• Micke

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Pelargonen skrev 2008-11-21 23:41:32 följande:
    I vilken av deras utlagda domar kan du urskilja namn på offren samt dennes familj?
    Var väl inte så svårt? Bara läsa det som dök upp överst på sidan

"Mohammed våldtog vid ett stort antal tillfällen sin dotter och son. "
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-21 23:45:13 följande:
    Att någonting är klassat enligt DMS IV innebär inte att det är en sjukdom. Det är stor skillnad på sjukdomar och sjukdomstillstånd/psykiska tillstånd.
    "Pedofili är inte ett brott utan en psykisk sjukdom där personen lider av en psykisk defekt som handikappar hans förmåga att knyta an sexuellt och emotionellt till vuxna. "

Så skriver iaf Börje Svensson Psykoterapeut Rädda Barnen och Norrtäljefängelse i en debattartikel i AFtonbladet.
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-21 23:47:00 följande:
    Ja, det står så i domen ja. Som redan är offentlig för alla som vill läsa. Så det sidan gör är att lägga ut domarna som är offentliga. Sidan i sig skriver inte ut namn på offer vilket var vad jag tolkade inlägget jag citerade som.
    Och du menar att offren inte blir uthängda iom detta? Att de som känner Muhammed inte vet vilka hans barn är?

Klart som tusan att offren också hängs ut. Kanske inte direkt, men indirekt.
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-21 23:58:03 följande:
    Men offren är väl inte nämna med namn på sidan, eller är de det? För övrigt är domar en offentlig handling så inget offer kan säkert förlita sig på att allmänheten inte får veta. Hur menar du?
    Genom en att enkelt kunna söka på internet så får fler den informationen. Precis som fler snokade vad grannen tjänade när Ratsit fanns tillgänglig. Du kan fortfarande gå till skatteverket och få samma uppgifter, men de olika inte folk.

Så man minskar "okynnessökningarna"
  • Micke
    LykkeLee skrev 2008-11-22 00:02:38 följande:
    Fast om man är rädd för att bli uthängd finns ju alternativet att inte begå något brott.
    Vill du hänga ut samtliga brott eller enbart sexualbrott?

Personligen ser jag tex en betydligt större risk att barnen skulle råka ut får ngn som kör rattfull än en pedofil.
    Vore det då inte bättre att hänga ut alla rattfulla?
    Eller de som kört för fort på 30-sträckor?
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-22 00:04:31 följande:
    Intressant. Har i många år trott att det är en sjukdom men därefter läst artiklar där man genom forskning visar att det är en läggning alternativt en psykisk störning (och då det i regel är heterosexuella män som lider av störningen).
    Definitionerna förändras kanske med tiden. Homosexualitet var ju också klassat som en psyisk störning för inte allt får många år sen (enligt DSM).

Men låt oss kalla pedofili för en psykisk störning då, tycker du att det förändrar ngt? Det är fortfarande inget du döms för, eller som betyder att du begår övergrepp.
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-22 00:06:31 följande:
    Och? Om fler vill ha informationen så ska ju fler få den, i alla fall så länge den är offentlig för allmänheten. Det är farligt att försöka sekretessbelägga det som är offentligt anser jag. Jag har förstått att du värnar om att de som begått brotten inte ska "stämplas" för sina brott av omgivningen. Jag håller med om den risken men ser fördelar som väger tyngre.
    Nja, principen finns inte där för att stilla folks nyfikenhet. Den finns för att man ska få en insyn i hur rättsväsendet jobbar och säkra detta. Nu vill man använda domarna till ngt som egentligen är tvärtemot detta. Man vill kunna ta lagen i egna händer mer eller mindre, så att den som avtjänat ett straff inte längre ska anses som fri.

Så att låta folk besvära sig något för att få ut en dom ser jag inte alls som ngn risk för rättssäkerheten.

Om du nu värnar om offentligheten så borde du väl tycka att alla domar ska läggas ut, men det gör du inte som jag har förstått?
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-22 00:15:54 följande:
    Det är ingen åsikt, det är fakta. Rattfull kan man göra en gång och aldrig mer. Pedofil är man för evigt eftersom det idagsläget inte går att bota. Dock så begår alla pedofiler inte övergrepp men jag instämmer, jag vill också veta om grannen är dömd pedofil (alltså dömd för övergrepp mot barn).
    Ett övergrepp kan man göra en gång också (spelar ingen roll om man uppfyller kraven för pedofili eller inte).

Risken för återfall är många ggr större för rattfylla än vid övergrepp.

Det enda riskerar att skada ngn annan det, andra att döda.

Ändå vill du hänga ett av brotten men inte det andra.

Tycker det är ngt inkonsekvent.

Tror att just sexualbrott leder till så mkt mer känslor att det kanske blir svårt att se klart (inte bara du nu, utan generellt)
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-22 00:23:37 följande:
    Nej, principen finns inte där för att stilla folks nyfikenhet, jag vet inte om någon har påstått det heller? Oavsett varför den finns så har var och en rätt att nyttja den grundat på personliga orsaker. Man är enligt lag inte på något sätt skyldig att redovisa varför man vill ta del av domen. Och så ska det också vara tycker jag. Offentligheten är viktig ur många aspekter, kanske skiljer det sig mellan dig, mig och andra men vi är lika värda och har samma rätt till information. Oavsett varför vi vill ha den. Jag värnar inte endast om offentligheten utan även om lätt tillgång till viss information. Personer i min närhet som har begått vissa typer av brott är intressant för min del. Kanske inte för din del och jag bryr mig inte heller om så är fallet eller ej. Därav kan jag tycka att samtliga brott inte behöver finnas med i sökregister på nätet men det skulle inte heller störa mig om så blev fallet. Om någon kör för fort är för mig ointressant, jag kan ändå inte undvika att promenera på gatan där personen i fråga kanske ska köra, jag kan ju aldrig veta vilket. Likaså om du laddar hem musik via nätet och får böter för det, det berör inte mig som person. Men om min granne upprepade gånger har begått våldtäkt mot barn så är det högst intressant för mig. Därför att det påverkar min tillit till denna samt min oro för mitt barn. Därav min personliga åsikt om vad denna sökbas på nätet bör innehålla. Men visst, vill andra ha alla domar med där så kör i vind. Det rör mig inte i ryggen faktiskt. Inte så länge det är en fullt laglig databas.
    Nej i dagsläget så är det fritt fram att läsa domar. Ska den rättigheten missbrukas genom att använda den till att straffa folk på olika sätt så tror jag tyvärr att den rättigheten kommer att inskränkas.

Sen har du ju ändrat dig under kvällen. Allt ifrån att enbart grova sexualbrott skulle finnas sökbara till nu alla brott som kan påverka dig (eller rent av alla brott).

Och jag ser en stor risk med detta. Dels den falska tryggheten. Risken för stämpling. Risk för att offren drabbas (se andra tråden där folk inte ens vill låta barnen leka med varandra). Risk för att folk tar lagen i egna händer. Utanförskapet och med det ökar risk får återfall etc.
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-22 00:26:57 följande:
    Att köra rattfull är vedervärdigt. Men det är inte säkert att det skadar någon. Att begå en våldtäkt skadar ALLTID offret. Så om du ser förmildrande omständigheter i det sistnämnda i jämförelse med det förstnämnda så ja, då tycker vi olika. Man kan riskera att döda någon vid rattfylla. Personligen vet jag inte vilket jag skulle föredra, har läst domar från sexuella övergrepp där jag flera gånger faktiskt tänkt att jag själv hade föredragit döden. Båda brotten är förstås helt oacceptabla. För den sakens skull vet jag inte om jag skulle ha något intresse av att rattfulla finns med i databasen. Jag vet som sagt inte och har inte påstått att rattfulla inte ska finnas med heller. Att du ser mig som inkonsekvent är helt okej för min del.
    En våldtäkt skadar alltid, det stämmer. Och det är förövaren redan dömd för och har avtjänat sitt straff.

Jämförelsen kommer ju att handla framtida bedömningar om risker.

Och om grannen kör full jämt så kan ju det vara en nog så stor risk för ditt barn som leker på gatan, som om denna är dömd för övergrepp.
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän