• TBS

fostret dör i v.7-8

Någon som vill spekulera runt det här eller kanske har någon ide´om en möjlig orsak...

Jag har efter att vi försökt bli med barn länge, fått två ma.
    Första gången i v.7 (fostret var 10mm) fick spontant mf i v.12

Andra gången dog fostret någon gång i v.8 (fostret var 14mm)
    Vi såg hjärtat slå i v.7+3, då såg allt bra ut.
    Fick cytotec för att driva ut fostret i v.14

Jag har regelbunden mens och ägglossning, är normalviktig och fullt frisk i övrigt (normalt blodtryck och bra blodvärden)

Vad kan detta bero på? Jag är tacksam för alla råd, gissningar och även rena spekulationer:)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-18 20:02
    Just ja!
    Jag har en son, som föddes -00 efter en komplikationsfri graviditet och en "lätt" (tja... ni vet vad jag menar ;)förlossning.

• Svar på tråden fostret dör i v.7-8
  • Bam

Har hört att brist på folsyra orsakar upprepade, tidiga missfall.
    Värt att kolla upp. Lycka till.

Innan du gräver en grop så bör du ta mått på dig själv.
  • MarieDahlström

Tror innte det beror på dig eller fel du gjort . Bara att beklaga . Men du får tänka så att det var inte helt ok med dessa små . Lycka till i fortsättningen

• Nyfiken gul

oftast beror det på att fostret helt enkelt inte är livsdugligt av olika orsaker. Sjukdomar, kromosomfel, missbildningar osv osv...

och sen vet jag många som förlorar sina barn pga försvagad livmoderhals/tapp - där går man in o sätter cerklage för att bibehålla graviditeten.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • SIN74

Upprepade mf kan bero på som ovan skrev att det är för lite folsyra i kroppen och det gör att fostret inte utvecklas och därmed stöts ut, det kan också bero på¨att moderkakan ger för lite näring. Båda skaerna går att testa att göra något åt.
    Hoppas på tredje gången gillt. Kram!

• BimBim o Knorrans Mamma

Kolla upp din folsyra nivå. Läste precis om detta nånstans. Eller såg på tv. En som fick MASSA missfall runt v 7 och det berodde tydligen på att hon inte hade tillräckligt med folsyra. Så hon fick injektioner eller vad det var och lyckades få barn sen. Undra om det var i aftonbladet wendela det stog...

• TBS

Nyfiken gul skrev 2008-11-18 19:48:38 följande:

många som förlorar sina barn pga försvagad livmoderhals/tapp - där går man in o sätter cerklage för att bibehålla graviditeten.
    Kan det vara det jag har, trots att jag inte får några stora blödningar?
    Hade pyttesmå blödningar i ca 2 veckor innan jag fick veta att fostret inte levde, men då hade det varit dött i nästan 6 veckor.
  • TBS

Jag har också läst om folsyran. Äter folsyra-tillskott (någorlunda) regelbundet. Men jag kanske ska be om sprutor ist..
    Ska på spec.mvc på tisdag för efterkontroll, ska fråga om det.

• BimBim o Knorrans Mamma
    TBS skrev 2008-11-18 19:59:13 följande:
    BimBims Mamma skrev 2008-11-18 19:57:06 följande:
    Tack!vet någon om ryggmärgen bildas före eller efter hjärtat börjat slå? (eller kanske samtidigt?)
    Varsågod.
    Din andra fråga vet jag faktiskt inte. Men googla så hittar du kanske?
Svar på tråden fostret dör i v.7-8