MomZoon skrev 2009-02-07 23:29:18 följande:
Vi försökte i över 5 år, under de sista åren hade vi mer eller mindre gett upp & började acceptera att jag nog inte kunde bli gravid..MEN, så skedde de som vi hade kämpat så länge efter, jag vart gravid & är idag i v 14..Den enda förklaringen vi har e att vi helt enkelt slutade försöka, kanske slappna vi av mer, hela situationen vart stressande för oss båda & när vi försökte som mest så hade vi ju inte direkt skön sex, fanns lixom ingen njutning i själva försöket till barn, allt handlade enbart att LYCKAS få till de "rätt".Jag tycker inte att NI ska "ge upp" efter bara 1 år, ge de lite tid & tänk inte för mycket på de, även om DU inte känner dig stressad så tyder de inte på att din kropp INTE e de..
Går man under medicinsk övervakning borde gynläkaren veta om man har utebliven ägglossning på grund av stress. Det orsakas i fall av EXTREM stress och är mycket ovanligt.
Att "lyckas" göra barn har i stort sett inget med skön sex eller njutning att göra. Viss forskning tyder dock på att sammandragningarna i livmodern ska hjälpa spermierna att simma uppåt men det är av ringa eller ingen betydelse. Däremot har barnaalstrande att göra med att fullt frisk spermie träffar moget friskt ägg som kan röra sig genom friska äggledare ner till en frisk livmoder och fästa i en perfekt livmoderslemhinna.