• TBS

fostret dör i v.7-8

Någon som vill spekulera runt det här eller kanske har någon ide´om en möjlig orsak...

Jag har efter att vi försökt bli med barn länge, fått två ma.
    Första gången i v.7 (fostret var 10mm) fick spontant mf i v.12

Andra gången dog fostret någon gång i v.8 (fostret var 14mm)
    Vi såg hjärtat slå i v.7+3, då såg allt bra ut.
    Fick cytotec för att driva ut fostret i v.14

Jag har regelbunden mens och ägglossning, är normalviktig och fullt frisk i övrigt (normalt blodtryck och bra blodvärden)

Vad kan detta bero på? Jag är tacksam för alla råd, gissningar och även rena spekulationer:)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-18 20:02
    Just ja!
    Jag har en son, som föddes -00 efter en komplikationsfri graviditet och en "lätt" (tja... ni vet vad jag menar ;)förlossning.

• Svar på tråden fostret dör i v.7-8
  • TBS

Nyfiken gul skrev 2008-11-18 19:48:38 följande:

många som förlorar sina barn pga försvagad livmoderhals/tapp - där går man in o sätter cerklage för att bibehålla graviditeten.
    Kan det vara det jag har, trots att jag inte får några stora blödningar?
    Hade pyttesmå blödningar i ca 2 veckor innan jag fick veta att fostret inte levde, men då hade det varit dött i nästan 6 veckor.
  • TBS

Jag har också läst om folsyran. Äter folsyra-tillskott (någorlunda) regelbundet. Men jag kanske ska be om sprutor ist..
    Ska på spec.mvc på tisdag för efterkontroll, ska fråga om det.

• TBS
    Barletta skrev 2008-11-18 20:22:41 följande:
    En släkting till mig hade precis samma problem. Fem missfall där fostret dött någon gång i v 5-7 men själva missfallet inte kommit förrän flera veckor senare. Till slut kom de fram till att hon hade någon hormonbrist som gjorde att hennes kropp inte "förstod" att den var gravid och därför inte skickade ut rätt signaler som möjliggjorde för graviditeten att fortsätta. Hon fick vid nästa graviditet hormoninjektioner i v 5 och idag har de två friska tjejer.
    Tack!
    Låter precis som mig!
    Jag har aldrig kännt mig gravid, när jag fick sonen märkte knappt av att jag väntade barn, före v.30-nånting..(när magen blev större)
  • TBS
    Svar på #13
    MisanKalum:
    Tack för din berättelse. det finns hopp i alla fall!
    Jag ska fråga om allt du berättat när jag träffar läkaren. Intressant med injektionerna, ska be att få börja så fort som möjligt.
    (hoppas att han tycker att det är dags att göra något, jag är SÅÅÅ less på att vänta, har varit gravid i 7 månader det senaste året, utan att komma ett dugg närmare någon bebis)
  • TBS
    Bling1975 skrev 2008-11-19 20:53:55 följande:
    Mest troligt är att du har haft otur och fått två mf efter varandra och att nästa graviditet går bra. Men det finns ju en grupp (ca 1 %) som får upprepade missfall pga av någon medicinsk orsak. Vilken orsaken skulle kunna vara är omöjligt att säga, det finns så otroligt många olika diagnoser. Men i Sverige så tittar man främst på några saker, blodets koaguleringsförmåga, hormonnivåer, sköldkörteln, vissa immunologiska sjukdomar och kromosomfel.Det är inte helt ovanligt att drabbas av detta även om man fött ett barn tidigare, det är tom en liten ökad risk om första barnet är en pojke.De vanligaste behandlingarna är progesteronvagiatorer, trombyl (blodförtunnande), heparin (blodförtunnande), kortison (immunförsvaret) och levaxin (sköldkörteln). Sedan bör man väl se till att alla värden som järn och folsyra ser bra ut. Men någon utredning får man oftast inte efter två missfall och det kan vara vanskligt att självmedicinera. Men 1/3 - 1/2 barnalbyl kan man ta de första 12 veckorna, det är lite blodförtunnande och motverkar proppar.Angående dubbelbefruktning så kan man råka ut för det med ICSI också. Vi fick det på två av våra 17 ägg så de kasserades. Men det borde ju kunna vara så att vissa kvinnor är mer benägna att ha det problemet vid naturlig befruktning eller vanlig IVF. Det kanske är den lilla lilla andelen kvinnor som kan bli hjälpta med IVF när det gäller upprepade missfall.Lycka till nästa gång TBS!
    Tack för den utförliga förklaringen!
    Jag ska ta upp detta på tisdag.

Vi startar utredningen nästa vecka, verkar som att den som "vrålar högst" är den som får hjälp först, märkligt..
    Tycker synd om dom som är för knäckta för att orka bråka för den vård de faktiskt redan har betalat för (via skattsedeln).
  • TBS
    pyreth skrev 2008-11-20 08:53:43 följande:
    Har nästan samma problem som du TBS...Första graviditeten hade fostret ryggmärgsbråck och avslutades i v.18. Jag har efter detta tagit starka doser med folsyra men ändå haft två täta ma, båda gångerna har fostret dött runt v 6-7. Vårt problem är inte att bli gravida utan att få friska barn, det verkar ju omöjligt!Läkarna verkar inte ha några svar på detta, säger att det kan vara otur, de vet inte... Själv vet jag inte hur många misslyckade graviditeter jag orkar gå igenom...
    ja visst känns det hopplöst :(
    men kämpa på ! Det måste ju bli vår tur snart..
  • TBS
    Jojjann skrev 2008-11-22 01:51:34 följande:
    Svar på #6När livmoderhalsen är svag tror jag man oftast får sena missfall eftersom det först är när embryot är större och man har mer fostervatten som trycket på livmoderhalsen ökar.
    låter rimligt
Svar på tråden fostret dör i v.7-8