• Micke

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

kengru skrev 2008-11-25 18:11:50 följande:
    vadermom; Så med amdra ord skulle de kunna ha en sån här sida, fast utan personnummer? Har jag förstått saken rätt då?
    Nej, det skulle du inte kunna.

Att hantera register över dömda får enbart myndigheter göra enligt PUL.

"21 § Det är förbjudet för andra än myndigheter att behandla personuppgifter om lagöverträdelser som innefattar brott, domar i brottmål, straffprocessuella tvångsmedel eller administrativa frihetsberövanden."

dessutom att peka ut ngn som kriminell (oavsett om det är sant eller inte) kommer troligen även få dig fälld för förtal:

"1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter."

Finns prejudikat på detta då Flashback redan har testat att hänga ut sexdömda, och fälldes då för förtal såväl i tingsrätt som hovrätt.
    www.flashback.se/flashbacks/justice.php
  • Micke
    Zamorak skrev 2008-11-26 09:02:07 följande:
    Smällar många är villiga o ta.
    Tror jag inte alls att det är många som är.
    Är du själv villig att riskera fängelsestraff för att sprida sådan information?
  • Micke
    kengru skrev 2008-11-26 16:07:11 följande:
    Personligen anser jag att staten ännu en gång med dess lagar gör ett bättre jobb att skydda gärningsmännen istället för gärningsmännens framtida offer. De kriminella ska alltid visas hänsyn till, respekteras, har lagar som skyddar, men vi andra dåm våra barn? Skrattretande detta land vi lever i.
    Om du inte hade sett namnen på den sidan, finns det ngn av de personerna som du hade lämnat ditt barn hos då ?
    Eller känner du någon som känner någon, som har en kompis, som skulle ha lämnat sina barn ensamma med ngn av personerna på den sidan?
  • Micke
    Isis skrev 2008-11-26 16:36:23 följande:
    Får man inte länka här?
    jo du får länka.
  • Micke
    kengru skrev 2008-11-26 16:25:44 följande:
    Micke; Jag är väldigt noga med vem som får ta hand om mina barn, det är inte många människor, vissa jag känner är inte alls lika noga, o NEJ, jag känner inte igen någon från bilderna, som tur är. Tyvärr kan jag ju inte scanna alla som kommer i närheten av mina barn, förskolan, öppna förskolan, i lekparken, på gatan, osv. De är alltid under uppsyn, o jag håller koll på andra vuxna runt omkring också, om jag då skulle känna igen någon från bilderna skulle jag informera andra föräldrar o ta mina barn o gå. Det handlar inte enbart om att jag inte vill att vissa människor (gärningsmän) ska ta hand om mina barn, jag vill kunna undvika dem så gott det går från att vara i närheten av mina barn. En sån här sida hjälper med sånt. Visst, det skulle göra livet väldigt tråkigt för den stackars gärningsmannen, men det är inte mitt bekymmer, det skulle han ha tänkt på innan han utsatte någon för ett brott.
    De allra flesta är noggranna vilka som får ta hand om deras barn, så tror inte den här sidan gör ngn nytta.

Och att du vill undvika att ha dem i din närhet är i princip omöjligt inger väl snarare en falsk trygghet om du tror att du har koll. För att memorera utseende på tusentals personer är knappast man gör i handvändning.
  • Micke
    kengru skrev 2008-11-26 19:11:27 följande:
    Micke; Jag inser att det inte är möjligt att memorera utseendet på "tusentals personer", men jag kan ju alltid känna igen någon från orten där jag bor, någon vars utseende jag redan memorerat från ICA eller från området. Visst skulle det inge en falsk trygghet om man trodde att man hade koll på alla, men jag tror inte att det skadar att vara uppmärksam. Vi har en man som bor några gator bort o jag måste erkänna att den denna sida kom på tal så skulle det inte alls ha förvånat mig om jag sett honom där, nu var han inte där, men han ger en olustig känsla ändå, med eller utan sidan, o utan att jag kan hans historik.
    Och vad hade det gjort för skillnad om du sett att mannen i fråga fanns på sidan? Vad hade du kunnat förändra?
  • Micke
    Zamorak skrev 2008-11-26 19:17:25 följande:
    för en sådan godsak, så svar JA
    Så när sidorna stängs ner inom kort så kommer du att öppna en liknande sida?
  • Micke
    kengru skrev 2008-11-26 19:29:38 följande:
    Micke; Om mannen hade funnits på sidan kunde jag ha spridit informationen vidare, som det är nu är det bara en "känsla" jag har o eftersom jag inte har något namn på mannen i fråga kan jag inte kolla upp hans bakgrund. Eftersom det bara är en "känsla" så vill jag inte sprida skvaller ifall jag är helt fel ute då jag inte vill förstöra hans liv.
    Men du tror verkligen att det skulle göra ngn skillnad? Känner du ngn som lämnar sina barn hos den mannen?

Det jag vill få fram är att nyttan av en sådan sida är tämligen begränsad och tror faktiskt inte den hindrar ngn ifrån att begå övergrepp. Däremot så ser jag en risk med sådana sidor som klart överväger det lilla positiva som finns.
  • Micke
    Zamorak skrev 2008-11-27 17:32:02 följande:
    Inget e omöjligt, och vem vet ... kanske redan har d
    Eftersom du i tidigare inlägg inte ens vågat skriva ut länkarna så ställer jag mig mkt tveksam.
  • Micke
    Zamorak skrev 2008-11-27 17:36:35 följande:
    Ligger på min pres så titta du där om du vill. Behöver inte spamma tråden med samma länk hela tiden
    Jag vet att det ligger i din presentation, för det har du spammat forumet med. Däremot vågade du inte skriva länken då du inte vill få en tillsägelse.

Så du vill undvika tillsägelse på ett internetforum, men säger dig vara villig att sitta av tid i fängelse.

"Jag är skeptisk"
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän