Inlägg från: HelenN |Visa alla inlägg
  • HelenN

Vad gör vi nu?

Vår dotter är 8 och går i andra klass. Hon är större än dom flesta andra i klassen, dock är hon inte tjock, utan snarare krampig då hon tränar brottning 3 ggr i veckan.
    För ungefär 3 veckor sen var det en tjej i klassen som kallade henne tjockis. Dottern berättade för mej och jag tog det med läraren som i sin tur tog det rent allmänt i klassen, mest för att inte peka ut nån utan för att poängtrea för alla att sånt inte är ok.
    Några dagar senare får jag höra att samma tjej berättat för en i sin gympagrupp, (som även känner min dotter) att hon då har en jättetjock klasskamrat (nämde namnet på min dotter) osv. Jag tar då själv kontakt med mamman och vi reder ut detta, hon pratar med sin dotter osv.

Veckan efter skriver en annan tjej en saga i skolan, där skriver hon "*****" är så fet att han knappt kan gå" osv. Vi tar upp det med pedagogerna, samma åtgärd som tidigare.

Idag får jag höra att en kille kallat henne för "djävla fetto" igår. Även han går i samma klass. Dottern säger att hon tagit även detta med pedagogerna. På morgonen när jag lämnade dottern hör jag efter, då säger dom att dom tagit upp detta direkt.

MEN, hur länge ska man göra så här? Bara ta upp det i klassen? Vad har pedagogerna för handlingsplan för sånt här? Någon som vet? Vad är deras ansvar? Vilket är bäst, att dom tar det med barnens (förövarnas) föräldrar eller om jag gör det? På nåt vis måste detta ju få ett stopp! Min 8 åring ska väl för fan inte behöva se ut som ett sugrör för att få vara ifred i skolan???? Hur länge tar det till nästa kommentar kommer? Jag märker att hon inte mår bra av detta nu!

Shit vad detta gör mej upprörd! Vad gör vi nu?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 09:32
    Veckan efter skriver en annan tjej en saga i skolan, där skriver hon "*****" är så fet att han knappt kan gå" osv. Vi tar upp det med pedagogerna, samma åtgärd som tidigare.

Ska så klart stå HON knappt kan gå....

• Svar på tråden Vad gör vi nu?
  • HelenN

Ja visst kan jag prata med dom igen. Men jag vill ju veta vad jag ska säga,  vad jag ska kräva! Jag vill veta vad dom "ska" göra vid sådana här situationer. Dom vet ju uppenbarligen inte hur man gör!

Nån som vet? Nån lärare kanske?

• HelenN

Ja nu är det ju 3 olika barn, två tjejer och en kille som vid olika tillfällen, under loppet av 3 veckor, kallat henne tjock, eller fet!

Vi accepterar inte detta. Pratade med mannen innan och han kommer ta upp det med lärarna igen ikväll och höra vad dom tänker göra nu. Man måste agera innan hon plötsligt är hela klassens lilla hackekyckling! Ledsen

• HelenN

Ingen lärare eller annan med erfarenhet av detta som kan råda oss?

• HelenN

Jaha, då var det igång igen. En till i klassen har idag ihop med en annan retat dottern och kallat henne tjock och fet. Gråter

Nu börjar hon må riktigt dåligt av detta, det syns. Hon hade varit på kalas ikväll och var så glad innan, kom hem kanonledsen....

• HelenN
    Lila77 skrev 2008-12-10 10:06:10 följande:
    Hejsan.. Det finns inget så grymt som mobbning.  Mitt råd är att ligg på och tjata ge er inte. Händer det inget så hota med att polis anmäla skolan.. Min lilla syster har i stort sett blivit mobbad hela sitt liv i skolan.  Fast det va  inte först två år sedan vi fick reda på det.. Mamma va på skolan och inget hände.. Det slutade med att min 13 åriga lilla syster inte orka mer. Så 4 dagar innan jul förra året valde hon att lämna oss.. Och allt det här pga av mobbning..  Hoppas det löser sig för din tös..
    Förlåt att jag inte kommenterat ditt inlägg innan, har varit så insnöad i mitt eget att jag helt enkelt inte fattat vad jag läst... Gråter

Fruktansvärt! Jag är så ledsen för er skull! En 13 åring... Nä fy så orättvist! Kramar om! Gråter
  • HelenN

Hej alla!

Fick igår höra om ännu en incident. Idag frågade jag en av pedagogerna vad dom tänker göra härnäst. Han svarade då att dom inte tar lätt på sånt här osv. Jag frågar då, ok, men vad gör ni nu? Det räcker uppenbarligen inte att bara ta det i klassen! Måste hon bli riktigt mobbad och slagen innan nåt riktigt händer? Nä oh nä. Vi ska ta tag i detta ordentligt nu.

Ja, tyvärr kunde jag inte känna mej helt trygg med det svaret, utan ringde upp rektorn när jag kom hem. Hon lovade att ta tag i detta omedelbart, prata med biträdande rektorn på dotterns skola och göra en grundlig utredning och göra upp hur man går vidare med detta.
    Puh, det är inte lätt det här. Helst av allt skulle jag vilja trycka upp ungarna mot väggen och hota med både det ena och det andra, men som tur är, kan jag hålla mej lugn. F-n det är ju min goa tös som mår dåligt av deras dumma kommentarer... Gråter

• HelenN

Ja det som är lite intressant är ju att den kommunen vi bor i, har flertalet år utsetts till Sveriges bästa skolkommun, så nu ska det bli väldigt intressant att se hur man går vidare med detta.
    Nu är det ju så många som 4 barn som retat dottern med samma tema hela tiden, "du e tjock och fet" typ.

Jag ger mej inte, jag ska slåss med näbbar och klor för att reda ut detta!

Tack för era svar!

• HelenN

Efter jag skrivit sist, blev jag uppringd av Bitr.Rektorn. Han var kanon att prata med. Lovade att vi skulle ha möte om detta direkt efter helgerna. Så det kändes bra.

Sen igår hade dottern fått en lapp i sitt fack" du är inte nån bra kompisstödjare". Detta togs upp direkt men ingen erkände. Fan, kan dom ge sej nu?! Skrikandes

• HelenN

Mitt hjärta höll på att brista rakt av igår. Gråter Dottern kom och sa, "mamma, tror du jag kommer få lika många kompisar när jag blir stor, som du och pappa har?" "Ja det är klart du får". "Men det är ju ingen som tycker om mej på skolan nu, för jag är så tjock" Gråter

Jaha, då har dom alltså lyckats bryta ner henne, få henne att tro att hon ÄR tjock, inte är värd att ha kompisar osv. F-N oxå!!! Skrikandes 

• HelenN
    Iorlover skrev 2009-01-09 17:55:35 följande:
    Fy vad hemskt! Här hemma är det precis så med. Jag gråter flera gånger i veckan över saker min dotter får höra. Hur ska då inte hon må. Jag vet inte alls hur man ska ta detta vidare så hon får må bra.Hur går det för er?
    Vad trist att även din flicka får utstå sånt här. Ledsen Jag har idag blivit uppringd av rektorn och vi ska ha möte nästa vecka.

Idag var ju andra dagen efter lovet och idag ville hon inte alls vara kvar på skolan när jag gick. Hon följde med mej och hennes lillebror ut till grinden och ville gå med hem igen. Ledsen
    Men jag hoppas mötet ger nåt. Är så arg på hennes fröken, hon har inte alls hört av sej, vi har inte pratat om detta. Det är dom andra pedagogerna jag pratat med.
    Hade jag varit lärar hade jag självklart ringt upp föräldrarna och hört mej för vad som hänt. Men det är jag det!

Iorlover: har du pratat med nån av lärarna? Hur gammal är hon? Ta tag i det direkt så det inte blir värre. Och ge dej inte förrän dom gör nåt. Kräv att man håller ett möte med dej och lärare och även rektorn. Kräv att få se/höra deras handlingsplan. Vad göra?

Jag håller tummarna för er! Glad
Svar på tråden Vad gör vi nu?