Inlägg från: kokoskärlek med bubblor |Visa alla inlägg
  • kokoskärlek med bubblor

Nätmobbning/vuxenmobbning på Familjeliv?

Jag tycker att det existerar. Vet ej om jag kan bedöma huruvida det eskalerat eller ej; men nog existerar det.
    Namn t.ex. En mamma skriver att hennes barn heter XXX. Brukar inte ta lång tid innan hon får höra både det ena och det andra. "Fan vad WT" eller liknande är inte ovanligt att man ser.. Det sparas liksom inte på orden direkt..
    Om föräldrarna sitter och skriver så på ett forum undrar i alla fall jag hur de är irl samt hur de uppfostrar sina barn. Barn apar ju liksom efter mer än vad de lyssnar på tillsägelser om man säger så... Barn som mobbar andra barn tror jag i relativt stor utsträckning kommer från familjer där det är ok att snacka skit om andra i var o varannan mening...
    Sjukt jävla trist måste jag säga. Men men.. Internet är farligt. Och skitbra. Samtidigt.
    (Svarade alternativ 2)

Ejin skrev 2008-12-10 21:18:22 följande:

fast ibland är det vissa som tycker att det är vuxenmobbning såfort ts inte får medhåll i det han/hon skriver... och det är ju inte samma sak.. man får förvänta sej olika åsikter om man startar en tråd.. så är det bara... sen finns de ju vissa såklart som måste ta till barnsliga påhopp men så himla ofta tycker ja inte att de e...
    Det som skulle räknas som mobbning irl räknas även som mobbning på nätet. Att ha en diskussion med delade åsikter är väl en helt annan sak..

Ejin skrev 2008-12-10 21:33:30 följande:

kokoskärlek med bubblor skrev 2008-12-10 21:27:58 följande: vissa här anser nog att en diskussion med delade åsikter är samma som mobbning... vissa som startar trådar kan ju inte ta att dom inte blir klappade medhårs utan anser då att det är mobbning...
    Då har de fel
    Svar på #15
    MuminMy skrev 2008-12-10 21:38:40 följande:
    Förutom att hålla med lövet ovan när det gäller vad som är mobbning och inte så tycker jag att man har ett stort ansvar som medlem att se till att redaktion och moderatorer får vetskap om vad som försiggår - om man nu upptäcker något. Sedan kan jag också tycka att det i många fall gått inflation även i begreppet mobbning, precis som i "kränkt", "kris" och "övergrepp" - det måste kännas förskräckligt för de som faktiskt utsätts för mobbning att höra att någon skriker "mobbning" så fort de inte får medhåll. Att tycka att ett namn t.ex. är WT tycker jag inte är mobbning, det är ett uttryckande av åsikt, sedan måste uttrycket ske på ett okej sätt, givetvis, men det är inte mobbning. Det är inte heller mobbning bara för att man "känner sig" mobbad - den känsla man har kan komma från flera olika källor och behöver inte alltid stå i proportion till den aktuella händelsen, som vuxen har man ett ansvar att vända ut och in på känslan och fundera på varifrån den verkligen kommer och försöka se händelsen så objektivt som möjligt. En fördel när det gäller mobbning på nätet jämfört med IRL är ju att här finns fullständig dokumentation över vad som hänt (med undantag av det som sker i gästböcker där medlemmarna själva kan radera) så det går liksom inte att komma undan.
    Det BLIR ju mobbning om en mamma skriver att hennes son heter X och någon i nästa sekund skriver "å fyfaan vad trashigt!!" utan att hon bett om en åsikt. Tycker jag.
    Minns en tråd då en mamma ville ha tips på namn till bebisen i magen och ville ha samma "tema" som sonen X och sonen Y. Fem sekunder senare drällde tipsen in... "Looser", "Trashy" och liknande fullkomligt haglade över tråden. Kul? Nope, inte enligt mig. Men de som gav dessa exempel (till synes själva mammor hela högen) "skrattade" gott åt varandras förslag...
    Nåväl, det var bara ett exempel..men det KAN gå jävligt vilt och minst sagt otrevligt till i diskussioner som bara handlar om ett namn. Det går LÄTT överstyr och jag antar att det för en del är väldigt enkelt att med den distansen man har till folk över nätet "våga" vara lite extra kaxiga och hårda...
    Trist. Som sagt..

MuminMy skrev 2008-12-11 10:19:08 följande:

Ja naturligtvis är det en definitionsfråga. Jag tycker bara det kan gå rätt snabbt på nätet från normal ton till elakheter. Sådan brutalitet brukar i alla fall inte jag möta irl över ett namn...
    Ärlighet i all ära, men att kasta åsikter på folk som ej bett om dem går lätt överstyr och blir i mina ögon snabbt just mobbning. Jag hade ju inte gått fram till en människa på stan och sagt "faan vilken äckligt ful tröja du har!" ... Samma sak?
    Det specifika fallet jag nämner blev självklart uppmärksammat av moderatorer.
    Jag är av den åsikten att ingenting egentligen behöver bli extremt eller tabu att prata om så länge man kan uttrycka sig, men då pratar jag om åsikter. Att hitta en person, gadda ihop sig och göra personen till åtlöje är sällan befogat. Och det existerar enligt mig.
    Vad är nätmobbning om det inte är att systematiskt "reta" någon för exempelvis val av namn eller liknande? Om personen ej bett om det? Inte fan hälsar jag på en mamma och hennes barn irl för att sedan börja skratta elakt ÅT hennes kids namn...vilket jag inte heller tror att de personer som sysselsätter sig med det här gör... Som sagt - internet är för enkelt..

Raka Pungen skrev 2008-12-11 14:30:18 följande:

Folk på FL är såna jääävla lipsillar som känner sig mobbade, påhoppade och kränkta så fort man inte håller med dem. Jag tycker det är löjligt.
    Ja, men det är ju en sak. Den gruppen existerar ju definitivt!
    Men det utesluter inte det faktum att mobbning i dess rätta bemärkelse förekommer.

Raka Pungen skrev 2008-12-11 14:39:15 följande:

kokoskärlek med bubblor skrev 2008-12-11 14:36:49 följande: Mobbning förekommer överallt så det är ju inte så konstigt, men 9 av 10 som på FL säger sig känna sig mobbade, har nog totalt missförstått begreppet mobbning...
    Ja det kan absolut vara sant. Man är ju inte mobbad bara för att man säger att man är det.
Svar på tråden Nätmobbning/vuxenmobbning på Familjeliv?