Inlägg från: vindvilja |Visa alla inlägg
  • vindvilja

ni som färgar håret med henna

Du kan använda henna men du bör nog testa på lite hår som du samlar från din borste först för att se vilken färg det blir. Henna är rött, punkt slut. Allt annat är båg, det finns ingen svart henna eller brun henna. Den svarta som säljs här är dessutom inte alls bra att använda. Du kan däremot preparera din henna för att få den lite ljusare eller mörkare om du vill genom att använda dig av tex citron eller rödvin.

Kan varmt rekommendera siten: www.hennaforhair.com om du vill ha inspiration. Tänk bara på att när du väl hennat det så sitter det där. Du kan inte få bort det på annat sätt än att låta det växa bort.

Jag hade färgat mitt hår jättemycket och har hemskt torrt hår men mitt hår har blivit mycket bättre sen jag började henna det. (Sitter faktiskt med en massa henna i håret just nu. )

• vindvilja

Jag hennar det när utväxten blir för stor, precis som med vanlig färg. Men man kan henna det rätt så ofta om man vill. Det brukar väl bli en 2 månader eller så mellan mina färgningar, men jag är lite lat.

Man kan göra som man vill vad gäller att färga hela håret eller utväxten bara. Henna lägger sig ju runt håret och skyddar det så det sliter ju inte på håret som vanlig färg gör. Tvärtom tycker jag att det gör håret bättre och bättre för varje färgning. Det blir dessutom lite tjockare för varje gång. Det gillar jag som har ultratunnt hår. Det blir ju en annan konsistens av henna så det kan blir lite mer knepigt att bara ta utväxten, men det där kan man ju reglera själv. Vill man göra hennan väldigt rinnig och sen använda sig av en flaska eller liknande så blir det ju lättare att bara få till utväxten, men jag färgar hela håret varje gång.

Fråga på du bara. Jag älskar att henna mitt hår och tycker det är kul att dela med mig.

• vindvilja

Bawan: Är det indigo du använder som är svart? För den svarta hennan som säljs i förpackningar här kan vara väldigt allergiframkallande och är inte alls bra att använda. Däremot kan man använda sig av indigo om man vill ha sitt hår svart eller mer brunt. Men då säljs det som Indigo och inte henna.

Det är inte alls svårt att henna sitt hår. Det enda man behöver är pulver och någon sorts vätska. Man kan använda sig av varmt vatten, men enligt mig blir inte hennan alls lika bra då och håret inte lika fint. Jag använder mig av en alkalisk lösning, dvs något surt tex citron eller vinäger och låter det sen stå och dra i ca 24 timmar. Jag tycker att detta sätt gör hennan mycket bättre, men det är ju bara min åsikt. Jag använde mig av varmt vatten innan jag med, och fick jättefin färg då med, men håret blev lite mer stelt och torrt.

Men man ska tänka på att ju kortare tid man har i det desto ljusare blir det. Så om man bara har i det i ca en halvtimme tex, blir det mer orange. Ju längre tid, desto djupare röd får man. Jag brukar sätta i hennan, ta en plastpåse och en handuk om håret, blåsa det lite med fönen och sen sitta med det i minst 2 timmar och sen skölja ur det.

Svar på tråden ni som färgar håret med henna