Inlägg från: Minimalla |Visa alla inlägg
  • Minimalla

30+ med första barnet 1-3 år

M73: Tack . Jag hoppas du plussar snart också min söta vän, det måste ju vara din tur nu! Jag fick mig ett gott skratt åt H, så härlig!

• Minimalla

Vi4: 70+tråden Vad härligt det låter! Det är ju jätteskönt att veta att man inte behöver vara ensam på ålderns höst .

Jag skulle bara vilja säga att det ju faktiskt inte är självklart att man vill ha fler barn än ett. Vi var nog lite tveksamma ett tag och velade fram och tillbaka och kände att vi absolut ville ha några år emellan om det skulle bli något mer. Nu vågar vi oss på att prova det här med två barn och det känns onekligen lite läskigt, men Stella kommer ju vara 3 1/2 när hon blir storasyster och det känns lagom för oss, men det är nog det största glappet här i 30+tråden än så länge.
    Bara så att ingen känner sig stressad av syskonpratet .

• Minimalla

Serendipity: Ja just det... skönt att inte vara ensam

Sen kan jag ju inte göra annat än att hålla med i det här med besattheten. Stella är ju ett tempar/äl-test barn och 2:an likaså. Jag är absolut inte en sån som kan slappna av och vänta på att det ska hända. Har nog tänkt bebis dygnet runt sen början av november och säkert nån timma om dagen det senaste året .

Angående tandborstning så är Stella helt besatt av tandläkaren just nu så vi leker tandläkare där hon blir uppropad och får sätta sig på en stol och visa tänderna och sen borstar vi på innan det blir "varsego o skölj" . Jag funderar allvarligt på om jag ska ta med henne till tandläkaren på ett litet studiebesök nån dag. Nu fyller hon ju snart 3 så då blir det väl dags för första besöket, undrar om hon kommer tycka det är lika roligt då .

• Minimalla

Stella är ju snart 3 och hon sover fortfarande på dagen. Hon vaknar runt 6 på morgonen och sover middag runt 11-12 på helgerna (mellan 40-60 min) och ca 45 min efter lunch på dagis. Sen somnar hon vid 19 på kvällen. Det är svårare att få henne att sova när vi varit hemma flera dagar i streck, antar att hon inte blir riktigt lika uttröttad/stimulerad här hemma.

• Minimalla

Ibörjan när vi slutade med blöjor på dagis var det ofta olyckor, ibland nästan varje dag och ibland flera gånger under en dag. Ett tag var vi nära att ge upp och tänkte att hon kanske inte var redo, men dagispersonalen uppmuntrade oss att fortsätta och sa att det tar tid att vänja sig. Vi slutade med blöjor i somras och det gick bättre hemma för här blir hon ju inte så distraherad, men på dagis tog det alltså tid. Numera går det lång tid mellan olyckorna, men visst händer det ibland. Vi kör fortfarande blöja på natten, men tar upp henne och kissar på pottan vid 22 sen är hon oftast torr på morgonen.

• Minimalla

Juni: Har ni en potta? Eller är hon kanske till och med intresserad av att sitta på toaletten? Ni kan ju provsitta lite och se om det kommer något. Vi körde "naken om baken" hela sommaren (ja inomhus då ) och hade pottan inom räckhåll. Vi tolkade det som att Stella var redo eftersom hon då höll sig så länge, ibland flera timmar, och inte längre småskvätte lite då och då som det var när hon hade blöja. Då var hon ju drygt 2½, men jag tror det är ganska individuellt när de är intresserade/redo. Det finns väl inga rätt eller fel och det är bara att prova sig fram. Ett riktigt "facit-svar" Oskyldig

• Minimalla
    MrsFreckles skrev 2009-02-18 00:00:22 följande:
    *viskar* nu ar min doula-hemsida live och finns att klicka pa inne hos mig...vill vara liiite anonym fortfarande sa sag till om ni inte kommer in till mitt kryp-in
    Får jag kika in hos dig? Är jättenyfiken på din doulasida.
  • Minimalla

Välkommen hit Noi!

Här hemma håller det på och planeras för 3-årskalas. Hur sjukt är inte det? Vart sjutton tog tiden vägen??? Nu håller vi bara tummarna för att Stella är frisk till på söndag, det har naturligtvis vabbats hela veckan.

• Minimalla

Mandra: Hon fyller på tisdag så vi tänkte köra två släktkalas, ett helgen innan och ett helgen efter eftersom J:s mamma är så dålig och inte riktigt orkar/klarar att träffa för mycket folk/baciller. Kompiskalaset tänkte jag nog spara till mars nångång, det känns som det blir mycket ändå. Jag tycker det är jättesvårt med presenter men vi har köpt Ballongspelet, ett pussel, playdough med olika redskap och så blir det nog lite kläder. Dockskåp har hon fått mitt gamla, det pysslar hon med lite ibland och så har hon fått mina gamla dockor, docksäng och dockvagn så de där självklara presenterna blir inte riktigt av. Hon har precis börjat cykla på trehjulingen hon fick när hon fyllde 2, så en ny cykel får nog vänta till 4-årsdagen . Ja just det... ett årskort till kolmården får hon också - även om det kanske är svårt för henne att förstå vad ett årskort är .

• Minimalla

Apropå barnsäkring så kanske mamman i det här hushållet borde hållas på säkert avstånd från sitt barn. Jag kopplade in plattången imorse för att platta håret innan jag skulle bli uppringd för att få boka nupp. Naturligtvis ringde de tio minter tidigare och jag glömde bort tången. Mitt i tidsbokandet hörs världens illvrål från toaletten där nyfikna Stella brännt sin lilla tumme på tången. Det blev ett snabbt avslutat samtal och en stund med tummen under vattenkranen. Det syns inte nåt särskilt, men jag vet ju hur ont det gör. Det enda som fick tårarna att sluta rinna var ett batmanplåster. Skumt det där med plåster, nästan så man tror att det är hemlig bedövningssalva i barnplåster .

• Minimalla

Jag är jättenyfiken på ännu en förlossning. Första gången visste man ingenting och nu jämför man istället med hur det var då, både bra och dåliga saker. Jag tyckte t.ex. att själva öppningsarbetet inte var så jobbigt, men krystandet (som höll på nån timme) var hemskt, jag gissar att det hade att göra med det värkstimulerande droppet som jag fick då. Beställer gärna en sån där drömförlossning med full kontroll och kort krystarbete om det går för sig . Helst utan illamående också så jag kanske kan få prova på den där lustgasen som ska vara så bra, om inte annat för att kunna skrika in i masken istället för ut i rummet

• Minimalla

Slarvan: Nej för fort är inte bra det heller. Vi lägger väl in en beställning på "lite lagom".

• Minimalla

Mandra: Nej jag är ingen storkräkare vad jag vet. Men mådde väldigt hela och kunde inte ens tänka mig att försöka sniffa på lustgasen. Kände mig så där konstant åksjuk... som nu ungefär . Jobbigt med så mycket kräkningar, men smart att parera med droppet.

Kul att snörena gjorde succé .

• Minimalla

Nu har jag fått en tid för Stella på jourmottagningen efter att ha blivit lite inspirerad av ert snack om att söka vård när hög feber kommer och går. Stellisen var feberfri i onsdags och igår, annars har hon haft feber sen förra lördagen, ofta över 39. Idag började hon klaga över att hon har ont i ryggen (långt ner). Så får jag också alltid när jag blir sjuk, men jag vill ändå att de ska kolla henne ordentligt nu med tanke på urinvägsinfektionen för några veckor sen. Kalaset imorgon är inställt. Det får bli dubbelkalas lördag och söndag nästa vecka istället. Det känns så tråkigt att det alltid ska bli så här halvdant med Stellas födelsdagar - jag förstår precis hur du känner Mandra när du säger att de glömt bort Tyras födelsedag. Det var inte särskilt många gäster på Stellas första kalas, men de flesta var sjuka och sånt kan man ju så klart inte rå för.

Jag gillar verkligen pop-kläder, men är tyvärr för snål för att köpa sånt. Jag köper egentligen väldigt lite kläder till Stella, hon får så mycket ändå av farmor, mormor och faster och en hel del begagnat av en väninna till mormor. Men det finns mycket fint i butikerna nu såg jag när jag tog en runda häromdagen.

Pyttis: Hoppas ni har det supermysigt nu när ni är iväg på tu man hand.

• Minimalla

Proppen: Det är ju helt fruktanavärt! Tur att hon har så fina vänner mitt i allt. Det låter ju verkligen som du har tänkt igenom hur man bäst kan finnas där för henne och familjen. Absolut inte OT förresten, vi är ju många som drabbas av cancer på olika sätt och vi lider nog alla med varandra. Stor kram och lycka till till din vän.

Det blev inte mycket till läkarundersökning för oss igår. Stella tokvägrade urinprov trots att vi var där 1½ timme och att hon inte kissat sedan förmiddagen. Halva tiden skrek hon hysteriskt och "ville gå heeeeem!", skrek tills hon kräktes och till slut insåg de att det var meningslöst och det blev ett stick i fingret för att åtminstone kunna utesluta njurbäckeninflammation. Sänkan var lite förhöjd, men inte allvarligt hög så till slut fick vi gå hem. Jag tror hennes tidigare erfarenheter av sjukhus har satt sina spår för det var ren panik i hennes ögon. Nu hoppas jag att hon frisknar till på egen hand. Vi har faktiskt lekt en stund i snön nu på förmiddagen.

Kusin Knase: Skönt att ni fått tag på en läkare som kan ta er oro på allvar, det låter ju som att er lilla tjej inte mår så bra just nu. Hoppas hon kryar på sig snart!

• Minimalla

Serendipity: Jodå vi får ta med urinprov hemifrån och vi lockade hela eftermiddagen, men skruttan har ju aldrig kissat på beställning utan kan hålla sig bra länge om hon är riktigt envis - eller så har hon helt enkelt inte kommit på hur man pressar fram några droppar på beställning.

M73: Tråkigt att även H är sjuk, men ibland kan det ju vara skönt med en vab-dag .

Mandra: Ja det stämmer att det är den 24:e. Har handlat glass idag att ta med till dagis på tisdag, hon är så förväntansfull så jag hoppas verkligen hon kan gå dit då.

Kusin K: Vad skönt att hon äntligen mår bättre. Då går det nog åt rätt håll nu.

• Minimalla

Mirmis: Jag brukar ge febernedsättande när Stella har över 39 om hon verkar medtagen (oftast kräks hon när feber stiger över 39) eller verkar ha ont och när hon ska sova. Annars brukar jag avvakta.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år