• Sanda

Vad tycker du om såkallad "blattesvenska"?

Jag läser till lärare och vi fick i uppgift att diskutera såkallad "blatte-svenska"
    Alltså ett speciellt språk som har uppkommit i invandrartäta områden.
    Även svenska barn som bor i samma område pratar likadant osv.
    Döm av min förvåning när jag var den enda i min grupp som inte tycker det är något konstigare än vilken dialekt som helst.
    Vad är er åsikt?

Adrian 060206 Agnes 070413 = Kärlek
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om såkallad "blattesvenska"?
  • Viewsonic

knorrhane skrev 2008-12-06 00:53:30 följande:

...Jag blir riktigt irriterad när det ska snackas så i tecknade filmer och barnprogram. Varför uppmuntra barn att snacka så!?
    Jag får en känsla att en del tycker det är tufft. Synd.
  • EnRakKurva

Jag avskyr denna typ av svenska. *burr*

• mehlin

Den är okej. De flesta kan felfri senska och kan växla och i nästa stund tala flytade svenska helt utan brytning.
    Dessutom är det inte så lätt när man bor i en förort, jag pratar själv så till och från. Kan inte hjälpa det, det är som en dialekt för mig. Men viisst finns det gränser och det finns tillfällen för allt. Det är inte alltid passande, särskilt när blattesvenskan sällan är helt rumsren. Så visst blir det pinsamt ibland när vuxna människor talar så i seriösa sammanhang..

• mehlin

Ablan skrev 2008-12-01 19:48:19 följande:

Ursäkta men de ungdommar som talar rinkeby svenska är knappast de som klarar skolan bra, skaffar sig ett schysst jobb och flyttar till ett bättre område, utan de är de som blir kvar här i förorten, med skit jobb, ingen utbildning, dålig lön osv.Det är ju knappast lättare att få ett jobb heller om man talar rinkeby svenska.
    Rinkebysvenska menar du.. :p
  • romani princess
    mehlin skrev 2008-12-07 04:17:27 följande:
    Den är okej. De flesta kan felfri senska och kan växla och i nästa stund tala flytade svenska helt utan brytning.Dessutom är det inte så lätt när man bor i en förort, jag pratar själv så till och från. Kan inte hjälpa det, det är som en dialekt för mig. Men viisst finns det gränser och det finns tillfällen för allt. Det är inte alltid passande, särskilt när blattesvenskan sällan är helt rumsren. Så visst blir det pinsamt ibland när vuxna människor talar så i seriösa sammanhang..
    säger jag med, det är en DIALEKT. Jag pratar felfritt på jobbet, hemma pratar jag väldigt dålig svenska
  • mehlin

Haha min dotter som är 1½ har lite brytning som hon fått ifrån dagis. Vi bor ju i rinkeby, det går inga svenska barn där alls och det finns endast en svensk fröken de andra är från grekland, kurdistan, indien, irak osv
    Märkte det första gången när hon skulle säga "sluta" så sa hon "slotaaa".. haha jag skrattade så mycket och ingen av fröknarna förstod vad som var så roligt och då skrattade jag bara ännu mer och härmade hennes slota. De låtsades som ingenting o sa bara 'Ja, hon pratar så micket hon är så doktigt så!!'

• mehlin

iubirea adevãratã skrev 2008-12-07 04:36:23 följande:

säger jag med, det är en DIALEKT. Jag pratar felfritt på jobbet, hemma pratar jag väldigt dålig svenska
    Här hemma hos morfar pratar jag minsann som en riktig svensson, eftersom han är svensk och alla i den här byn är svenskar.
    Men hemma i stockholm, ja glömmer bort och pratar jätte dålig svenska. Ibland ja säger fel på en eller ett till och med. Det började som ett skämt, jag och min kompiset, och nu kan jag inte sluta så folk tror ja inte kan svenska ...fann skitjobbigt ibland när man inte lyckas växla i tid. Låter jättedumt i telefon t.ex.
  • romani princess
    mehlin skrev 2008-12-07 04:41:40 följande:
    Haha min dotter som är 1½ har lite brytning som hon fått ifrån dagis. Vi bor ju i rinkeby, det går inga svenska barn där alls och det finns endast en svensk fröken de andra är från grekland, kurdistan, indien, irak osv Märkte det första gången när hon skulle säga "sluta" så sa hon "slotaaa".. haha jag skrattade så mycket och ingen av fröknarna förstod vad som var så roligt och då skrattade jag bara ännu mer och härmade hennes slota. De låtsades som ingenting o sa bara 'Ja, hon pratar så micket hon är så doktigt så!!'
    hahaha

alltså min äldste, han pratar bra svenska med mig för jag pratar så med han, men med sin pappa och bonuspappa o bonusbror så pratar han med jättekraftig brytning då han pratar på svenska för de pratar så!  O jag gör exakt likadant.  Det är ju så knäppt när man egentligen VET hur det ska vara!
Svar på tråden Vad tycker du om såkallad "blattesvenska"?