30+ med första barnet 1-3 år
Nej ingen O'boy, men massor av messmör eller "prim" som det heter på norska.
Nej ingen O'boy, men massor av messmör eller "prim" som det heter på norska.
mandra: Vilken jobbig människa!
Kan inte låta bli att kommentera hela dagissituationen och jämföra med Norge där jag bor. Här är det lite dyrare att ha barn på dagis. Norsk maxtaxa är 2300 NOK per månad för barn nr.1 och sen billigare om man har flera, men sen kan dagis ta extra för maten, mellan 0 och 300 kr i månaden är vanligt. Barngrupperna verkar vara något mindre i Norge. Men nu kommer det fina. Om man har heltidsplats så får man ha barnet där hela öppningstiden. Ingen som frågar efter jobbtider e.likn. Om man är hemma pga av småsyskon bestämmer föräldrarna hur mycket det större barnet ska vara på dagis. Alltså, de litar på att föräldrarna anpassar tiderna till barnets och familjens behov. Och de ser på sin egen verksamhet som positiv för barnets utveckling. Man är alltså ingen dålig förälder som lämnar barnet på dagis.
M73: Hoppas ni snart får till en 2:a. Vet att du har väntat länge nu...
Hej Therese!
Ela: Jag är också osentimental. Jag oroade mig för att dagiset inte skule vara bra. Hur 17 ska man veta vilket dagis man ska välja? Men vi hade tur och det har fungerat bra hela tiden (om man bortser från rena bagateller).
M73: gulligt! Jag har inte lyckats få A att intressera sig för pussel alls...
Sara: Læskigt! Jag har ibland kænnt mig svimfærdig, men aldrig gått i backen sådær.
LängtandeLina: A har alltid varit morgonpigg. Hon somnar kl.19 och då är hon jättetrött. I bra perioder har hon sedan vaknat kl.06, men i dåliga perioder kan det bli före 5. Före jul kom min man på en smart idé. Vi kopplade en timer till hennes nattlampa. När lampan var släckt var det natt och då måste hon ligga i sängen. Först satte vi timern på 05.45 och efter några dagar kunde vi flytta fram den till 06. Nu är det alltid tyst fram till lampan tänds.
gbg: Sover Bianca i din säng? Jag tycker att för att orka vara en bra förälder så måste man prioritera sina egna basala behov av mat och sömn. Om du sover dåligt för att hon ligger bredvid dig och stökar skulle jag flytta henne till egen säng/eget rum.
Tjet: A var också väldigt skeptisk till andra än mig och maken. Det har dock blivit bättre i takt med att hon blivit större. Det var inga större problem vid inskolningen. Hon fick snabbt en favoritfröken som hon tydde sig till, men sen gick det bra med alla vuxna. Hon är fortfarande sån att om en fröken sätter sig på golvet så kommer A och vill sitta i knäet.
BjörnesMagasin skrev 2009-01-21 13:31:31 följande:
Tjet: Jag tänker precis som du. Om hon vill sitta hos dig och vänja sig vid "nya" människor så måste hon ju få göra det. Sen blir hon nyfiken och törs lämna famnen. En episod som jag minns är när A var 1 år. Vi bor som sagt i Norge och då var vi hemma i Sverige för att häls på alla "okända" släktingar. Jag hade förklarat att A var lite "blyg" och att man inte fick kasta sig över henne utan var tvungen att vänta tills hon själv tog kontakt. Detta respekterade mina föräldrar och min bror och svägerska. Dag 2 dök emmertid min mormor upp. Hon gick rakt fram till A och kom rakt upp i ansiktet på henne och sa något enfaldigt rim om "Katten kommer" och kittlade henne. Behöver jag säga att A blev dödsförskräckt och gallskrek och vägrade träffa någon annan än mig resten av dagen och att det tog veckor innan min mormor kunde närma sig.