• Judy

Spermier i försatsen?

Polargirl skrev 2008-11-30 15:47:13 följande:
    Poängen är väl att det finns sperma i försatsen, även om den är ytterst lite... och det behövs ju bara en enda spermie för att det ska bli en liten bebis.
    Det där är inte riktigt sant, de som har svårt att bli gravida får höra av en läkaren att mannen endast har 8000-10000 spermier och att den mängden är för liten för att det ska bli ett barn. De andra krävs också som hjälp.

Sedan har jag läst på många sidor att försatsen KAN innehålla spermier men att det inte är så vanligt att den gör det.
  • Judy

bara lilla jag skrev 2008-11-30 18:28:12 följande:

ungefär 60 000 spermier behövs för att kvinnan ska bli befruktad.. Eller det är då chansen är som störst.. Men man kan även bli gravid på försatsen och på de 10.000 spermier som finns där
    Men alla har inte spermier i försatsen, varför skulle man ha det? Det är väl om man nyligen fått utlösning man har det?

Läste i en annan tråd en person vars man hade 8000 spermier och läkarna hade sagt att det är omöjligt att bli gravid på egen väg med så få.
  • Judy

bara lilla jag skrev 2008-11-30 19:15:39 följande:

fast det med försatsen och så som jag skriver handlar ju om män som är fullt friska och har en fullt normal spermaproduktion...
    Jo men om man inte har spermier i försatsen är man då inte fullt frisk eller? Förstår inte hur du menar.
  • Judy

bara lilla jag skrev 2008-11-30 19:31:55 följande:

jag skriver bara det jag har läst.. Jag är ingen gynekolog eller sexolog och jag har inte heller forskat inom ämnet.. men jag har läst flera sidor på internet om det här som är skrivna av olika sexologer och gynekologer där dom hävdar att i försatsen finns det alltid spermier och ca 10.000... Så jag skriver bara det jag har hittat och läst samt gett en länk för att ts har undrat.. Thats it.. Men om du vill läsa vidare huruvida man inte är frisk om man inte har spermier i försatsen eller inte så kan du gärna göra det.. Men jag antar att sexologerna grundar sin fakta på fullt friska män utan reproduktionsproblem..
    Men jag frågade bara utifrån dina källor, jag har läst på många sidor att det inte är vanligt att ha spermier i försatsen och att man har det i större utstreckning om man nyligen haft utlösning. Förstår inte riktigt hur spermierna kan hamna där liksom, eftersom att körtlarna som producerar försatsen sitter långt ut på urinröret.
  • Judy

bara lilla jag skrev 2008-11-30 19:42:18 följande:

var har du läst det någonstans? Nej har du nyligen haft utlösning så finns det inte särskilt mkt spermier nej det tror inte jag heller men det handlade det inte om nu heller utan det handlade om att ts hade haft sex med sin pojkvän och undrade huruvida försatsen innehöll spermier eller inte.. Och har inte han runkat på en timme eller så så innehåller den spermier enligt de sidor jag har läsr..
    Jag menade att spermier finns kvar i urinröret sedan en tidigare utlösning och att försatsen för med sig dessa när den kommer och därför har det hittats spermier där. För hur annars spermier kan förekomma i försatsen försår inte jag då spermierna kommer från testiklarna.
Svar på tråden Spermier i försatsen?