN roll för mig om jag får biologiska barnbarn eller ej. Inte heller blir jag ledsen om jag inte får några barnbarn alls. Det är hans eget val och vill han inte ha några barn skulle jag varken bli ledsen eller upprörd.
    Adopterar han (och hans partner) ett eller flera barn så skulle jag bli fantastiskt glad! Jag vet hur många barn som behöver ett hem, både här i Sverige och i andra länder. Själv har jag en biologisk son, nästa barn blir från Litauen. Men båda kommer räknas som mina egna barn.Visst kommer hans läggning påverka mitt liv, på ett jäkligt positivt sätt! Går han igenom svårigheter kommer jag finnas där. Oavsett! Alla människor genomgår svårigheter, det kan sluta i att min son tar sitt eget liv även som HETERO. Jag kan inte veta hur min sons liv kommer se ut men oavsett läggning så genomgår man svårigheter. Jag tänker inte se på hans liv ut en negativ synvinkel för det går att hitta solstrålar i alla väder bara man vill.
    Homosexuella får inte adoptera. Eller rättare sagt, de godkänns som adoptivföräldrar precis som heteropar, men det finns i dagsläget inget land som adopterar till homosexuella. Det är med andra ord svårt för bögar att bli föräldrar.

Jag bryr mig inte om läggningen som sådan. Det som gör att jag kryssade i "ja, lite" är att jag vet att om min son är bög finns det risk att han får tampas med en och annan fördom och en och annan svårighet när det gäller andras attityd till honom. Dessutom kommer det att vara betydligt svårare för honom att bli pappa (om han nu vill det, jag har inga förväntningar på att mina barn ska ge mig barnbarn, de ska leva de liv de vill leva) än det hade varit om han varit hetero eller om han vore lesbisk (då kan man ju inseminera vilket är lite svårare för män).
  • snöstjärna71

sandyrosa skrev 2009-01-08 22:53:27 följande:

bambigirl skrev 2009-01-08 22:39:42 följande:
    Inte då! När han är i den åldern är jag säker på att vi löst problematiken. Surrogatmammor is the thing.
    Jag är fullkomligt övertygad om att tillgången på surrogatmammor aldrig kommer möta efterfrågan från bögpar och andra som vill ha barn. När det väl kommer till kritan är jag övertygad om att det är ganska få som skulle vilja föda ett barn som de sedan lämnar bort.
  • snöstjärna71

LittleMee skrev 2009-01-10 23:01:21 följande:

Det som är lite synd är att vi människor är "skapta" för att vilja föra vidare våra gener, nåt som är en del av oss själva i första hand. Jag tvivlar inte på att det finns människor som bortser från det och väljer att adoptera först. Men det är inte många. Oftast är det så att många adoptivföräldrar har försökt på egen hand innan.Om det inte blir som man tänkt sig? får inte vi bli besvikna?
    Jag tror inte alls att vi människor är "skapta" för att vilja föra våra gener vidare. Däremot är det oerhört mycket enklare att få barn på det gamla hederliga sättet om det fungerar, än det är att adoptera. Det är också ofta en snabbare och enklare process att få barn genom IVF än det är att adoptera. Särskilt nu när adoptionsköerna växer. Sen är det väldigt dyrt att adoptera också.

När jag var ensamstående och ville ha barn valde jag mellan att adoptera och att åka till Danmark och insemineras. För mig var det ett ganska lätt val: adoption! Sen träffade jag min nuvarande sambo och vi blev ganska snabbt gravida. Nu väntar vi vårt andra barn. Men orsaken till att jag lade ner adoptionsprojektet var absolut inte att jag hellre ville ha biolgiska barn. Orsaken var att det var så oerhört mycket snabbar och enklare nu när det funkade. Halva min första graviditet "sörjde" jag min avbrutna adoptionsprocess.

Nu när min son är 1,5 år går jag ytterst sällan och tänker på att han legat i min mage. Och vi tänker inte "tänk vilken fin pojke vi lyckats göra". Vi tänker "Visst är det fantastiskt att vi fick ett så underbart barn, att han kom till oss".

Detta var lite OT, men jag blir så less på det där "ja men om det går lika bra med adoption som med bio, varför adopterar inte ni som kan få biobarn istället".

För lesbiska är det nog inte så svårt att få barn med insemination. Om den ena har nedsatt fertilitet kan man ju testa med den andra dessutom, i ett heteropar finns ju bara en tjej så har hon nedsatt fertilitet är det svårare. Däremot är det betydligt svårare att få barn om man är bög. Delvis på grund av inseminationerna. Många lesbiska par väljer nu insemination istället för att få barn med ett bögpar.
  • snöstjärna71

LittleMee skrev 2009-01-11 13:27:11 följande:

snöstjärna71 skrev 2009-01-11 12:02:31 följande:
    Skulle det ta max 8 månader att få hem sitt barn från utlandet (genomsnitts tid för en kvinna att bli gravid), vara gratis och man slipper alla dessa utredningar tror jag tyvärr?! fortfarande att majoriteten väljer att skaffa biologiska barn främst. Ordet "skapta" var kanske lite att ta i men jag hittade inte ett annat ord som passade bättre, därav kaninöronen. "ja men om det går lika bra med adoption som med bio, varför adopterar inte ni som kan få biobarn istället". Om det var mig du citerade så fanns det väl en anledning och en fortsättning på det inlägget? Det var riktat till de som anser att man bara ska sopa undan sina känslor och "fula" tankar om att man främst vill ha biologiska barn/barnbarn. Om allting vore så enkelt varför inte bara adoptera? Om vi människor inte har tillåtelse att ha känslor kan vi lika gärna fungera som robotar och genomgå adoption utan att tycka det minsta jobbigt. Tack för informationen om hur homosexuealla kan få barn. Men jag tillhör också skaran som har gjort nästan alla behandlingar så jag vet vad som finns och vad som kan göras. Då jag vet hur det känns att inte kunna "göra" barn på naturlig väg skulle jag bli ledsen för mina barns skull ja. Det tär på psyket oavsett hur långt man kommer med den ofrivillig barnlösa delen. Självklart hade det varit mkt enklare om barnen var heterosexuella fast det inte finns några garantier.
    Självklart har man rätt till känslor och jag vet vad ofrivllig barnlsöhet innebär. Har ju själv varit det i ungefär fem år och jag har vänner som tampas med det nu.

Jag vet att det inte går att bevisa vem som har rätt, men jag tror inte alls som du att majoriteten skulle välja biobarn även om bio och adoption gick lika fort. Och många av dem som i så fall skulle välja bio gör det för att vårt samhälle lär oss att biologin är viktig. Jag tro inte alls på att det skulle vara nån grundläggande drift som vi bär på sedan födseln.

Det är alltså det jag ogillar, att jag tycker du generaliserar och menar på att det "naturliga" är att vilja ha biobarn till varje pris. Jag menar att det handlar om en inställning. Jag vet många, inklusive jag själv, som i större eller mindre utsträckning sörjt en adoption som inte blev av för att det kom bio emellan. Har man befunnit sig i ett sammanhang där adoption är det naturliga (adoptionskurs, utredning, diskussionsgrupper på nätet) känns det tomt när detta inte blev av. Det är inte alls så att alla som varit inne på adoption men blir gravida blir överlyckliga. Det handlar om en omställningsfas, precis som när man ställer om från bio till adoption.

För mig är huvudsaken att det blir barn och jag skulle gärna slippa att vara gravid. Ser faktiskt inget eftersträvansvärt i det. Och jag har inget behov av att föra mina gener vidare. Jag respekterar att andra känner på ett annat sätt.

Angående hur homosexuella kan få barn var det inte riktat till dig utan den klämkäcka attityd som finns här om att sexuell läggning inte skulle vara ett problem om man vill ha barn. För det är det om man är man.
  • snöstjärna71

Förtydligar: orsaken till att man väljer bio istället för adoption är dels kostnaderna, krånglet och väntetiderna, men också att bio är vanligast, det är det man vet nåt om. Därför väljer man bio, inte för att det är nån naturlag eller drift att vilja få just biobarn.

• snöstjärna71

WhiteAngels skrev 2009-01-15 15:56:38 följande:

miss nöjd skrev 2009-01-15 15:42:52 följande:
    Nej för vi pratar öppet om sådant så nej det tror jag inte ett dyft på.jag tror det beror på hur fördomsfull man är.
    Men det handlar ju inte bara om hur DU hanterar deras eventuella homosexualitet. Det handlar om vad de möter när de kommer utanför hemmet. Det FINNS fördomar och diskriminering mot homosexuella idag. Det ÄR svårt för bögar att få barn. Även om mycket har blivit bättre är normen fortfarande heterosexualitet och de homosexuella jag känner har många gånger råkat ut för svårigheter, små som stora, som de garanterat inte råkat ut för om de varit hetero.
Svar på tråden Spelar det någon som helst roll vilken sexuell läggning ditt barn får?