• janne j

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

kengru skrev 2008-11-25 20:08:45 följande:
    Janne J; Men du skriver ju själv att namnen på offren inte läggs ut, så om man flyttar ifrån orten där människor kan knyta ihop en med gärningsmannen är problemet löst. Vad gäller gärningsmannen o vad som händer med honom så skiter jag blankt i det, gärningsmannen kan gott hängas ut med kort o uppgifter om bostad, varför inte telefonnummer så han inte får en lugn stund.
    Dessa brottoffer är likförbannat barn eller nära släktingar i de flesta fallen till gärningsmannen och då är det i många fall enkelt att leta rätt på vad ungarna heter ändå fast det är klart det skiter ni i så länge det inte är era egna ungar förståss
  • janne j
    kengru skrev 2008-11-25 20:17:25 följande:
    Janne J; Det vet jag mycket väl, men om man flyttar ifrån orten så finns det ingen anledning för människor på den nya orten att koppla dem samman med gärningsmannen, eller? Sen tycker jag att det är väldigt låg nivå på ett inlägg som "fast det är klart det skiter ni i så länge det inte är era egna ungar förståss" Vad vet du om mig o mina barn?
    Du skulle bara veta hur nyfiken folk är, de kollar först var gärningsmannen heter samt dennes personnummer sedan går de vidare och kollar om de kan hitta offren och tada vips har de kommit fram till att offret visst är kompis med deras egna ungar eller grannen i huset bredvid.

Sedan vidhåller jag att många här högaktningsfullt skiter i brottsoffren såvida det inte berör dem direkt eller indirekt själv.
  • janne j
    Pelargonen skrev 2008-11-25 20:32:24 följande:
    janne j skrev 2008-11-25 20:31:13 följande: Vad menar du med "skiter i"? Få brott berör ju så mycket som sexualbrott. Så nog berör offrens situation de allra flesta skulle jag tro. Hur menar du egentligen?
    Tycker man det är rätt att hänga ut gärningsmännen trots att det innebär att även offren hängs ut så skiter man uppenbarligen högaktningsfullt i just offren
  • janne j
    Zamorak skrev 2008-11-25 20:36:25 följande:
    Och om de nu e grannen eller vem som som e offer? var vill du komma me de? janne j skrev 2008-11-25 20:31:13 följande:
    Jag menar kort och gott att offret som kanske har flyttat för att glömma det de har blivit utsatt för inte direkt jublar när de inser att folk i deras närhet har blivit varse vad de har blivit utsatta för. Genom att ha varit inne på olika hemsidor där gärningsmännen och i vissa fall även brottsoffren nämns med namn. Och där offren i andra fall är väldigt enkla att spåra upp genom att göra lite efterforskningar på gärningsmannen.
  • janne j
    kengru skrev 2008-11-25 20:35:49 följande:
    Janne J; som sagt, det du skriver får nog tala mer för dig än för mig, för mig intresserar det inte alls o vad gäller andra så kan jag inte yttra mig. "Sedan vidhåller jag att många här högaktningsfullt skiter i brottsoffren såvida det inte berör dem direkt eller indirekt själv." Trisst attityd du har till dina medmänniskor, jag tycker mest synd om dig som verkar tro så lite om din omgivning, men sen är jag säkert naiv antar jag, hellre det än olycklig o negativ.
    Ta och försök sätt dig in i brottsoffrets situation ett tag och se det ur dennes synvinkel, om du skulle ha blivit utsatt för incest och sedan gör allt du kan för att glömma det, skulle du då uppskatta att folk inser vad du råkat ut för genom att de har kollat på dessa sidor där gärningsmännen hängs ut?

Svarar du ja på det så tror jag du antigen ljuger eller utgör en minoritetsgrupp.
  • janne j
    Pelargonen skrev 2008-11-25 20:41:57 följande:
    janne j skrev 2008-11-25 20:33:33 följande: Du skriver att "många här högaktningsfullt skiter i brottsoffren" med en förklaring då att "tycker man det är rätt att hänga ut gärningsmännen trots att det innebär att även offren hängs ut så skiter man uppenbarligen högaktningsfullt i just offren". Vilka är de "många" i denna tråd som har uttryckt detta?
    jag syftar på de som inte tänker längre än näsan räcker sedan är det upp till var och en att dra sina slutsatser utifrån det
  • janne j
    Zamorak skrev 2008-11-25 20:42:24 följande:
    Men nu är alla inte så korkade som du kanske e o går fram o hojtar till dom att du vet allt. janne j skrev 2008-11-25 20:39:51 följande:
    Som du säkert vet så går skvallret som en löpeld och även om inte ursprungskällan, alltså personen som först snokade fram uppgifterna säger något till offret så är risken väldigt stor att det ändå kommer fram förr eller senare.
  • janne j
    kengru skrev 2008-11-25 20:45:59 följande:
    Janne J; Nej, jag tycker inte att det är ok att människor tar reda på vem offret är om denne inte själv vill dela med sig av informationen, det har jag svarat på förut, så flytta. Om jag eller mina barn blir utsatta av någon närstående o samhället vi lever i pekar o tittar, viskar o skvallrar, så flyttar jag. Jag gör allt för att skydda mina barn, så jag flyttar till en ny ort, ev. byter efternamn, svårare är det faktiskt inte.
    Som jag redan skrivit så är risken uppenbar att det ändå kommer fram oavsett vart offret flyttar eftersom dessa sidor är lättillgängliga via nätet. Då spelar det ingen roll var man flyttar såvida man inte bor i någon grotta helt utan kontakt med omvärlden.
  • janne j
    Pelargonen skrev 2008-11-25 20:58:24 följande:
    Mmm... att få brott anmäls innebär inte att offret inte berättar för någon. Du kan inte redovisa någon källa för det påståendet, inte sant?
    Det är en viss skillnad att ett incestoffer berättar vad de varit med om till vissa väl utvalda personer och att halva stan vet om vad h*n varit utsatt för eller hur?
  • janne j
    Pelargonen skrev 2008-11-25 20:51:10 följande:
    janne j skrev 2008-11-25 20:45:47 följande: Så ditt påstående om att många här inne "skiter i brottsoffren" hade du inget belägg för alltså? Det är min egen slutsats om jag tänker längre än näsan räcker.
    Jag har aldrig sagt att jag har alla med mig bara att jag säger vad jag tycker om saken men skulle jag starta en tråd där jag frågar mig om man ska hänga ut brottsoffer på nätet till allmän beskådan så skulle de flesta svara nej. Märkligt då att det samma inte gäller i dessa fall då brottsoffren i många fall är enkla att identifiera även om de inte hängs ut direkt med namn och bild.
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän