• Flisa 1

Ni som ätit blodförtunnande när ska man börja ????

Ni som ätit blodförtunnande när ska man börja
    att äta de????

har köpt aspirin som innehåller acetylsalicylsyra och
    ska vara blodförtunnande men ska man börja
    med de när man visat possitivt eller i förebyggande
    innan???

Jag vet att jag expremiterar lite men jag måste prova
    att göra något.

tack på förhand om någon kan svara på detta.

kram
    flisa

• Svar på tråden Ni som ätit blodförtunnande när ska man börja ????
  • kaffelisa

Kring ÄL och framåt...

• Southern Belle

At max 75-80 mg per dag! Dela tabletterna eller kop barntabletter! Om du blir gravid och ater for mycket acetylsalicylsyra sa okar risken for missfall...

Lycka till!

• Wickster

Jag började med miniaspirin (100 mg's tabletter, avsedda för hjärtpatienter) en gång i lutealfasen men det blev bara extra mycket spotting före mensen av det. Så efter den erfareheten tänkte jag att jag börjar med dem först då jag en gång är gravid.

I min senaste graviditet började jag äta det efter positivt test och graviditeten gick denna gång också lite längre än de tidigare gångerna, men missfall (ma) belv det likväl.

Funderar dock att om man behandlas med ASA "på riktigt", dvs om det är konstaterat att det finns problem med koaguleringen, så börjar man väl dessutom ta också heparinsprutor i nåt skede? Undrar om det är bristen på dom som kunde har orsakat mitt senasta ma. Fast det är ju inte heller alls säkert att det är blodet som är problemet i vårt fall (utreding pågår som bäst).

• grynis

Hej Flisan 1
    Första dagen jag är medlem här...

Efter mitt fjärde m.f. skrev min läkare ut trombyl (blodförtunnande). Läkaren rådde mig att börja med dem direkt i förebyggande syfte, vilket jag gjorde. Vet dock ej om det funkar eftersom jag ej blivit gravid än.

Då läkaren skrev ut trombyl, visste jag inte riktigt varför. Tänkte då att det lilla pyret kanske stannar lättare om blodet är tunnare.

Nu har jag dock kommit till en egen lite uppfattning, då jag läst om läkemedlet i sig. OBS! Detta är min egen teori, ej sagt att det verkligen är så!
    Upptäcker att detta blir ett långt inlägg.
    Acetylsalisylsyran har, enl. vad jag läst en bieffekt att den motverkar till en viss del bildandet av prostaglandiner, vilket är ett ämne som alltid finns naturligt i kroppen mer el. mindre. Dock ger man ett tillskott av just detta vid framkallande av abort el. för att sätta igång en förlossning. Så, alltså tror jag det är just denna bieffekt man vill åt då det skrivs ut blodförtunnande till kvinnor i våran situation.

Lite dos tror jag inte är ngn. fara att ta. Men har du rådfrågat din läkare, man ska ju ex. vara försiktig med denna substans om man ex hatr astma. Lycka till.

• grynis

Alltså ämnet de ger för att framkalla en abort och även för att sätta igång en förlossning är prostaglandin på konstgjord väg. Prostaglandin finns naturligt hos mannen i sädesvätskan bl.a. Vid en inflamation utsöndrar kroppen prostaglandiner för att vidga kärlen, dels därför smärta uppstår. Vid mens hjälper prostaglandinet till att sätta igång utdrivning, kan ge mensvärk.
    Jag tvingas gå i väldigt raskt tempo på jobbet då jag jobbar som p. ass. och inte själv kan bestämma tempot. Detta har lett till att jag väldigt ofta har ont i benhinnorna, alltså en typ av inflammation. Detta har lett till att jag spekulerar så mkt och funderar om det är just detta som har lett till mina missfall. OM inflamationen aldrig får läka riktigt och det då är en massa prostaglandiner. Förlåt för mitt långa inlägg. Kram på dig och hoppas det går bra. Jag spekulerar så mkt. hit och dit.

• HelenaHE

Hej

Jag har fått konstaterat att jag har fel på mitt blod under graviditeter. Jag har något som heter lupus antikoagulans.
    Äter Trombyl nu men kommer under kommande graviditeter få ta Fragmin sprutor.
    Detta är ganska allvarliga saker som man inte ska hålla på och mixtra med själv. Kräv utredning. Min påbörjades i samband med att vi förlora våran lilla flicka.

Prata med din läkare först..
    Massor med kramar
    Helena med ängeln Olivia f/d 041119

• SYLO

Jag håller med HelenaHE kräv utredning mixtra inte själv jag har med ätit trombyl vid garviditeter och gör så även efter annars är jag full med blåmärken överallt utan att slå i de bara ploppar upp dvs blodet tjocknar där av blodförtunnande, även jag har senare i graviditet fått fragmin sprutor.

Så ta upp detta med din läkare jag ber dig om det pröva inte själv. Det är allvarliga saker och du måste ta det på allvar om det är så att du har fel.

• Flisa 1

tack för era svar!

De är ju så att jag absolut inte vill labborera själv. men har inte
    nå val känns de som.

Alla har semester och kommer inte tillbaka förrän v. 33 och de är
    två veckor dit.

Jag har delat en albyl i fem bitar så jag äter en väldigt ligen dos.
    De står på förpakningen att man kan äta fyra st per dag så jag är
    ju långt ifrån att överdosera.

Jag ska bara äta de tills nästa vecka för då ska jag ha mens (eller
    förhoppningsvis inte) sen v. 33 så ska jag på måndag morgon ringa
    och få tid på en gång (hoppas jag ). Och den här gången så ska jag
    kräva att få en ordentlig utredning och hjälp.

tack en en gång för eran hjälp och synpunkter.

kram flisa

• Wickster

Jag fick tipset om att äta miniaspirin av en barnlöshetsläkare utan att jag då ännu hade blivit undersökt för koaguleringsfaktorerna, dvs. helt som ett tips bara och inte som nån egentlig behandling. Han sa att det kunde eventuellt hjälpa i nästa graviditet, men skulle inte göra skada även ifall det inte skulle vara nån nytta med det. Han talade om en dos på 100 mg (en vanlig aspirin är ju 500 mg).

• Flisa 1

Hej allihoppa !

Har nu varit hos en gyn och hon ville inte skriva
    ut trombyl. Hon gick in på någon läkarsida på
    nätet och visade mig att om man slog ihop alla
    rapporter om de så finns de inte några bevis
    på att de kan hjälpa.....

KÄnde mig lite ledsen för jag trodde verkligen att detta
    kunde hjälpa mig eftersom jag alltid har frysit om fötter
    och händer och näsa så måste jag ju ha dåligt blodflöde,,,
    Får också jättelätt blåmärken jag nämde de för henne men
    enligt blodproven dom har tagit på mig för över ett år sen
    så finns de inte något som tyder på detta.

Så nu vet jag inte vad jag ska göra ska jag fortsätta att
    dela på mina albyl eller sluta helt....vill ju så gärna att
    de ska gå vägen den här gången.....fick göra ett vul och
    fick se att de värkligen är en liten därinne.....är så orolig...

NÅgon med något bra råd ????

mvh
    flisa

Svar på tråden Ni som ätit blodförtunnande när ska man börja ????