Inlägg från: ludenben |Visa alla inlägg
  • ludenben

Välling..

Majsvälling går bra, det gav jag. Ingen gluten...

• ludenben

äh, var bara lite ironisk, glömde dennaRäcka ut tungan att man inte får göra som det passar enligt vissa utan en sak ska vara rätt för alla var inte riktat till dig utan till det du hade svarat på

Zack o Bella skrev 2008-11-21 15:42:40 följande:
    Vad menar du?
  • ludenben

jo för vissa är det en nödvändighet. För de som inte blir mätta på ersättning. Blir de det, kanon då finna kanske ingen anledning att byta men alla barn är inte lika. Bonaza gjorde en väligt bra tråd om just det med barns olikheter. Den heter "alla barn" och den var bra faktiskt. Nu handlade inte den om välling utan att alla barn är olika. Det är det som gäller här med. Vissa barn mår bra av ersättning, vissa barn mår bra av välling, vissa mår bra av majsvälling, vissa mår bra av amning. Det finns inte nåt som varenda unge mår bra av.

Asia1 skrev 2008-11-21 16:15:15 följande:
    Zack o Bella skrev 2008-11-21 15:57:49 följande:tja, om man nu ska likställa ersättning med amnin, vilket man ska, och det är tanken att man ska amma/flaska fritt, dvs när barnet ber om det, så JA. Men gröt och välling är faktiskt ingen nödvändighet.
  • ludenben

Ja men det hindrar väl inte att man inte kan ge välling om barnet mår bra av det när det finns i sverige? Att det inte finns i övriga världen är väl inte relevant. Min sambos syster bor i Helsningfors. I finland finns inte men hon tyckte att välling var så bra att hon köpte det när hon åkte till sverige så att det skulle räcka länge. Det är jättemånga bra saker vi har i Sverige som inte finns nån annanstans men skulle man ha det resonemanget att vällig är en styggelse för det finns bara här, då skulle ju massa ungargå miste om nåt som passar just dom för man inte vill ha det av den anledningen.

Asia1 skrev 2008-11-21 16:28:44 följande:
    det har jag heller inte påstått. men jag syftar till att i övriga världen finns ingen välling, och där mår barnen också bra.
  • ludenben

jag håller med. Fast alla kanske inte märker om barnen mår dåligt utan måste gå efter innehåll och vad nån har sagt. Funderar lite på det om det är så att alla inte kan avgöra vad sitt eget barn mår bra av...

Fru Brastad skrev 2008-11-21 16:43:16 följande:
    Jag kan känna att vad f*n spelar det för roll,vi som vill ge våra barn välling är inte sämre föräldrar för det och inte dom som avböjer heller!! Huvudsaken är väl att våra barn mår bra och det vet vi som har våra bran och inte någon innehållsförteckning...
  • ludenben

men vem är det som inte läst på??

• ludenben

de enda som inte läst på är de som tror att alla barn mår bra av samma saker

Asia1 skrev 2008-11-21 16:57:26 följande:
    många läser inte på.
  • ludenben

men det är ju det som du skrev. Det är inte särskilt livsnödvändigt med välling. Jo för vissa är det just det svarar jag då. Vissa blir inte mätta av ersättning, då går man över till välling för vem vill ha ett hungrigt barn? och vid 6 månader så äter inte alla barn mat alla mål. Min son gjorde det inte. Vill man inte ha gluten finns det majsvälling.

Asia1 skrev 2008-11-21 16:59:16 följande:
    tror du att jag tror det?
  • ludenben

så kan man ju inte ha det. en flaska varannan timma... tycker du gjorde rätt som gjorde nåt åt saken.

Zack o Bella skrev 2008-11-21 17:07:41 följande:
    Precis.. Min dotter åt varannan timma med ersättning. Inte bra alls!! Gick upp extremt mycket i vikt. Barn ska inte äta mer än ca 4-5 ggr/dygn i den åldern.
  • ludenben

detta inlägget visade precis att du tror alla barn är lika. Det är just detta jag menar när jag skriver att alla barn har olika behov. Där åkte du dit.

Asia1 skrev 2008-11-21 17:19:30 följande:
    Zack o Bella skrev 2008-11-21 17:18:05 följande: vill barnet ha mat/bröstet/flaskan varannan timme, ska man ge det.
  • ludenben

känner samma sak...

Zack o Bella skrev 2008-11-21 17:26:02 följande:
    så det är då bättre tycker du att ett barn blir överviktig och har kraftiga kräkningar för att det blir övergött?? Tycker du det så har jag INGET mer att säga dig..
  • ludenben

och för att undvika övervikt, kaskadkräkningar sov så gör man vad man anser är bättre för sitt barn så kan man då byta till välling. Du får ursäkta men jag föredar att diskutera på en mognare nivå... ha en bra kväll!!

Asia1 skrev 2008-11-21 17:32:42 följande:
    ?nej. Om barnet INTE vill ha varannan timme så ska man inte ge den varannan timme. Lyssna på barnet. vill BARNET ha varannan timme så ge! Att säga att man inte ska ge fasst barnet är hungrigt förstår jag inte alls vitsen med.
  • ludenben

ja, jag anser det vara omoget när man inte kan inse att alla barn har olika behov och då orkar jag inte ödsla tid på att diskutera med den sortens människor. så är det. Inget omoget i det.

Asia1 skrev 2008-11-21 17:37:42 följande:
    moget va ordet.
  • ludenben

orka... bye bye

Asia1 skrev 2008-11-21 17:46:32 följande:
    jag inser att alla har olika behov, och det har jag sagt. Sen att du väljer att bortse från det är inte mitt problem.
Svar på tråden Välling..