• MammaCh

Misströsta inte vid dåligt KUB-resultat

Hej!

tack för att ni delar med er! Känns skönt i oron som är även hos oss nu efter risk 1:46 på Downs efter kubbet vi gjorde i tisdags (12+0). Nuppen såg jättebra ut (superliten vätskespalt och man kan se viktiga organ, näsben etc) och det som drar ner provet till denna hög risk är även i mitt fall blodprovet. Även barnmorskan var förvånad över resultatet, eftersom ultrat såg så bra ut. Är 33 år f.ö. Ingen ivf men insemination hemma.

Vet inte vad vi ska tycka eller tro, men blir nog inget fostervattensprov för oss. Herregud, chansen för att det ska gå bra är ju 45 av 46 om nu resultatet stämmer. och för trisomi 13 och 18 var risken 1:4800 nåt. Att göra fostervattenprov är ju också en risk. Skulel aldrig förlåta mig själv om det provet ledde till missfall och svaret sen kom tillbaks om friskt barn.. Dessutom älskar jag min lilla kotte jättemycket redan, downs eller inte!

Vad hade ni gjort? Fostervattenprov?

• MammaCh

Hm, tror nupp är lite säkrare än blodprovet. Så det borde väga över. Vi har stött och blött vår tvillingteori med vår doktor och han tycker det låter rätt troligt att jag faktiskt bar tvillingar från början och att det ena dog mycket tidigt (och att den hade downs) och att det är den tvillingens hormoner som finns kvar i mitt blodtest. Hm, vore intressant att ta nytt blodtest faktiskt, men samtidigt, nej, de här testerna har bara gjort mig orolig. Det får bli som det blir, jag älskar min lilla bebbe redan, oavsett!

• MammaCh

Ja det är sant och det vet jag. Men det jag menar är att enligt min bm så är endast nupptestet 70% säkert, endast blodprov 60% säkert. Alltså tolkar jag det som att nupp är säkrare än blodtest only. Dock är det kombinationen, kub (som vi ju gjorde) som ger mest tillförlitligt resultat. problemet för oss var att nupptestet var jättebra, jätteliten vätskespalt, fint näsben etc men att blodprovet var jättedåligt. Kombinationen blir hög rick för downs syndrom (1:46) Min bm menade att eftersom nuppet såg så bra ut och det var blodtestet som drog upp det så borde jag ändå tänka positivt då nupptestet är säkrare än blodttestet. Om man nu vill tänka positivt. Det var så jag menade. Men visst jag är medveten om risken för downs finns där.

• MammaCh

Hej!
    Nu är vi inne i vecka 25 och vår lille kille därinne är hur livlig som helst. Vet fortfarande inte om han har Downs syndrom eller ej, men en sak är säker, är superglad för att vi inte gjorde fostervattenprov. Den här tiden som är NU är också viktig och inget jag skulle vilja vara utan. Dessutom tror jag verkligen att han är frisk, men om det inte är fallet, ja då är det inte så. Vet att jag älskar honom redan, oavsett, även om jag förstås hoppas på det bästa!

• MammaCh

Justina2: Doktorn sa då i vecka 7, samt vecka 8 att han såg nåt på ultraljudsskärmen som inte borde vara där, något som "flöt" jämte vårt lilla lilla bebbe. Kanske det var en död tvilling? Nåväl, de får vi aldrig veta, gick hos en läkare som egentligen är pensionär och hade ne utrustning lika gammal som han själv. Bytte till barnmorskegruppen sen, och hade vi gått där redan från början kanske vi fåt veta vad det var som flöt omkring jämte vår bebbes fostersäck. De har betydligt bättre utrustning, man får som föräldrar tex en egen 26tums (ca) plattskärm att kolla på...

Nåväl, är nu som sagt var i vecka 25 och allt är bra med både mig och bebben, älskar honom redan hur mycket som helst, och som sagt var, downs syndrom, världen går inte under.

Tack för att du delar med dig mammapuh!

Svar på tråden Misströsta inte vid dåligt KUB-resultat