Inlägg från: VulgusProfanum |Visa alla inlägg
  • VulgusProfanum

    Nätmobbning/vuxenmobbning på Familjeliv?

    Visst förekommer mobbing här ibland. Kanske inte så vanligt förekommande men att det förekommer det gör det absolut.


    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • VulgusProfanum

    Mobbing ser jag som ett systematiskt förföljande av en annan person.
    Man kritiserar allt denna skriver och man går ifrån tråd till tråd. Man snackar skit sinsemellan och man försöker att frysa ut personen systematiskt och utstuderat.

    Att vara av olika åsikter anser jag inte vara mobbing.


    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • VulgusProfanum
    signorina skrev 2008-12-11 14:05:34 följande:
    VulgusProfanum skrev 2008-12-11 13:55:26 följande: Nej det är ju inte mobbing att vara av olika åsikter, men det kan vara en eller flera som faktiskt åsiktsmobbar. Vi pratar inte om att åsikter skiljer sig åt, sådär i allmänhet, utan om att någons åsikter blir föremål för mobbing. Jag klistrar in ett citat från krönikan i aftonbladet. "Morsor går ihop och hackar systematiskt på andra som använder annorlunda sömnmetoder än de själva, bärsjalsmammor och Bugaboopappor käbblar som om de var tillbaka i varsitt hörn av högstadiets rökruta och bråkade om Ozzy versus Depeche Mode. Visst. Det är sällan nedsättande ord som fitta, hora eller bögjävel florerar, men det välformulerade budskapet är detsamma: du är dum i huvudet och inget värd. Jag är cool och bra. Var fjärde flicka nätmobbas – hur ser statistiken ut i vuxenvärlden egentligen? " www.aftonbladet.se/wendela/barn/article395192...
    Jo men ändå så tycker jag att måste göra den skillnaden att skilja mellan vad som är "åsiktsmobbing" och vad som är ren och skär mobbing på personnivå.
    Att vara emot en viss form av sovmetod, bärsjalar eller you name it är ju inte att gå åt någon på ett personligt plan. Man går åt metoden eller åsikten.
    Att däremot gå åt t.ex Alfhilda (fiktivtnamn) och kalla henne både det ena och det andra därför att hon använder sig av en metod samt systematiskt förfölja denna person i tråd efter tråd och då även gärna i samlad tropp det anser jag däremot vara ren och skär mobbing.
    Ännu tydligare blir detta om man dessutom konsekvent ratar allt som "Alfhilda" tycker och tänker bara därför att det kommer ifrån Alfhilda. Då har man vad jag skulle klassa som ett fall av mobbing.
    åsiktsmobbing vet jag inte riktigt heller vad det är för något. Fundersam
    Är det då åsikten man mobbar och isof handlar det ju faktiskt om att man är av skilda åsikter och inte vad jag skulle klassa som mobbing.
    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • VulgusProfanum

    Jag håller med dig Lövet. Kan inte citera just nu

    För jag möts dagligen av åsikter som jag tycker är helt och hållet galna utifrån mitt sätt att se på saker och ting.
    Då argumenterar man sakligt för sin ståndpunkt och det är ju inte mobbing. Det är debatt


    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • VulgusProfanum
    mosterYster skrev 2008-12-12 12:58:13 följande:
    Ibland funderar jag över varför folk lägger ut trådar som "kan jag ge min femmånadersbaby saft?" när resultatet GARANTERAT blir "ÄR DU GALEN JÄVLA IDIOT, SKA DU FÖRSTÖRA DITT BARN GENOM ATT GE DET SOCKER?????" Och det var bara ett exempel. Och sen funderar jag över de märkliga människor som orkar engagera sig i varje socker-/sömn-/LCHF-/bantnings-/div. etik-/etc etc etc-tråd och högljutt tala om för alla som inte tycker som dem hur FEL de har. Orka, liksom. Själv blir jag lika förbluffad varje gång jag ser någon skriva att julen är barnens högtid, men till slut ger man ju upp. Samma med det här med alkoholmängd i bröstmjölk efter att mamman druckit. Man (jag och många andra) skalar av det till rena fakta, sen kommer folk och gapar om hur värdelösa mammor det är som stupfulla ska ta hand om sin barn. Suck.
    Det är tjusningen med ett diskussionsforum. Det dyker upp trådar hela tiden och vissa trådar tar upp saker som en del ser som självklara medans andra inte hade en susning att så var fallet.
    Jag tycker så här självklart ska det vara OK att ställa en fråga även om vissa frågor kanske är naiva så ska de bemötas med respekt.
    Kan man inte det så kanske man borde låta bli tråden öht.

    Sedan tycker jag inte att det är synonymt med mobbing om någon svarar på ett taskigt sätt utan då handlar det mera om dålig netetikett. Så ser jag på det hela.
    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • VulgusProfanum
    mosterYster skrev 2008-12-12 14:41:36 följande:
    VulgusProfanum skrev 2008-12-12 13:54:12 följande: Ja, men alla dessa trådsvar som "Varför äter du macka till frukost när det bara är massa dolt SOCKER" (där ts tex önskat tips på smörgåspålägg) och "Att ta ett glas vin och sedan amma är samma sak som att ge babyn vin i nappflaska" (bara uppenbar okunskap och dumhet) - de är så onödiga. I och för sig idiotförklarar många sig själva (som decnet skrev) men att bara orka bemöta alla knasiga saker som skrivs... öööööhhhhhh... jag håller ibland ut ett tag, men ger sen upp. Skulle jag dessutom bli anklagad för att mobba, nä, då skulle jag ge upp och lämna fl. Tycker nämligen alltid att jag är hövlig och artig trots att jag argumenterar.
    Jag förstår hur du tänker och visst är det jobbigt när några vill sumpa en tråd med otrevligheter. Absolut.
    Och det är tråkigt bl.a. men jag tycker inte att det kan klassas som mobbing i de fall då det rör sig om helt vanliga (om än otrevliga) åsiktsdispyter.
    Alltså vill poängtera att jag diskuterar detta rent generellt och inte med tanke utifrån dig eller någon annan i tråden
    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • VulgusProfanum
    MuminMy skrev 2008-12-12 12:42:00 följande:
    Jo, moddsen håller ju efter helt vanliga regelbrott också jag skulle inte tippa att merparten av anmälda inlägg är pga "mobbning" utan nog mer för helt vanlig dålig ton och taskig attityd
    Ja det är faktiskt rent krasst sällan det anmäls inlägg med motiveringen mobbing. Även om det givetvis händer av och till.
    Det vanligaste är nog att en tråd spårat käpprätt åt fanders med personangrepp som följd
    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • VulgusProfanum
    mosterYster skrev 2008-12-12 14:57:05 följande:
    VulgusProfanum skrev 2008-12-12 14:45:26 följande: Håller med! Sen finns det ju individer här, liksom överallt annars, som beter sig väldigt, VÄLDIGT märkligt. De enda fall jag sett där en grupp gett sig på en enda person, är då personen i fråga har varit väldigt påstridig och haft kontroversiella och provocerande åsikter. Samt fortsatt att hävda att h*n hade rätt och att alla andra borde tycka och göra likadant. Då kan jag ju inte tycka att det är mobbing. Det är som om jag skulle posta ett inlägg med rubriken "Låt era män aga er när ni är olydiga!" och sedan argt och högljutt vidhålla att det är det ENDA sättet att ha en bra parrelation.
    Så länge det handlar om att man går åt åsikter så anser inte jag att det är mobbing.
    Däremot kan vissa åsikter leda till mobbing i och med att många gaddar ihop sig mot en person och sedan går åt personen på ett mer personligt plan. Det här är en fin linje och många gånger tror jag också att det tyvärr blir accepterat att betee sig illa mot en person p.g.a. extrema åsikter och då kan det utvecklas till ett mobbingfall.
    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
Svar på tråden Nätmobbning/vuxenmobbning på Familjeliv?