Svar på #15
MuminMy skrev 2008-12-10 21:38:40 följande:
Förutom att hålla med lövet ovan när det gäller vad som är mobbning och inte så tycker jag att man har ett stort ansvar som medlem att se till att redaktion och moderatorer får vetskap om vad som försiggår - om man nu upptäcker något. Sedan kan jag också tycka att det i många fall gått inflation även i begreppet mobbning, precis som i "kränkt", "kris" och "övergrepp" - det måste kännas förskräckligt för de som faktiskt utsätts för mobbning att höra att någon skriker "mobbning" så fort de inte får medhåll. Att tycka att ett namn t.ex. är WT tycker jag inte är mobbning, det är ett uttryckande av åsikt, sedan måste uttrycket ske på ett okej sätt, givetvis, men det är inte mobbning. Det är inte heller mobbning bara för att man "känner sig" mobbad - den känsla man har kan komma från flera olika källor och behöver inte alltid stå i proportion till den aktuella händelsen, som vuxen har man ett ansvar att vända ut och in på känslan och fundera på varifrån den verkligen kommer och försöka se händelsen så objektivt som möjligt. En fördel när det gäller mobbning på nätet jämfört med IRL är ju att här finns fullständig dokumentation över vad som hänt (med undantag av det som sker i gästböcker där medlemmarna själva kan radera) så det går liksom inte att komma undan.
Det BLIR ju mobbning om en mamma skriver att hennes son heter X och någon i nästa sekund skriver "å fyfaan vad trashigt!!" utan att hon bett om en åsikt. Tycker jag.
Minns en tråd då en mamma ville ha tips på namn till bebisen i magen och ville ha samma "tema" som sonen X och sonen Y. Fem sekunder senare drällde tipsen in... "Looser", "Trashy" och liknande fullkomligt haglade över tråden. Kul? Nope, inte enligt mig. Men de som gav dessa exempel (till synes själva mammor hela högen) "skrattade" gott åt varandras förslag...
Nåväl, det var bara ett exempel..men det KAN gå jävligt vilt och minst sagt otrevligt till i diskussioner som bara handlar om ett namn. Det går LÄTT överstyr och jag antar att det för en del är väldigt enkelt att med den distansen man har till folk över nätet "våga" vara lite extra kaxiga och hårda...
Trist. Som sagt..