Inlägg från: Lilla Mimsan |Visa alla inlägg
  • Lilla Mimsan

vårdnadsbidrag

Jag skulle svarat likadant som inlägg 1 men försöker på ett annat vis.
    FP och vårdandsbidrag kan du inte få samtidigt. Barnet måsta ha fyllt 1 år.
    Så för din son kan du inte söka, bara om du inte går på FP och säger upp förskoleplats
    För ditt ofödda kan du alltså söka from 1 års dagen men då får du inte ta ut FP

• Lilla Mimsan
    SaramedM skrev 2008-11-21 15:41:40 följande:
    Lilla Mimsan skrev 2008-11-21 15:34:12 följande: Plus att man måste ha tagit ut ett visst antal fp för barnet man söker för
    Japp! 250 dagar!
  • Lilla Mimsan
    sussiq2 skrev 2008-11-21 15:46:34 följande:
    jag har ju tagit nästan all fp för aldre sonen. nya fp skulle vara på bebben
    FP är ju knytet till varje barn. Så nej, du kan inte få VB för sonen om du är föräldraledig och tar FP för nya barnet. Men om du inte tar FP för nya barnet och säger upp din plats kan du söka för sonen
  • Lilla Mimsan
    sussiq2 skrev 2008-11-21 15:49:21 följande:
    har nu sett att jag var lite otydlig med mitt första inlägg. förlåt. så vem får ta vb då?
    VB får tas av föräldrar som tagit ut 250 dagar av sin FP. Barnet måste ha fyllt 1 år. Får inta ha förskoleplats. Och de får inte vara hemma med annat barn med FP
  • Lilla Mimsan
    sussiq2 skrev 2008-11-21 15:54:10 följande:
    jaså bra att veta. synd att man inte kan håller platsen åt sonen då skulle jag kunnat ta vb och spar på dagarna med nya bebben men eftersom det skulle bara vara 3 månader tills han fyller 3 är det inte värt det tror jag. han tycker ju om dagis så och det är så långa vänte tider att jag vågar inte säga upp platsen
    VB är för att vi inte ska ha barnen på förskola. Det är hela tanken bakom!
  • Lilla Mimsan
    SaramedM skrev 2008-11-21 18:46:43 följande:
    Jaha ok, visste inte detÄr du 100 på det? Har nämligen en mamma som fått ett annat svar från FK när hon undrade
    Men man får väl inte pengar för vart barn när det gäller tvillingar. Får ngr extra dagar men inte 480/barn utan 480 för båda
  • Lilla Mimsan
    mandelblomma skrev 2008-11-21 21:32:53 följande:
    Lilla Mimsan skrev 2008-11-21 21:30:37 följande: nej man får inte dubbla pf dagar vid tvillingfödsel.Det ena barnet får man fullt på och det andre 90 dagar med full pf och 90 dagar med lägsta nivån (vad den nu är).Så man KAN ju inte ens ta ut 250 dagar per barn.
    Det var det jag hade för mig. Visste att ni fick lite extra dagar.
Svar på tråden vårdnadsbidrag