Inlägg från: Serendipity |Visa alla inlägg
  • Serendipity

30+ med första barnet 1-3 år

gbg30plus skrev 2009-01-27 12:58:40 följande:
    Ok, på begäran kommer här två av Elliots konstverk. Rödbeta med snopp och långa ögonfransarElliot och Mamma
    Men guuuu, det är ju superavancerat!!! Teo är inte i närheten av det där! Läste just på Growin People om milstolparna vid barns tecknande. Teodor kan rita cirklar, men sätter inte några armar, ben eller dyl på dem.:

Till en början, upp till 1½-årsåldern är det ett ganska planlöst ritande och bankande. Rörelsen utgår från axeln, hela armen arbetar och handen hålles stilla.
    Låt ditt barn rita med tjocka kritor, grova penslar eller fingerfärg. Nästa steg är då armen från armbågen i svepande rörelser drar en massa streck över pappret.
    Låt ditt barn rita eller måla med tjocka kritor, grova penslar eller fingerfärg. Så småningom övergår strecken till att bli lodräta eller vågräta. Ditt barn använder fortfarande axeln och armbågen i sitt skapande.
    Låt ditt barn rita eller måla med tjocka kritor, grova penslar eller fingerfärg. Vid ungefär 3-års ålder kommer cirklarna. detta blir möjligt då ditt barn börjar lärt sig använda handlederna.
    Låt ditt barn rita eller måla med vanliga kritor, pennor, tuschpennor och måla med finare penslar. Runt 3- till 4-års ålder kommer huvudfotingen. Den första brukar sakna armar och ben. I ansiktet finns ögon och mun, näsan brukar komma senare. Efter en tid kommer två lodräta streck från huvudet som är ben och fötter. Efter ytterligare lite tid kommer två vågräta streck från huvudet som är armar och händer. Med tiden får huvudfotingen både näsa, hår, öron, tår och huvudet skiljs från kroppen, men halsen får vänta, huvudet sitter fortfarande på kroppen. Inte förrän vid 8- till 9-års åldern brukar barnen rita människor med naglar, ögonfransar, läppar och annat som tillhör människokroppen.
  • Serendipity
    MHE i CH skrev 2009-01-30 14:07:43 följande:
    hejvi har en tjej med högrisk för allergi (hennes pappa har en del allergier) och till oss har de sagt att vi skulle undvika äggvita och fisk till 1 år sedan nötter (speciellt jordnötter) och kiwi till 3 årsåldern! Kan vara bra att tänka på om ni det finns allergier i familjen.
    Samma här, vi undvek fisk, ägg och soja första året. Nötter, eller något med nötter i har han inte fått än och snart är han 3.

KK: Rekommenderar iskross eller isglass... det går ner långsammare än vätska.
  • Serendipity

Lilla Proppen: Sådär var det när Teodor hade vinterkräksjukan förra året. Han hade långt mellan kräkorna. Kan vara lurigt. Han lyckades dock smitta hela släkten när han varit sjuk i ca 6 dygn.

• Serendipity
    Therese33 skrev 2009-02-16 11:15:46 följande:
    Tyvärr så fick vi ingen kortison då dom inte kan säga med 100% att det är förkylningsastma då det krävs ett förkylningstillfälle till men min man har ju astma och eftersom det är ärftligt så misstänker dom det. Är så jäkla trött på detta ilande till akuten, idag är vi inne på tredje vecka så jag hoppas det släpper nu! Just nu är allt ganska bra iallafall, det är värre på natten...
    Vad konstigt, vi fick kortison för inhalation direkt, när läkaren märkte att det hjälpte. Fick en Nebunette, Pulmicort samt Aeromir. Det var för ett år sedan och han har inte haft astmasymtom efter det tillfället-- vi hoppas han slipper!
  • Serendipity
    lia76: Vi gick till logoped när Teo var 22 månader eftersom han inte börjat prata än och inte härmades. Han sade kanske 5 ord? På 18-månaderskollen kunde han bara "dä" (=där).

De letade inte efter hur _många_ ord han kunde hos logopeden utan hur han kommunicerade och samspelade på _andra_ sätt än med ord.

Inte många veckor senare började han prata i treordsmeningar, och nu är han mycket pratsam. Nu fyller han snart 3. Däremot kommer vi få gå på bedömningar av uttal hos både logoped och läkare snart eftersom han har för kort tungband.
  • Serendipity
    M73 skrev 2009-02-16 22:27:09 följande:
    H sa knappt mer än enstaka ord i höstas och sedan har det liksom bara lossnat, plötsligt snackar hon längre och längre meningar och här om dagen räknade jag till en med åtta ord... så min oro har släppt.
    Ja, och våra är ju 06:or ska vi kanske påpeka då, här är väl flera som oroar sig över 07:orna

Teodor pratar helt obehindrat nu gällande ord och meningsbyggnad, om ej korrekt uttal (bl a kan han inte säga K )  Men annars låter det typ som vilket stort barn som helst. En OTROLIGT skillnad från för ett år sedan när han inte ens sade "mamma".
  • Serendipity
    M73 skrev 2009-02-17 20:13:02 följande:
    Seren; nej då, vi är väl kollegor om jag inte minns helt galet...
    Det var väl det jag tänkte Men vem vet, du kanske hade blivit bondmora istället?
  • Serendipity
    Kusin Knase skrev 2009-02-20 15:25:05 följande:
    Ela: Låter ju hur häftigt som helst!! Vi sa redan långt innan vi fick barn att vi egentligen borde bo grannar istället, typ i samma trappuppgång, så att vi slipper bråka om städning etc jämt, jämt... och sen man fick barn är det väl alltid aktuellt att kunna ha en liten extra lägenhet att fly till?! (Ergo: Varför slå ut väggar och bygga ihop?! )Jo, jag tänkte fråga er eftersom det finns många här med lite, lite äldre barn: Var köper man bra barnbestick, gaffel och ev kniv i lätt plast eller så? Vi har bara mina gamla, i stål eller vad det är, och de är ju tunga! Det börjar kännas fånigt att fjanta med sked nu, och mycket mat är ju enklare att spetsa med en gaffel än att jaga runt med en sked.
    Bambinos barnbestick för större barn? http://www.bambino-mam.se/bambinomam/show.php?id=59687

Tror inte det är så lyckat att ha själva "gaffeldelen" i plast, den spetsar så dåligt då. Vad har de för bestick på dagis?
  • Serendipity
    Kusin Knase skrev 2009-02-20 18:45:39 följande:
    Tack för alla besticksvar! Vi har en plastgaffel (med motiv från Nasa köpt som souvenor i USA, present) och den funkar bra, men man vill ju ha fler.Usch, jag har inte sett min lilla gummas ögon idag, hon som hatar att sova har ändå gjort det HELA dagen, ända sen jättetidigt i morse, med en halvtimmes Teletubbies-avbrott och någon timmes amning bara! På hela dagen! För ett par timmar sen hade hon 40,5 graders temp... Hon har haft nära 40 graders feber från i måndags till igår kväll, då hon bara hade 37,2. Nu hög feber igen? Hmm.
    Öroninflammation? Eller någon annan bakterie som tillstött?
  • Serendipity
    gbg30plus skrev 2009-02-20 21:13:07 följande:
    Seren: Hög feber som tillfälligt försvinner för att sen komma tillbaka igen kan tyda på lunginflammation eller nån annan variant där bakterierna gör ett nytt angrepp längre ner i kroppen när den är försvarslös. Har ni varit och kollat upp om det är bakterier eller virus?
    Inte jag, Kusin Knase var det ju 
  • Serendipity

Jag har ju samma barnakut som Kusin Knase, och den vill man INTE åka till, tyvärr. Vi har aldrig väntat mindre än 6-8 timmar och det i rum med en bunt andra ungar med sjukdomar som vi kunde byta runt mellan oss. Nä, inte kul inte. Vårdcentrale suger den också. Tja, det bästa man kan göra är ironiskt nog att ringa en annan småbarnsförälder och be dem ställa diagnos alternativt ställa en fråga här på FL! De som sedan svarar" varför ställer du frågan här istället för att åka till läkare" har inte provat våran BA..

• Serendipity
    Minimalla skrev 2009-02-22 10:56:26 följande:
    Proppen: Det är ju helt fruktanavärt! Tur att hon har så fina vänner mitt i allt. Det låter ju verkligen som du har tänkt igenom hur man bäst kan finnas där för henne och familjen. Absolut inte OT förresten, vi är ju många som drabbas av cancer på olika sätt och vi lider nog alla med varandra. Stor kram och lycka till till din vän.Det blev inte mycket till läkarundersökning för oss igår. Stella tokvägrade urinprov trots att vi var där 1½ timme och att hon inte kissat sedan förmiddagen. Halva tiden skrek hon hysteriskt och "ville gå heeeeem!", skrek tills hon kräktes och till slut insåg de att det var meningslöst och det blev ett stick i fingret för att åtminstone kunna utesluta njurbäckeninflammation. Sänkan var lite förhöjd, men inte allvarligt hög så till slut fick vi gå hem. Jag tror hennes tidigare erfarenheter av sjukhus har satt sina spår för det var ren panik i hennes ögon. Nu hoppas jag att hon frisknar till på egen hand. Vi har faktiskt lekt en stund i snön nu på förmiddagen.Kusin Knase: Skönt att ni fått tag på en läkare som kan ta er oro på allvar, det låter ju som att er lilla tjej inte mår så bra just nu. Hoppas hon kryar på sig snart!
    åh pluttan! Vi tar urinprov hemma och tar med i ett rör för det lyckas aldrig på sjukhus... Vet inte om man alltid får det med risk för att urinet "förorenas" ?
  • Serendipity
    Kusin Knase skrev 2009-02-22 13:28:17 följande:
    Jadå, vi var hos en bra läkare idag men tja, han konstaterade mest att hon hade bronkit, dvs övre luftvägsinfektion, och en massa slem långt ner, men eftersom hon inte hade lyckats klämma fram en droppe kiss på hela morgonen hade vi inget urinprov, och läkaren sa att de inte har möjlighet att kolla om det är bakterier eller virus, så det blev mest ett "jaha, hon har varit sjuk men är på bättringsvägen".Ingen aning om början på lunginflammation eller om det är någon annan inflammation, alltså, men jag är ändå inte mycket för antibiotika så blir hon bra av sig självt nu är ju det bra. För hon är äntligen piggare idag!!!!!!!!!!!!!!!! Däckad och apatisk i nästan en vecka. Idag har hon traskat runt lite, även om det är vingligt. .
    men tog de inte sänkan?? Det är nog mest sänkan som skvallrat när Teo varit sjuk.
  • Serendipity

mm, men det är väl just det man har sänkan (förlåt, CRP använder man numera) till...
    Höga halter av C-reaktivt protein i blodet kan bero på att man har en infektion som orsakas av till exempel bakterier. Ett CRP-värde över 50 milligram per liter för vuxna innebär i de flesta fall en bakterieinfektion som behöver behandlas. För barn ligger motsvarande värde på 25 milligram per liter. http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=23544

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år