• miz

ni som färgar håret med henna

Mitt hår är väldigt peparerat och torrt efter allt färgande kan man andvända henna då? och Vilka röda färger är fin Kram miz

• Svar på tråden ni som färgar håret med henna
  • vindvilja

Du kan använda henna men du bör nog testa på lite hår som du samlar från din borste först för att se vilken färg det blir. Henna är rött, punkt slut. Allt annat är båg, det finns ingen svart henna eller brun henna. Den svarta som säljs här är dessutom inte alls bra att använda. Du kan däremot preparera din henna för att få den lite ljusare eller mörkare om du vill genom att använda dig av tex citron eller rödvin.

Kan varmt rekommendera siten: www.hennaforhair.com om du vill ha inspiration. Tänk bara på att när du väl hennat det så sitter det där. Du kan inte få bort det på annat sätt än att låta det växa bort.

Jag hade färgat mitt hår jättemycket och har hemskt torrt hår men mitt hår har blivit mycket bättre sen jag började henna det. (Sitter faktiskt med en massa henna i håret just nu. )

• miz

Otack för tipset men hur ofta ska man henna det då. ska man henna om hela håret vid utväxt. frågvis. miz

• vindvilja

Jag hennar det när utväxten blir för stor, precis som med vanlig färg. Men man kan henna det rätt så ofta om man vill. Det brukar väl bli en 2 månader eller så mellan mina färgningar, men jag är lite lat.

Man kan göra som man vill vad gäller att färga hela håret eller utväxten bara. Henna lägger sig ju runt håret och skyddar det så det sliter ju inte på håret som vanlig färg gör. Tvärtom tycker jag att det gör håret bättre och bättre för varje färgning. Det blir dessutom lite tjockare för varje gång. Det gillar jag som har ultratunnt hår. Det blir ju en annan konsistens av henna så det kan blir lite mer knepigt att bara ta utväxten, men det där kan man ju reglera själv. Vill man göra hennan väldigt rinnig och sen använda sig av en flaska eller liknande så blir det ju lättare att bara få till utväxten, men jag färgar hela håret varje gång.

Fråga på du bara. Jag älskar att henna mitt hår och tycker det är kul att dela med mig.

• miz

Det låter toppen kanske jag får bättre kvalitet på håret.äe rödblond av naturen men har haft det nedblekt i alla år, sedan började jag att färga rött trivs i det men det sliter så på håret (blekningen under som är boven) Har du tips på hur jag ska blanda om jag vill ha koppar rött eller lite ljusare rött ej orange. finns henna att köpa i alla hälsokost. miz

• Glowstar

miz:Hej igen Har hört att hennan ska vara uttorkande (fast också vårdande...), man hör ju mycket... I alla fall håller jag med vindvilja, mitt hår är lockigt och ganska torrt, men jag tycker det mått bra av hennan och som du upplevt att det blivit väldigt slitet då jag färgat med andra färger, har klippt av det flera gånger just därför, så jag är lite rädd för vanliga hårfärger...Kram!

• thisismylife0

Vart köper man hennapulver? Har sett det på hälsokostaffärer. Är det den som man använder eller finns det andra som är bättre?

• yaaniz

finns en henne färg på apoteket som jag alltid använde förut som jag tyckte var skit bra..en grön förpackning tror jag med en indisk tjej på eller nått sånt..den kostade då ca 20kr..

• Glowstar

Använde den också, men de har slutat sälja henna på apoteket...

Köpt på hälsokosten senare...

• Lady Namárië

Jag hennar hela håret ungefär var tredje månad. Jag har långt, men inte jättetjockt hår, och för mig är ett paket lagom. Jag använder pulver från hälsokostaffären (gulaktiga förpackningar med ett kvinnoansikte med långt hår på), den som heter kastanj. Min naturliga hårfärg är "svensk råtta" med lite koppartoner, färgat blir det mörkt kopparrött (aningen ljusare vid rötterna, eftersom det håret bara är färgat en gång). Jag sätter en platspåse på huvudet och låter färgen sitta i minst fyra-fem timmar, och håret blir blankt och fint och känns mycket tjockare.

• Bawan

Hej!
    jag har använt henna många gånger, och det finns faktiskt 2 sorter den ena e svart och det finns röd oxså! det står klart och tydligt på förpackningarna! men om du vill ha svart henna så föreslår jag den indiska sorten! det finns en bild av en indisk teje! det har jag gjort och det e det bästa som jag vet , den håller väldigt länge och mitt hår trivs verkligen. du kan oxså köpa henna i de orentaliska affärerna!
    jag har väldigt långt hår ända ner till midjan, och jag brukar köpa 4 packeter och brukar lägga den i en stor djup skål, eller tallrik som jag inte använder för ngt annat förutom henna, sen häller jag på med vatten , jag brukar ha den väldigt tunn som vatten och brukar doppar hela håret i skålet och även hårbotten faktiskt , det blir väldigt kladdigt så det e bäst att göra det i badkarret. sen brukar jag ha en påse runt om hela håret och huved , för ju varmare ditt hår blir ju finare sitter den sen så tar jag en sjal runt om i ca en timme. det droppar hela tiden så välj klädder med omsorg , sen e det bara att tvätta den .var noga att torka ansiktet eller var det droppar för det kan sitta kvar några dagar, även på finger topparna!
    nu skrev jag enormt mycke hoppas att du hittar din egen sätt att göra det.
    lycka till!

• vindvilja

Bawan: Är det indigo du använder som är svart? För den svarta hennan som säljs i förpackningar här kan vara väldigt allergiframkallande och är inte alls bra att använda. Däremot kan man använda sig av indigo om man vill ha sitt hår svart eller mer brunt. Men då säljs det som Indigo och inte henna.

Det är inte alls svårt att henna sitt hår. Det enda man behöver är pulver och någon sorts vätska. Man kan använda sig av varmt vatten, men enligt mig blir inte hennan alls lika bra då och håret inte lika fint. Jag använder mig av en alkalisk lösning, dvs något surt tex citron eller vinäger och låter det sen stå och dra i ca 24 timmar. Jag tycker att detta sätt gör hennan mycket bättre, men det är ju bara min åsikt. Jag använde mig av varmt vatten innan jag med, och fick jättefin färg då med, men håret blev lite mer stelt och torrt.

Men man ska tänka på att ju kortare tid man har i det desto ljusare blir det. Så om man bara har i det i ca en halvtimme tex, blir det mer orange. Ju längre tid, desto djupare röd får man. Jag brukar sätta i hennan, ta en plastpåse och en handuk om håret, blåsa det lite med fönen och sen sitta med det i minst 2 timmar och sen skölja ur det.

• Annaisaksdotter

Hej!

Jag har börjat använda henna med indigo på mitt hår. Det tog några appliceringar innan färgen började visa sig. Har brunt hår så hennan med indigon gjorde mitt hår mörkare och till och med svart på vissa delar. Jag tror absolut man kan använda henna för att göra håret mörkare. Kanske behöver produkterna vara av bra kvalité för att det skall funka. Har alltid köpt ekologisk henna och indigo. Brukar förr köpa på hälsobutiker men blev rätt dyrt. Upptäcka sidor på nätet och köper alltid min henna nu från hennashop.se. De har även andra produkter som jag brukar ha i min henna. Mitt hår blir mindre torrt om jag tillsätter aloe vera. Har även hört mycket gott om amla-pulver som skall vara jättebra för håret. Har tidigare använt amla-olja i små mängder.  

Svar på tråden ni som färgar håret med henna