• HelenN

Vad gör vi nu?

Vår dotter är 8 och går i andra klass. Hon är större än dom flesta andra i klassen, dock är hon inte tjock, utan snarare krampig då hon tränar brottning 3 ggr i veckan.
    För ungefär 3 veckor sen var det en tjej i klassen som kallade henne tjockis. Dottern berättade för mej och jag tog det med läraren som i sin tur tog det rent allmänt i klassen, mest för att inte peka ut nån utan för att poängtrea för alla att sånt inte är ok.
    Några dagar senare får jag höra att samma tjej berättat för en i sin gympagrupp, (som även känner min dotter) att hon då har en jättetjock klasskamrat (nämde namnet på min dotter) osv. Jag tar då själv kontakt med mamman och vi reder ut detta, hon pratar med sin dotter osv.

Veckan efter skriver en annan tjej en saga i skolan, där skriver hon "*****" är så fet att han knappt kan gå" osv. Vi tar upp det med pedagogerna, samma åtgärd som tidigare.

Idag får jag höra att en kille kallat henne för "djävla fetto" igår. Även han går i samma klass. Dottern säger att hon tagit även detta med pedagogerna. På morgonen när jag lämnade dottern hör jag efter, då säger dom att dom tagit upp detta direkt.

MEN, hur länge ska man göra så här? Bara ta upp det i klassen? Vad har pedagogerna för handlingsplan för sånt här? Någon som vet? Vad är deras ansvar? Vilket är bäst, att dom tar det med barnens (förövarnas) föräldrar eller om jag gör det? På nåt vis måste detta ju få ett stopp! Min 8 åring ska väl för fan inte behöva se ut som ett sugrör för att få vara ifred i skolan???? Hur länge tar det till nästa kommentar kommer? Jag märker att hon inte mår bra av detta nu!

Shit vad detta gör mej upprörd! Vad gör vi nu?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 09:32
    Veckan efter skriver en annan tjej en saga i skolan, där skriver hon "*****" är så fet att han knappt kan gå" osv. Vi tar upp det med pedagogerna, samma åtgärd som tidigare.

Ska så klart stå HON knappt kan gå....

• Svar på tråden Vad gör vi nu?
  • Pysen

Just det här med mobbing är skitsvårt och tufft....

Prata med lärarna igen....

• HelenN

Ja visst kan jag prata med dom igen. Men jag vill ju veta vad jag ska säga,  vad jag ska kräva! Jag vill veta vad dom "ska" göra vid sådana här situationer. Dom vet ju uppenbarligen inte hur man gör!

Nån som vet? Nån lärare kanske?

• Spartacus

alla skolor SKA ha ett tillvägagångsätt vid mobbing, tyvärr är det ju inte lika enkelt i praktiken som i teorin... dock är sätten olika från skola till skola

det enda råd jag kan ge är att stå på dig! kräv ett möte mellan föräldrar och barn om det är möjligt, kanske du mamman och mobbaren och din tjej, om din tjej orkar och vågar?
    det är ju uppenbarligen något som inte stämmer med den här tjejen eftersom hon fortsätter trots flera åtsägningar! att slänga ur sig något vid ett tillfälle är ju en sak men att flera gånger repetera tyder ju på några slags problem...

hursomhelst så hoppas jag det löser sig för er!

• Spartacus

en sak till...

hon hade kunnat väga 350 kilo, hon har ju fortfarande rätt att inte bli hackad på!

• Lila77

Hejsan.. Det finns inget så grymt som mobbning.  Mitt råd är att ligg på och tjata ge er inte. Händer det inget så hota med att polis anmäla skolan.. Min lilla syster har i stort sett blivit mobbad hela sitt liv i skolan.  Fast det va  inte först två år sedan vi fick reda på det.. Mamma va på skolan och inget hände.. Det slutade med att min 13 åriga lilla syster inte orka mer. Så 4 dagar innan jul förra året valde hon att lämna oss.. Och allt det här pga av mobbning..  Hoppas det löser sig för din tös..

• HelenN

Ja nu är det ju 3 olika barn, två tjejer och en kille som vid olika tillfällen, under loppet av 3 veckor, kallat henne tjock, eller fet!

Vi accepterar inte detta. Pratade med mannen innan och han kommer ta upp det med lärarna igen ikväll och höra vad dom tänker göra nu. Man måste agera innan hon plötsligt är hela klassens lilla hackekyckling! Ledsen

• HelenN

Ingen lärare eller annan med erfarenhet av detta som kan råda oss?

• Chrille 84

Personligen tycker jag att ni ska kräva att få se skolans så kallade "mobbing plan". Det är ett dokument som visar hur skolan ska agera när en elev blir mobbad och vilka åtgärder som ska vidtagas. Och enligt lag ska alla skoler ha en sådan.

Ni ska även kräva en individuell plan för er dotter. Där det ordagrant står hur situationen ska lösas.

Om inte pedagogerna vill ställa upp på det kravet får ni sparka det en våning upp. Mao ni går till rektorn med ert krav. Och sen fortsätter ni uppåt tills någon tar tag i det.

Kan förstå din dotters och er oro. Tränade själv brottning från 8 års ålder till jag var 17 år. Och har fått höra både det ena och det andra om det.

Hoppas det går bra för er!

• HelenN

Jaha, då var det igång igen. En till i klassen har idag ihop med en annan retat dottern och kallat henne tjock och fet. Gråter

Nu börjar hon må riktigt dåligt av detta, det syns. Hon hade varit på kalas ikväll och var så glad innan, kom hem kanonledsen....

• HelenN
    Lila77 skrev 2008-12-10 10:06:10 följande:
    Hejsan.. Det finns inget så grymt som mobbning.  Mitt råd är att ligg på och tjata ge er inte. Händer det inget så hota med att polis anmäla skolan.. Min lilla syster har i stort sett blivit mobbad hela sitt liv i skolan.  Fast det va  inte först två år sedan vi fick reda på det.. Mamma va på skolan och inget hände.. Det slutade med att min 13 åriga lilla syster inte orka mer. Så 4 dagar innan jul förra året valde hon att lämna oss.. Och allt det här pga av mobbning..  Hoppas det löser sig för din tös..
    Förlåt att jag inte kommenterat ditt inlägg innan, har varit så insnöad i mitt eget att jag helt enkelt inte fattat vad jag läst... Gråter

Fruktansvärt! Jag är så ledsen för er skull! En 13 åring... Nä fy så orättvist! Kramar om! Gråter
Svar på tråden Vad gör vi nu?