• Micke

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

annie 77 skrev 2008-12-15 23:16:32 följande:

jag har varit inne på sidan och kollat, sveriges regering är ju emot den men sajten är lagd på en utländsk server så de kan tydligen inte göra nåt.. Jag tycker sidan är kanon bra och tycker att de ska fortsätta att uppdatera äcklen...
    Riksdagen stiftar lagar, inte regeringen.
    Regeringen ser inte heller till att lagarna upprätthålls utan det gör polis och domstol.

Att den ligger på en utländsk server ( i detta fall dansk) har ingen direkt betydelse. Kan göra det svårare att få ut information om ägaren, samt svårt att släcka ner servern. Men de personer som ligger bakom har inget övrigt juridiskt skydd genom att lägga det hela på en utländsk server jmf med att lägga innehållet på en svensk server.
  • Micke

annie 77 skrev 2008-12-16 09:35:54 följande:

Micke: Regeringen eller riksdagen eller vad det nu är, sak samma i mina ögon...spelar roll..de som styr och ställer är i alla fall emot den.. Vad jag läste på en av sidorna så ligger den inte på en dansk server utan på en amerikansk server ( usa/texas) Den sida som jag varit inne på i alla fall..
    Ser du regering och riksdag som samma sak så är det väl knappast lönt att diskutera rättssäkerhet med dig heller, så jag försöker inte ens.

Möjligt att de har bytt server ifrån danmark till usa i tron om att de då ska vara skyddade. Vilket de givetvis inte är.
  • Micke

annie 77 skrev 2008-12-16 20:49:54 följande:

Micke: rättssäkerhet är det vad vi ska diskutera nu, hur det fungerar... Nä du har rätt jag är inte så insatt i vem/vilka som gör vad?!?!? Regering eller riksdag...i det här fallet så handlar det om en sida på internet om sexualförbrytare om jag inte minns fel? Ditt sista påhopp gkorde ju inget direkt nytta om vi ska hålla oss till vad denna tråd egentligen handlar om... Du har ju egentligen inte hållt dig till ämnet utan var tvungen att påpeka och rätta mig när det gäller andra grejer som inte är så väsentligt i detta fall.. Kanske jätte viktigt för dig, vet ej.. Jag vet att regering och riksdag inte är samma sak..men eftersom ämnet handlar om en sida på internet om sexförbrytare så vara jag inte inne på att förklara eller vara noggrann på vilken av dem som var emot sidan.. Jag får ursäkta så mycket om det störde dig
    Ja, det är viktigt att känna till vem som stiftar lagar om man ska kunna diskutera huruvida den nuvarande lagstiftningen är bra eller dålig. Det är grundläggande kunskaper.
    Sen är det ju intressant vem du tror skulle ha gjort uttalandet. Jag gissar på ngn som inte alls sitter i varken riksdag eller regering, utan snarare ngn som jobbar på datainspektionen eller liknande.

Och rättssäkerheten är det centrala i frågeställningen i TS, så givetvis är det vad som diskuteras i tråden.
  • Micke

Elisabeth83 skrev 2008-12-16 22:20:35 följande:

Men får man verkligen begära ut någon annans straffregister?? Har inte orkat läsa hela tråden..
    Nej belastningsregistret är inte offentligt, så du kan inte läsa ngn annans register.

Däremot kan du begära ut enskilda domar.
  • Micke

Miss Q skrev 2008-12-16 22:24:48 följande:

Elisabeth83 skrev 2008-12-16 22:20:35 följande:
    Ja. Obduktionsprotokoll +bilder också för den delen.
    inte heller obduktionsprotokoll är normalt offentliga handlingar.
    Ingår de i en förundersökning kan de dock bli offentliga.
  • Micke

Elisabeth83 skrev 2008-12-16 22:31:29 följande:

Jag blir lite skrämd när jag läser denna tråden.. visst är det hemska brott de begått!! Men jag kan inte hjälpa att tycka att det är etiskt/moraliskt fel att hänga ut brottslingar. Är jag ensam om att tycka detta? Deras släktingar? Oskyldigt dömda som faktiskt riskeras att hängas ut?
    Nej du är inte ensam om att anse att staten ska sköta straffandet så att vi kan ha ngn form av rättssäkerhet och inte överlåta det hela till ngn ilsken (obildad) mobb.
  • Micke

Miss Q skrev 2008-12-16 22:35:43 följande:

Micke skrev 2008-12-16 22:34:13 följande:
    Vilket dem man ev skulle vilja läsa oftast gör...
    Möjligt.

Så om ngn frågar om sjukjournaler är offentliga så svarar du ja?
  • Micke

Miss Q skrev 2008-12-16 22:39:30 följande:

Micke skrev 2008-12-16 22:35:23 följande:
    Fast poängen är ju att vi som anser att det är rätt med de här sidorna inte anser att de på något sätt straffar utan bara gör allmännheten uppmärksam på dem som blivit dömda och straffade av just staten! Staten skulle ju alltid kunna göra alla dommar sekretessbelagda också för delen. Antar de inte anser att de ska mörkas...
    Vi vill ha insyn i hur domstolarna arbetar för att upprätthålla en hög rättssäkerhet.

Nu använder man dessa uppgifter på ett sätt som är att klassa som såväl förtal som brott mot personuppgiftslagen. Detta är inte tanken.

Blir ett sådant missbruk vanligt så finns det givetvis risk att insynen kommer att begränsas.
  • Micke

Miss Q skrev 2008-12-16 22:43:43 följande:

Micke skrev 2008-12-16 22:41:27 följande:
    Sjukjournaler är aldrig offentliga. Nu pratade vi om obduktionsrapporter. Och troligen skulle jag svara ja eftersom frågan troligen skulle komma efter att någon intresserat sig för ett specifikt brott. Skulle någon fråga mig om de fick plocka ut Anna 80´s obduktionsrapport så skulle jag svara nej, tror dock aldrig den frågan kommer.
    sjukjournaler kan också hamna i förundersökningen och då bli offentliga, precis som obduktionsrapporter.
  • Micke

Miss Q skrev 2008-12-16 22:44:25 följande:

Elisabeth83 skrev 2008-12-16 22:43:23 följande:
    En sida UTAN domar skulle jag förkasta. Men här är det ju svart på vitt.
    Vad vet du om att bilderna och domarnas äkthet?

Du litar helt och hållet på informationen på en anonym hemsida, där du inte ens vet om vilka som ligger bakom då de försöker gömma sin identitet så gott det går.
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän