• entjej

Finns det saker man kan göra för att minska risken för missfall?

Har precis plussat efter mitt 4:e IVF-försök. Jag hade ett missfall i våras efter mitt 2:a IVF-försök. Jag är så orolig för missfall igen. Förstår att de flesta missfall beror på embryots kvalité eller kanske ibland något immunologiskt har jag förstått.

Men finns det något som är bra att göra eller som man ska undvika för att minska risken för missfall?

Hur är det med starkt kryddad mat? Vitlök? Omega 3? Trombyl el. barnambyl? Bära tungt? m.m. m.m.

• Svar på tråden Finns det saker man kan göra för att minska risken för missfall?
  • entjej

Blommiga tjejen skrev 2008-11-28 08:22:25 följande:

kryddad mat helt okej!undvik alla former av naturläkemedel när du är gravid.ta inga värktabletter i onödan(alvedon går bra)rök intelyft inte tunga saker
    Vad är "tunga saker"? Tunga matkassar? En hund på 10 kg?Jättemycket tvätt? Helt plötsligt tycker man allt är väldigt tungt...
  • entjej
    Loon skrev 2008-11-28 08:20:30 följande:
    Ät b-vitamin o zink. Gå in på närmsta hälsokost o fråga. Där finns vitaminer för just gravida o ammande!
    Jag tar "mitt val kvinna". Det ska ju vara tillräckligt med folsyra i den. Men kan man ta för mycket folsyra? Är det kanske bra att ta ytterligare en extra tablett bara folsyra? Speciellt som det finns en möjlighet att det är tvillingar? Är det tillräckligt med b-vitamin och zink i "mitt val kvinna"?
  • entjej

Och sedan ska man väl undvika koffein!

Hur är det med sex och orgasm? Tycker det verkar onaturligt att en "aktivitet" som är det som normalt gör en gravid också ska kunna framkalla missfall. Samtidigt har jag läst att man "normalt" ska kunna ha sex fast om man haft upprepade missfall så kan det vara bra att vänta tills 12 veckor har gått.
    Varför i så fall ta risken känns det som...och vänta tills man ev haft upprepade missfall...kanske bäst man avstår 12 veckor redan nu..

Svar på tråden Finns det saker man kan göra för att minska risken för missfall?