SaramedM skrev 2008-11-21 18:46:43 följande:
Jaha ok, visste inte detÄr du 100 på det? Har nämligen en mamma som fått ett annat svar från FK när hon undrade
kollade lite gamla trådar i ämnet och kopierar in :
"Min kommun har tagit reda på från "Sveriges kommuner och landsting" att rekommendationen till kommunerna är att vid tvillingar så räknar man antalet föräldrapenningdagar man måste tagit ut som om det var ett barn, alltså totalt 250 (ej lägstanivån) vilket är toppen. Vår kommun ger 3000 kr per barn, alltså 6000 kr vid tvillingar"
en annan peson skrev:
Ioch med att vårdnadsbidraget kan komma att införas i min kommun, men de inte hade den här informationen, så ringde jag runt till några andra som infört det. Pratade med Danderyds kommun; de, Sollentuna och Lidingö har iallafall gjort så att man räknar att tvillingföräldern som är hemma får ta ut 2 vårdnadsbidrag i månaden men det räcker med att sammanlagt ha tagit ut 250 dagar allt som allt, och att barnen ska ha hunnit fylla 1 år. "
verkar som din väninna pratat med någon som felinformerat henne?
jag har fått samma svar som ovan då jag ringde vår kommu och jag får två bidrag när jag TOTALT tagit ut 250 dagar.
Det ena barnet får ju inte ens så många fp dagar, så detgår liksom inte att göra på annat sätt :)