• Micke

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Miss Q skrev 2008-12-16 22:50:52 följande:

Micke skrev 2008-12-16 22:46:54 följande:
    Så då är det helt plötsligt rätt för var och en att få inblick och bedömma? Snacka om dubbla budskap. De får väl ha särskilda instanser till sånt. Att sjukjournaler skulle komma i förundersökningar är extremt ovanligt och det vet du också. de blir dessutom ofta sekretessbelagda trots allt precis som andra div delar i domar ofta blir.
    Ja, då handlar inblicken om domstolarnas arbete och det handlar inte om att hänga ut folk. Det är stor skillnad.

Och ja, sjukjournaler kan sekretessbeläggas precis som obduktionsprotokoll. Lustigt att du ser det ena som offentlig handling medan du menar att den andra aldrig lämnas ut.
  • Micke

Miss Q skrev 2008-12-16 22:53:09 följande:

Micke skrev 2008-12-16 22:50:00 följande:
    Jag säger inte att jag litar på domarna. Bilderna ger jag föga för. Det jag säger är att jag, med hjälp av sidan, kan se att "Kalle Svensson" som bor granne med mig och mina barn enligt sidan dömts till våldtäkt mot barn och då kan jag kontrollera äktheten i det. De som finns RUNT mina barn är de som intresserar mig då vi aldrig kommer kunna hålla koll på alla pedofiler lik förbannat. Men jag kan uppmärksamma och begränsa det jag kan. Om det finns folk som sväljer det som står på sidan med hull och hår får stå för dem.
    Hur många domar har du begärt ut pga information på sidan?
  • Micke

Miss Q skrev 2008-12-16 22:57:06 följande:

Micke skrev 2008-12-16 22:53:10 följande:
    jag tycker man hänger ut folk precis lika mycket eller lite då. Vad ser jag som en offentlig handling och vad ser jag inte?
    Du ser ingen skillnad på att få ditt namn och bild publicerad på internet, där informationen kan förvanskas och du inte har ngn möjlighet att få uppgifterna korrigerade, och att dina uppgifter endast finns tillgängliga hos domstolen där felaktiga uppgifter korrigeras och uppdateras?

Du tycker att du är lika uthängd?

Sjukjournaler är enligt dig aldrig offentliga "Sjukjournaler är aldrig offentliga. "
    Medan obduktionsrapporter hävdar du ju är offentliga.

Och ingen av dem är offentlig såvida de inte hamnar i en förundersökning. Så märkligt att du har så olika syn på dem.
  • Micke

Miss Q skrev 2008-12-16 22:59:19 följande:

Micke skrev 2008-12-16 22:55:48 följande:
    Ingen. Jag har inte haft något intresse av personerna jag läst om ännu. Har inte ens läst domarna. Läser i stort sätt bara orter. En person har jag läst om som är dömd för pedofili, han bor där jag bor och jag känner tjejen som är offret. Så där vet jag att det är sant. Fast det visste jag förståss innan med.
    Så ingen som helst nytta av sidan har du haft. Känner du ngn som haft ngn nytta av sidan? Eller ngn kompis kompis kompis som haft nytta av den? Som brukar lämna sina barn till ngn av personerna på sidan?

Bortser man ifrån saker som rättssäkerhet, uthängning av offer, försvårande av rehabilitering, risken för att folk tar lagen i egna händer, etc etc och enbart ser till nyttan av sidan så är jag även där oerhört tveksam till att den gör ngn nytta.
  • Micke

Miss Q skrev 2008-12-16 23:08:23 följande:

" Nej, jag ser ingen skillnad i det. Tillgängligheten blir förståss ofantligt bredare men å andra sidan, det är ju precis det som är bra med de här sidorna. "

Ja där har du en stor skillnad, tillgängligheten. Att hamna på första sidan på aftonbladet eller på en lapp på ica, det är en stor skillnad när det gäller hur uthängd du blivit.

Även alla andra aspekter, att i ena fallet handlar det om en helt anonym hemsida som sprider uppgifter om dig och i andra fallet en domstol.
    Vad händer med de domar som överklagas och där det visar sig att de var oskydliga? Hur publiceras detta?

" Jag sa inte att sjukjournaler aldrig blir offentliga,"

Jasså? Vad står det i första meningen i inlägg 1278 då? "Sjukjournaler är aldrig offentliga"

• Micke

Miss Q skrev 2008-12-16 23:18:20 följande:

Micke: Det kan ju vara lite jobbigt. Håller dock på barnen i första hand i det här fallet fortfarande. Jag skrev att de inte var offentliga INNAN du drog upp exemplet med att de skulle vara med i en förundersökning. I samma stund som du nämde det så bekräftade jag och lade till att det är 1. ovanligt 2. sällan hela journalen 3. oftast blir sekretessbelagda i domen i alla fall. Hur var det med att plocka efter smulor?
    Så nu ser du iaf skillnaden mellan att hängas ut på internet och att domslutet finns tillgängligt hos en domstol?

Du har skrivit att belastningsregistret är offentligt, att obduktionsprotokoll är offentliga och sjukjournaler aldrig är offentliga.
    På samtliga punkter har du fått backa efter att jag har rättat dig.

Nej, nu ger jag upp. Diskussionen leder ingen vart.
  • Micke

Miss Q skrev 2008-12-16 23:25:11 följande:

Micke: Det är fortf ingen skillnad i det avseendet. Jag kanske inte plockar ut båda domarna och då vet jag ändå inte om den friande domen. Jag läste fel i första fallet vilket jag skrev. De andra har jag redan diskuterat med dig. Tycker heller inte diskussionen leder någonstans. Det är sällan konstruktivt att plocka smulor och märka ord i en diskussion. Är du alltid sån som försöker tillrättavisa dem som har en annan åsikt än du för att höja din egen personliga status? Jag står fast vid min åsikt.
    Så du ser inte skillnaden mellan att låta en myndighet handha uppgifterna och en anonym hemsida där personerna gömmer sig för att de inte vågar stå för vad de gör?
    Då förstår jag att du heller inte ser ngn risk med uthängningen.

För övrigt att jag tvingas påpeka felaktigheter är inget jag gör för att "höja min status" (?).
    Ska man föra en diskussion i ett ämne så är väl bra om man vet vad man diskuterar. Om en person då inte vem som stiftar lagarna, inte vet skillnaden på riksdag och regering eller tror att belastningsregistret är offentligt, ja då påverkar det ju givetvis detta personens inställning.
    Så det är lämpligt att man har lite grundläggande kunskaper innan man uttalar sig om ngt.
  • Micke

Miss Q skrev 2008-12-16 23:48:39 följande:

Skulle länken på något sätt få mig att ändra åsikt?
    Länken var inte riktad direkt till dig. Hade jag vänt mig till dig specifikt så hade jag börjat mitt inlägg med ett citat eller med ditt namn.

Att du skulle ändra åsikt finner jag föga troligt. Du är så inlåst på att publiceringen är något som är positivt, trots att du inte kan komma med ett endaste exempel när sajten gjort ngn som helst nytta.
  • Micke

Nu erkänner till och med de som driver sajten att de inte tänkt på konsekvenserna...

"Mannen bakom hemsidan där dömda sexbrottslingar hängs ut säger att han inte tänkt på att de som hamnar på hans lista kan komma att fly landet."

"Att en överläkare nu varnar för effekterna av uthängningen säger han kommer som en nyhet. Personerna bakom hemsidan har inte tänkt på konsekvenserna och mannen menar det är någonting de måste fundera på."

www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2217073.svd

Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän