30+ med första barnet 1-3 år
God morgon!
Bf+7 men i morse har jag haft lite känningar så kanske, kanske att det sätter igång idag eller i morgon...Lugnt nu dock
God morgon!
Bf+7 men i morse har jag haft lite känningar så kanske, kanske att det sätter igång idag eller i morgon...Lugnt nu dock
Var nog falskt alarm...INgen bebis idag i alla fall som det verkar.
Vi4: SD som gör lite ont, molande mensvärk i någon timma från och till, ökade flytningar (Uäck!)
GBG: Låter bra! Jag ahr totalångest över att krystningsarbetet ska bli lika utdraget denna gång och att jag också nu ska behöva hjälp sista cm med sugklocka...
Hej tjejer!
Den 3/12 kl 07.07 föddes Selma på HS (fullt på Södra bb och SÖS). Hon var 55 cm och vägde 4 425 g. Förlossningen gick fort (värkarna startade den 2:da kl 21.00 och vi kom in kl 04.30 till HS, var då öppen 7 cm och lustgasen var underbar...,vattnet gick 06.55...)
Ella är världens goaste och stoltaste syster! Selma är jättefin så klart Susar allt jag kan på henne.
Återkommer!
STORT STORT Tack för alla grattis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vi har en liten nattuggla här hemma som bara äter och sover på dagarna och på nätterna så äter hon och små-slumrar ibland därav min frånvaro här inne.
Ella har tagit det hela bra men igår så slog hon till Selma över huvudet när jag ammade... Är säkert helt normalt men jag känner mig som en usel mamma då jag tolkar Ellas aggression som en reaktion på att jag inte lägger 100% av min tid på henne...Vill ju både ha tid för Ella och kunna gå in i bebi-bubblan och bara vara så förälskad i Selma som man blir som nybliven föräder...FÖr det mesta är hon ju oerhört gullig mot Selma och ingen annan får röra henne, hon hjälper gärna till vid blöjbyte etc. Ni som har fått 2:an hur har era stora reagerat?
Jag återkommer med förlossningberättelse!
Go middag!
Idag har jag fått äta upp allt jag sagt om coola bebisen Selma...Hon har varit vaken sedan kl 03.00....och är bara nöjd om hon får ligga vid bröstet alt ändra position i famnen var annan minut...Känner inte igen henne. Hon har ju varit så nöjd och bara ätit och sovit hittills Tillbaka till the real baby-world
Tack för all peppning om syskon rivalitet etc. Förresten hur gör era dagis med tiderna nu när ni är hemma och föräldralediga? Här får man ha det äldre barnet i 30 timmar/v på dagis när man är hemma. VI hade tänkt ha ELla hemma på måndagar och sedan gå sina vanliga timmar övriga dagar dvs 07.30-15.00. Då kan maken lämna och jag kan sova ut på morgonen samt har tid om vi ska på något ärende etc. Igår kom förskolechefen till maken och sa att vi bara fick ha henne på dagis mellan 9-15 alla dagar....Trodde det var valfritt hur man disponerade sina 30 timmar? Kan ju inte vara jobbigar för dem att ha Ella vanliga timmar 4 dagar i veckan än att ha henne mellan 9-15 alla dagar...Ska prata med henne i em.
Wilma: Jättefint kort! Jag såg inget plåster!!!!
Pyttis: Grattis!!!
Kaz: DÅ går Ella igenom alla faserna samtidigt Känns skönt att höra att hon är normal i alla fall och att det kommer gå över Tycker redan nu att det är något bättre.
Mirmis: Ella går på ett föräldrakooperativ med max 12 barn på 3 personal (alla frsk lärare) på hennes avdelning. Intressant me aspekter från båda håll!
Hej på er!
Vi börjar få kläm på livet som 2-barns föräldrar och det är mycket planering och logistik just nu men det blir väl bättre när Selma blir större och större Just nu vill jag bara stanna i nuet och njuta av vår underbara bebis och vår härliga lilla 2-åring
Pyttis: Känner igen Ella Du är inte ensam!
Selma är lite förkyld och igår fick maken åka och handla näsdroppar för nyfödda så nu är täppan helt borta vilket är skönt för en orolig mor. Ella är ju snorig så det var ju väntat även om vi tvättar och spritar händerna flera ggr/dag.
Idag har jag och Ella bakat lussebullar MYS!
jag tror selma har fått torsk på tungan..... har ringt bvc och hoppas få koma i morgon och visa för en diagnos. hur 17 ska man pensla tungan med ramlösa? en tops eller?
Hallåj!
Inne lite snabbt och läser men hinner nästan aldrig kommentera..Selma vill inte gärna vara själv och det är svårt att skriva med en hand (eller göra något annat heller för den delen...suck!)
Tack för tips om torsken, verkar som det är det efter besök på BVC men hon kunde inte säga säkert..Dock står det på vårdguiden att man kan pensla med Ramlösa så det införskaffade jag idag...Kanske ska köpa vichy alt bikarbonat också då?!
Selma vill inte heller ha napp, får kräkreflex direkt...Hoppas att hon ska kunna ta den om ett tag då det avlastar mina bröstvårotr lite
KRAM på er och hinner jag inte in innan så vill jag önska er alla en riktigt god jul!!!
Kram på er alla och en god jul och ett gott nytt 2009!
Selmas ev torsk verkar ha gett sig efter idogt penslande med bikarbonat (efter Pess tips) Hur lämnge ska man fortsätta efter att svampen försvunnit?
Hej på er!
Hinner för tillfället inte gå in på nätet särskilt länge åt gången...därav frånvaron. Man blir väldigt mycket förälder nu med 2 barn...Saknar maken då vi får ta ett barn var vid många tillfällen och det inte blir så mycket tid för oss kvar. Vet ju också att det är tillfälligt och just nu när Selma ammar och är som mest beroende av mig men känner mig ändå lite låg just nu.. Ångrar ju inte Selma, älskar henne oerhört, men det är mycket jobb med två gullungar och allt annat runt omkring som ska fungera..Selma är 6 veckor nu så hon är mitt i första utvecklingsstadiet och väldigt närhetstörstande.
Många varma kramar till er alla!
Tjet: Kan ju vara något som går nu? Har ni provat med glass? Även om ni inte vill ge henne sött så har jag fått lära mig att när de är sjuka så ska man prova med allt och ge dem det som de vill ha.
KRam till Esther!
Är bara inne en snabbis..ELla har fått vattkoppor och egentid vid datorn finns inte på världskartan. Ska hoppa i säng då vi sovit ur-dåligt eller inte alls de senaste 2 nätterna men nu har Ella fått Tavigyl så det ser ut som hon får en lugn natt utan kli-hysteri.
KRAM på er!
Hej på er!
Hinner inte in lika mycket som jag önskat den senaste månaden. Först ahde ELla vattkoppor, sedan fick Selma vattkoppor och ELla fick influensa. Hon är fortfarande hemma och kommer förhoppningsvis gå på måndag för jag går lite på knäna. Känner mig oerhört otillräcklig efter att ha försökt räcka till åt två små sjuka småttingar på dagarna. Maken har mycket på jobbet och haft sena kvällar så ag ahr varit mycket ensam..Upplever lite att han har sämre tålamod med barnen just nu och då tar jag dem hellre även på kvällarna än att det blir konflikt.
Jag kämpar som en gnu för att räcka till till bägge två och på de dåliga dagarna så gråter Selma för att jag hållit henne för lite eller Ella för att jag hållit henne för lite....Mitt hjärta går då i bitar och jag önskar jag kunde få 2 armar till. Sitter mycket nere på golvet så att bägge kan sitta hos mig alt att lillan ligger brevid mig med Ella i knäet.
Idag var en dålig dag och jag känner mig som världens sämsta mamma. Nr vi skulle gå ut efter lunch för att bägge skulle sova så klädde jag på Ella först och sedan lillan, då hör jag hur ELla pillar på en skål vi har på byrån i hallen, jag ropar "rör inte den är du snäll" och sedan hör man KRASCH....Skålen i 1000 bitar, ärvd av min farmor...Jag får ju skylla mig själv som har den där men kunde inte hålla tårarna borta och svor till. Ella började så klart gråta och vi kramades. Allt var ok. VÄl ute sov inte ELla alls...och när vi kom hem var hon urtrött och ville ha glass. Jag satte mig och ammade och sa nej, du har ätit en glass i dag, nu är det bra! ELla gallskrek och kastade sig på golvet vilket gjorde att lillan blev rädd och började skrika hysteriskt. Efter 5 min skrik när jag försökt att byta rum för att lillan skulle få ro så brast det för mig och jag lyfte in Ella i hennes rum. Hon blev då super-ledsen och kröp upp till mig i soffan och vi kramades. ÖNskar att jag hanterat situationen annorlunda och inte lockats till att provoceras av Ella. Vill att hon ska känna sig superälskad i varje sekund och hatar när jag behöver bli arg/höja rösten....Känner mig så otillräcklig ibland.
På dagis är hon ju en glad och framåt tjej så jag vet ju att vi gör rätt den mesta av tiden men man kommer ju bara ihåg de gånger man känner sig misslyckad. Hon får vara med när jag byter blöja, bakar, tvättar och lagar mat så jag försöker att involvera henne så mycket jag kan i det jag gör.
Har funderat på att köpa Trotsboken och "Att sätta gränser", vad tycker ni om dessa böcker?
Tack alla fina tjejer för bra input!
Idag känns det inte alls så farligt längre...Man hamnar ju lätt i en bubbla där man inte har något perspektiv alls. Jag ahr också ett extrema krav på själv att vara perfekt i alla lägen och får ju tänka om precis som Mae skriver. INgen är perfekt inte ens jag..
Tror också att det kommer bli lättare när Selma blir större och mindre beroende av mig.
När jag ahr surfat runt så har jag också förstått att ELlas trots inte är av det grava slaget (än..) men det är hennes skrik som kan driva en till vansinne. Grannarna kommer väl ringa socialen när som helst..
Kram till Oyra! Vi är också inne i en dålig lämnings-period (som grädde på moset...)
Tack alla söta tjejer!! Särskild varm kram till Assar och välkommen hit. Så skönt att höra att man inte är ensam!
Vi kör också med bekräftelse tekniken dvs "Jag förstår att du är arg/ledsen men..."
KRam på er alla och en härlig, mysig helg önskar jag er!!!
Tack för att ni finns!!!!!!!!!!!!!!