Inlägg från: Milla C |Visa alla inlägg
  • Milla C

30+ med första barnet 1-3 år

Vi 4: Kom ju på att jag glömde kommentera delar av ditt innlägg - det där med att bli besatt av att få ett barn. Jag förstår det där med att bli besatt, för det var precis det jag blev när vi var i "bebisverkstaden" första gången och det inte blev någon bebis på de första sex månaderna. Jag blev som besatt av tanken på att bli gravid, och höll stenkoll på ägglossningen och hur man skulle göra för att optimera chanserna att bli gravid. Det var ibland det enda jag kunde tänka på. Hoppas att du och din man kommer fram till ett gemensamt beslut i frågan så småningom.

Angående "tvåbarnsnormen" så håller jag fullständigt med om att omgivningen ofta tar det som en självklarhet att man ska skaffa syskon till sitt barn. Det kan ju finnas många anledningar till att man bara skaffar ett barn, och de flesta utomstående har ju ingen aning! I somras var det framför allt en herre i flygklubben som hela tiden tyckte att "det är dags att ni skaffar en liten lekkamrat till Gabriel". Han hade ju ingen aning om att vi faktiskt försökte, men med nedslående resultat. Till sist sa jag ifrån att "Det är inte så enkelt för alla", och han blev faktiskt tyst.
    Kan ju tillägga att i min familj är vi "undantaget". Mina systrar har valt att inte skaffa mer än ett barn var (även om det i tvillingssysters fall inte är ett val. Hon har både reumatism och en yrselsjukdom).
    Mamma till världens finaste Gabriel, och Knytet i magen BF 14/4-09
  • Milla C

Just, ja! Jag kom faktiskt att tänka på att det finns en till av våra "gamlingar" som inte har plussat förutom Dottie: copycat (eller copycats som hon heter nu). Träffade på henne i en annan tråd i somras. Tror att det kan vara ganska jobbigt att vara kvar på barnlös så länge medan "vi andra" lyckas med både ettan och i vissa fall tvåan (även om copy ju faktiskt är förälder sedan tidigare).

• Milla C

Gabriel "borstar" också alltid tänderna först (ibland borstar han riktigt duktigt, annars suger han mest), så borstar vi sedan. Han gapar jättefint om man ber honom (maken haar tydligen lärt honom det fick jag reda på för några dagar sedan, och det gick mycket lättare att borsta då )

• Milla C
    Minimalla: Skönt att höra att det är fler som fastnar i "fällan" lika lätt som en själv . Gabriel är ett ÄL-test/temparbarn och Knytet är ett ÄL-testbarn
  • Milla C
    Assar: Nu när jag vätar syskon sa min syster "Jaha, då får vi hoppas att det är en tjej den här gången då!" . Hon "skyller" på att min mans föräldrar redan har fyra barnbarn som är killar, men inga tjejer, men det känns så elakt på något sätt att tycka till om vad det "ska" vara det första man gör när man får veta att någon väntar barn.

Här är för övrigt en till som har feber. Gabriel kändes lite varm i går kväll, och hade 37,6 (han har liksom både jag och maken 36,5 i normaltemp). Vid ettiden i natt vakande han och ville att pappa skulle komma. Då hade han 38,2, men var inte ledsen eller hade svårt att somna, så vi gav ingen Alvedon. Han har varit sitt eget glada jag idag, men hade 38,2 när jag tog tempen för en stund sedan, så maken ska vara hemma med honom imorgon. Vad kan det vara som ger feber men ingenting annat?
  • Milla C

Har inte hunnit läsa ikapp alls, men behöver ett husmorstips:
    Det har fastnat ett plastomslag till fruktdricka i slangen på vår dammsugare. Den är helt blockerad, men hur får man ut det om det sitter mitt i slangen (vilket det verkar göra)?

• Milla C

Har inte hunnit läsa ikapp ordentligt ännu (ni skriver ju fortare än jag hinner läsa ikapp ), men jag bara måste kommentera en sak:

Mandra: Provade det där som stod i artikeln om att inte säga "Nej" och "inte" hela tiden.
    Nu vid middagen hade jag gjort köttbullar, som Gabriel verkligen gillar. Tyckte själv att de blev rätt goda, men Gabriel vägrade att ens smaka på dem. Han petade bort så myckte han kunde ifrån tallriken, och ville inte äta spagettin heller. Jag lät honom vara och åt min egen mat. Sedan ville G ha "packa-packa" (= pepparkaka), och istället för att säga "Nej, om man inte äter mat får man inga pepparkakor (som jag hade på tungan att säga)" så sa jag "Om du äter maten får du en pepparkaka". G funderade ett tag och började sedan sskyffla in spagetti med handen. Sedan skulle han ha min gaffel och kniv (och var jätteduktig och bytte t om hand när jag talade om för honom hur han skulle göra) och använde gaffeln för att få in spagettin. Lite köttbulle kom med på ena gaffeln - och helt pötsligt var maten jättegod, och han åt upp nästan lltihop . Sedan fick han en "frutti", och pepparkakan var glömd .
    Positiv upplevelse? Jajjamensan !

Var föresten hos BM idag, och Gabriel var jätteduktig . Mer om det i andra tråden, men Knytet ligger i alla fall mitt på kurvan och mår enligt BM jättebra.

• Milla C
    LLinda: Ja, vi klipper Gabriel med trimmer. Vi brukar först ta hela håret med samma längd för att få bort det värsta, och sedan klippa lite kortare i nacken och runt öronen. Jag tror vi brukar ha typ 11 mm i "luggen" och 5 i nacken.

Nej, nu ska jag ta min hickaden bebis i magen och gå och lägga mig. Jag har varit jättesnäll och duktig och både stekt en massa köttbullar (smet som blev kvar när jag gjorde middagen) och diskat disken som maken eg. skulle göra eftersom jag hade läggningen. Men maken sitter fast på ett möte på jobbet, så jag leker ängel jagOskyldig.
  • Milla C
    Mandra: Skönt att Tyra mår bättre. Jag har också svårt att släppa kontrollen, även om det är till min manGenerad. Tror att en del av mitt problem som gör att jag går hos psykolog ligger där...

Therese: Gabriel får ibland välling mitt i natten när han vaknar och ropar efter det. Men det har faktiskt inte blivit någon vana ändå. Jag har märkt att vissa dagar är han jättehungrig och vissa dagar inte.

Nä, nu kallar sängen igen. Jag MÅSTE få sova mitt på dagen de dagar jag är hemma, annars funkar varken jag eller Gabriel på eftermiddagarna.
  • Milla C
    Tjet: Grattis till lägenheten!

MHE: Fr om första januari i år får de nyfödda barnen bara D-droppar på BVC. Du kanske kan fråga där om ni också kan få det.

Jag köpte "Vi föräldrar" som flera pratat om på trådarna de senaste dagarna. Satt och läste om "föräldracoachningen" och att det var viktigt att den förälder som har ansvaret för tillfället får göra på sitt sätt och lära av sina egne misstag nu på kvällen - och fick "praktisera" på en gång. Gabriel satt och tittade på slutet på "Nicke Nyfiken" med maken, och när filmen var slut backade maken tillbaka nästan till början igen när det var typ tio minuter kvar till läggdags för Gabriel. Det blev stor gråt och tandagnisslan när han var tvungen att stänga av filmen för att gå och byta om på G. Jag tror inte att maken kommer göra om det misstaget på ett tag .
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år