• Siggan

30+ med första barnet 1-3 år

BjörnesMagasin skrev 2009-01-21 14:29:28 följande:

Nu har jag varit inne igen och plockat upp alla nappar, kudde och täcke osv ännu en gång!! Det var helt tomt i sängen, och ungen bara babblar och babblar!!! SOV UNGE, SOOOV!!!!!
    Ha,ha. Det är väl för att hon sover så länge på natten. Skämt åsido, hoppas hon somnar snart.
  • Siggan

Minimalla: Grattis hær också!

AssarP: A ær rædd før sotaren. Fråga mig inte varifrån hon fått det. Skræmde man inte barn med sotaren førr i tiden? Hur som helst så bor vi i Norge och det heter inte sotare hær (utan feier), så det kan inte vara något hon snappat upp på dagis. Tror att hon såg en bild i en bok i somras. Hon kan bli paniskt rædd før sotaren nær det ær mørk. Nu har det blivit bættre efter att vi konsekvent førklarat att før det førsta finns det ingen sotare hær och før det andra ær det en snæll man som stædar på taket. Vi har också ljugit lite och sagt att en granne, som var hær før att få påskrift på ett papper, var sotare och att han klappade A på huvudet.

Ang. dagis. Møjligt att jag låter lite hård, men personalen kan ju inte per telefon bestæmma om barnet ær friskt nog att gå till fsk. Det ær ju den førælder som sett barnet på morgonen som måste bestæmma om man ska gå dit. Om personalen sedan mærker att det inte fungerar så ringer de ju. Nær jag ringer och sjukanmæler A sæger jag bara att hon ær sjuk och de frågar mer så sæger jag om det ær feber eller hosta eller vad som ær problemet.

• Siggan

oyra: Jo, jag førstår, men om inte førældern vet så ær det ju extremt svårt før den som tar telefonen på fsk att kunna sæga något klokt.

• Siggan

gbg: Se till att du får sova ut innan det blir någon 3:a.

M73: Vilken filur. När A är på sitt tvärtemot humör håller hon för öronen och säger. "Tyst mamma, inte prata. Astrid får ont i öronen." Vet inte hur hon kommit på det för vi säger aldrig att hon inte får prata. Däremot får hon inte skrika och gapa.

• Siggan

Olimpia: A gillade inte heller att bortsta tænderna nær hon var ca 1 år. Jag tycker det ær viktigt med tandborstning, så æven om hon inte vill så måste hon. Det blev tvångsborstning. Det bæsta tycker jag ær att stå bakom henne och bænda upp munnen med ett finger i mungipan. Sen borstar jag samtidigt som jag sjunger en sång. Hon vande sig vid att det alltid blev tandborstning. Nu får hon vælja vilken sång jag ska sjunga nær jag borstar. Men jag kør fortfarande sama grepp i mungipan.

Vi4: Klart du ska ha fler. Min væninna fick sina 2 barn vid 40 resp 42 års ålder. Inga spes. problem førutom att det blev kejsarsnitt bægge gångerna (førsta gången pga sæte och andra gången pga av dåliga fosterljud).

• Siggan

Førresten apropå tandborstning så får A alltid borsta tænderna sjælv først. Det tycker hon ær jættekul.

• Siggan

A fyller 3 om några månader och hon sover middag 1-2 timmar. På dagis sover hon kanske 2 gånger i veckan, men skulle behöva sova alla dagar. Sen sover hon 19-06.

• Siggan

Pyttis: Trist med dålig utværdering. Førstod ni vad de inte gillade?

Maken har filmat massa minifilmer med A som hon gillar att titta på. Hon har lært sig att bebisen i filmen ær hon sjælv.

• Siggan

oyra: Jättebra att slippa blöjan. Några olyckor får man räkna med. Vi fegade lite när A slutade med blöja på fsk, så i början hade hon blöjan på när de var ute och när hon sov middag.

• Siggan

När ska man börja med pottan? Svar: Nu med en gång. Inget att vänta på. Inget att förlora och allt att vinna.

• Siggan

oyra: Bäst att börja med pottan innan de kan protestera. Vi började när A var 4 mån. Men då tog vi det inte så allvarligt, men hon lärde sig snabbt att kissa och bajsa i pottan även om mycket kom i blöjan också.

• Siggan

Agronom: Förstår att du har det jobbigt med 2 sjuka barn hemma. Jag tycker att As "trots" har blivit mycket bättre sista tiden. Men vi har plockat bort allt "barnförbjudet" för 2 år sen. Skönt att det känns bättre idag iallafall.

• Siggan

lia: Lycka till med dagisbytet. Smidigt att bara behöva gå över gatan.

Olimpia: Spännande med uppdrag. Skulle gärna haft med mig en doula också, men det blir nog liite långt för dig att resa.

Mae: Hoppas maken tillfrisknar.

Pyttis:

• Siggan

Det har varit en del strul hos oss nær A sætter sig på tværen nær vi ska ta på ytterklæderna. Det som har fungerat ær att jag sæger att "nu ræknar jag till 3 och om du inte har børjat klæ på dig då så håller jag fast dig och klær på". Nu behøver jag bara børja på 1 så kommer hon springande. Och hon kan klæ på sig overallen næstan sjælv. *stolt*

• Siggan

Tjet: Vi kør också med noll matkonflikter. Varken jag eller A gillar burkmat, så det har hon knappt fått. Hon har ætit sjælv sedan 1 års ålder. Længe med fingrarna, men numera med gaffel. Jag lægger upp en liten portion mat till henne och sen får hon æta så mycket hon vill. Sen får hon frukt till efterrætt. Jag skulle inte slæpa med burkmat till Thailand till en unge som vægrar æta den. Hon kan væl få små bitar av er mat. Så længe man erbjuder en varierad kost ska det mycket till innan en unge får bristsjukdommar.

• Siggan

gbg: Skønt med balans. Hoppas den stannar. Kænner mig rætt bra i balans också. Men jag har ju bara ett "stort" barn.

• Siggan

Först krya på er hälsningar till alla sjuklingar!

Tänkte sprida lite positiva vibbar i tråden genom att berätta att jag och A hade en lyckad utflykt på eftermiddagen. Maken jobbade, men vi packade in oss i bilen och åkte till ett friluftsområde strax utanför stan. Där åt vi matsäck och åkte kälke. A var riktigt duktig på att gå uppför backen. Efter drygt 1,5 timme var hon helt slut så då fick vi åka hem. När vi närmade oss hemmet börjar hon skrika ilsket från baksätet att hon vill åka mera bil.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år