• entjej

Finns det saker man kan göra för att minska risken för missfall?

Har precis plussat efter mitt 4:e IVF-försök. Jag hade ett missfall i våras efter mitt 2:a IVF-försök. Jag är så orolig för missfall igen. Förstår att de flesta missfall beror på embryots kvalité eller kanske ibland något immunologiskt har jag förstått.

Men finns det något som är bra att göra eller som man ska undvika för att minska risken för missfall?

Hur är det med starkt kryddad mat? Vitlök? Omega 3? Trombyl el. barnambyl? Bära tungt? m.m. m.m.

• Svar på tråden Finns det saker man kan göra för att minska risken för missfall?
  • Loon

Ät b-vitamin o zink. Gå in på närmsta hälsokost o fråga. Där finns vitaminer för just gravida o ammande!

• Blommiga tjejen

kryddad mat helt okej!
    undvik alla former av naturläkemedel när du är gravid.
    ta inga värktabletter i onödan(alvedon går bra)
    rök inte
    lyft inte tunga saker

• entjej

Blommiga tjejen skrev 2008-11-28 08:22:25 följande:

kryddad mat helt okej!undvik alla former av naturläkemedel när du är gravid.ta inga värktabletter i onödan(alvedon går bra)rök intelyft inte tunga saker
    Vad är "tunga saker"? Tunga matkassar? En hund på 10 kg?Jättemycket tvätt? Helt plötsligt tycker man allt är väldigt tungt...
  • entjej
    Loon skrev 2008-11-28 08:20:30 följande:
    Ät b-vitamin o zink. Gå in på närmsta hälsokost o fråga. Där finns vitaminer för just gravida o ammande!
    Jag tar "mitt val kvinna". Det ska ju vara tillräckligt med folsyra i den. Men kan man ta för mycket folsyra? Är det kanske bra att ta ytterligare en extra tablett bara folsyra? Speciellt som det finns en möjlighet att det är tvillingar? Är det tillräckligt med b-vitamin och zink i "mitt val kvinna"?
  • entjej

Och sedan ska man väl undvika koffein!

Hur är det med sex och orgasm? Tycker det verkar onaturligt att en "aktivitet" som är det som normalt gör en gravid också ska kunna framkalla missfall. Samtidigt har jag läst att man "normalt" ska kunna ha sex fast om man haft upprepade missfall så kan det vara bra att vänta tills 12 veckor har gått.
    Varför i så fall ta risken känns det som...och vänta tills man ev haft upprepade missfall...kanske bäst man avstår 12 veckor redan nu..

• Loon

entjej: Det åter som du gör massa rätt! Vet inte exakt med b-vitamin (som väl är folsyra el??? Blev osäker nu...)i "mitt val kvinna" men det borde det ju vara. Själv åt jag nifirex (nått sånt heter den..) från apoteket. Det kommer nog gå jätte-bra denna gången. Vad beträffar koffin säger dom att man ska hålla sig till 2 koppar om dagen! Lycka till nu!

• cyklisten

Hej!
    Kom in och läste den här tråden. Är också väldigt orolig för missfall. Men vill bara tillägga en kommentar att niferex är en järntablett och innehåller inte ngn folsyra.

• Malmar

Jag tror att en "mitt val kvinna" räcker, om det sen visar sig vara tvillingar kan du väl höra med läkare eller mvc om du ska öka.
    Om lyfta tungt; lyft inte tyngre än vad du brukar - bär du dagligen två jättetunga kassar (eller barn) från konsum och har gjort i flera år så är du van att bära tungt. Bär lite lättare bara. Anpassa din verklighet litegrann.
    Vad gäller mat har livsmedelsverket helt ok rekommendationer på sin hemsida.
    Lycka till!

• MisanKalum

Jag hade själv 6 MF mellan barn nr 1 och 2. Men nr 2 så tog jag dagliga Fragmin sprutor. Fick dem utskrivna av min gynläkare. De är bra mot microproppar som ibland uppstår när moderkakan ska bildas och då blir det ett MF. Det fungerade bra för mig. Har en ljuvlig snart 4-åring som resultat av detta.

• Pimpinellan

De som haft flera m.f och gjort utredning brukar ju ofta få Trombyl och/eller extra progesteron fram till v.12. Flera får rådet att avstå från sex till v.12 också,eller i vart fall undvika egen orgasm eftersom det är den som kan vara farlig. I övrigt så är det väl lite man eg. kan göra. Tunga lyft ska undvikas hela graviditeten,min farmor fick sent m.f p.g.a lyft. Koffeinets farlighet råder delade meningar om,men max tre kaffekoppar kaffe per dag i vart fall och sex koppar te. Rött te är helt okey.

Svar på tråden Finns det saker man kan göra för att minska risken för missfall?