• Dimitra

Omega 3

Blå Flygare skrev 2008-12-01 12:04:06 följande:
    Jag fick rådet av min BM att INTE ta omega3 under de första 12 mån pga ökad blödningsrisk (samma anledning att man inte ska ta magnecyl, så det låter ju rimligt). Man ska också sluta ta ca 1 mån innan BF.
    Hur länge var du gravid som inte tog Omega 3 de första 12 månaderna men ändå hann sluta en månad innan BF?
    The Dimitra universe.
  • Dimitra
    JAG är BÄST skrev 2008-12-01 14:25:41 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m14883334.html
    Ska jaga fler Omega-3 trådar. Kanske Dimitra har några under sina favoriter?
    Tyvärr inte. Är fiskallegiker så här är kunskapen egentligen ett stort svart hål för mig

Från det lilla jag läst mig till så är det i alla fall rekommenderat att oljan innehåller så lika andelar DHA och EPA som möjligt. Samt så klart så lite tungmetaller som det går. Mumomega skulle jag aldrig ta om jag kunde äta fiskolja. Dels så finns ingen info om tungemetaller, dels är proportionerna mellan fettsyrorna lite ojämn.

Jag skulle välja Eskimo om jag kunde. De har låga värden på tungmetaller samt att härskningsbenägenheten är låg. Eskimo innehåller också E-vitamin som man vet ökar blodcirkulationen. Bra för livmodern

Ramlade över det här:

"En expertgrupp finansierad av EU rekommenderar fiskolja till gravida kvinnor. Omega-3 kan göra att förlossningen underlättas och det kan också förbättra barnets utveckling.

Kommittén är sammansatt av experter från de två EU-finansierade projekten
    'Early Nutrition Programming' och 'Perinatal Lipid Nutrition'. Deras rekommendation är att gravida kvinnor bör ta 200 mg DHA per dag."

Artiklarna kom ut i nu september 2008 så det kan hända att SLV ändrar sina rekommendationer....snart
    The Dimitra universe.
  • Dimitra
    entjej skrev 2008-12-01 16:30:01 följande:
    Varför bör fiskoljan innehålla lika andelar EPA och DHA?
    Alltså jag minns inte riktigt...det är ett tag sedan jag läste det. Kommer ihåg det för att jag hajade till då nästan ingen kapsel har lika andel. Ska se om jag hittar åt stället jag läste det.
    The Dimitra universe.
  • Dimitra
    entjej skrev 2008-12-01 16:39:03 följande:
    Tack, det vore bra!
    Jag hittar det inte så du kan nog bortse från det
    The Dimitra universe.
  • Dimitra
    entjej skrev 2008-12-01 16:58:29 följande:
    Fast på just Eskimo står det av någon anledning att man inte bör ta dom om man är gravid eller ammande. Man undrar ju varför för ex ACO:s står att det går bra att ta om man är gravid eller ammande...Producenterna verkar vara lika förvirrande som jag...
    Därför att de klassas som naturläkemedel och sådant är ju inte tillåtet om inte läkemedelsverkat har satt sin OK-stämpel på det. Är samma innehåll ändå

Som sagt, jag personligen skulle ha valt den rena Eskimo framför Mumomega som inte ens vågar skriva ut andelen tungmetaller eller härskingsbenägenhet.
    The Dimitra universe.
  • Dimitra
    entjej - kan nog vara en god idé att få sitt HB uppkollat. Om inte annat för att dämpa den egna oron för det kan ju ha sjunkit nu när du är gravid
    The Dimitra universe.
  • Dimitra
    entjej skrev 2008-12-03 16:17:56 följande:
    Bara på den halva laxbiten fick jag alltså i mig 1.8 gram omega 3.
    Eftersom Omega 3-fettsyrorna förstörs i värme så har du inte fått i dig exakt samma mängd som finns i råa fisken så du behöver knappast oroa dig för överdosering.

Fisk är inte lika känslig för upphettning eftersom inte hela biten blir upphettad så hårt. Oljor och Becel-stekmargarin däremot som används i matlagning däremot ger inte så imponerande mängd. Oljor ska vara kallpressade och serveras kalla
    The Dimitra universe.
  • Dimitra
    entjej skrev 2008-12-03 22:14:32 följande:
    Jag tänkte främst på fisken. 
    Ja, men som sagt kan du inte översätta siffran på förpackningen rakt av till det du får i dig. Du får ett visst svinn i uppvärmningen
    The Dimitra universe.
  • Dimitra
    entjej skrev 2008-12-03 22:25:25 följande:
    Hur mycket svinn då da? Jag ugnsteker.
    Det vet jag inte. Informationen på nätet brukar vara i stil med detta:

"Ju högre omättnadsgrad fettsyrasammansättninen har desto större blir risken att fettsyran påverkas av värme. Omega 3 fettsyror är som alla fleromättade fetter benägen att oxidera (härskna) Denna process påskyndas av värme. Hettar du till exempel upp linfröolja oxiderar den snabbt. För att bevara fettsyrasammansättningen är det då bättre att ringla linfröolja över färdig varm mat vid serveringen.

Omega 3 i fisk är mer ”skyddad” vid matlagning, eftersom en mindre yta exponeras för värme, ljus och syre. Dessutom innehåller fisken en del vitaminer som fungerar som antioxidanter och därmed skyddar oljan från oxidering (härskning)."

Källa: Netdoctor.se

The Dimitra universe.
  • Dimitra

Då ber jag så väldigt mycket om ursäkt. Har hittills aldrig hittat någon varning om att man inte får äta för mycket fisk

The Dimitra universe.
Svar på tråden Omega 3