• amandus

Misströsta inte vid dåligt KUB-resultat

Hej!

För ett par veckor sedan fick jag uruselt resultat på KUB 1:38 för t 21 och 1:6 för t 13 o t 18. Detta trots att ultraljudet var fint och nackspalten var på 1,3. Det var blodprovet som drog ned resultatet. Är 40 år så det förbättrade ju inte heller direkt resultatet. Läkaren vi fick prata med sa att vid så dåliga resultat skulle han vara orolig för fostret!! Helt färdig började jag leta efter information på nätet och fick mycket tröst av andra här på familjeliv. Hittade inte en enda som bara haft dåligt blodprov där det visat sig att det varit något fel på fostret. Dessutom hittade jag flera artiklar av läkare som beskrev blodprovet som otillförlitligt vid IVF-graviditeter (som denna är). Pratade även med läkare som inte använde sig av blodprovet för att det var så vanskligt. Gjorde själv ett smärtfritt moderkaksprov och det visade inget koromosomfel på fostret. Kommer aldrig att göra KUB igen. Tycker att man får dålig information om felkällor på provet. Ville bara dela med mig av detta för att jag själv funnit oerhört mkt tröst av andra inlägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-14 11:08
    Det är svårt att råda ngn att göra det ena eller det andra, men min sambo tittade på när moderkaksprovet gjordes och kände sig väldigt lugn efteråt eftersom nålen och moderkakan var långt från fostret. Hade inget ont efter ingreppet, men kände att det var bra att ta det lugnt efteråt. Gjorde detta i v. 13. Känns underbart att slippa oroa sig för att foster ska ha mkt allvarliga kromosonavvikelser. Oroar mig i och för sig lite för att fostret dött i magen utan jag märkt det...Men den oron hade nog funnits hos mig ändå då jag innan denna graviditet haft ett par missfall.

• Svar på tråden Misströsta inte vid dåligt KUB-resultat
  • 040609

Underbart att höra! Jag väntar efter liknande resultat. Oxå 40, 1:89 efter blodprovet, 1:370 efter bara nuppen. Inte IVF. FVP i tisdags - väntar.

• leias

Så nervös ska göra kub, tog blodprov idag o ultraljud den 24. Är idag i v 10+3. Pga att jag har epilepsi och medicnerar med lamictal.

Ska försöka gå mest på ultraljudet för verkar vara många som får dåligt på kub. Är 25 år föresten.

Från 1 nov skulle alla i Örebro län bli erbjudna att göra kub-test. Jag vart rekomenderad av en läkare på spec. mödravården.

• oOrosamarängerOo

Fick oxå väldigt dåliga siffror på kub och framförallt blodprovet som drog ner det. Har gjort mkp och organscreening som inte har visat nåt, dock bara fått svar på snabbanalysen på mkp. Sökt massa information och pratat med massvis läkare och labbpersonal och många verkar tycka att blodproverna inte är helt tillförlitliga, när värdena är lägre eller högre och inget fel på barnet verkar hända allt för ofta och skapa psysisk ohälsa helt i onödan.

• mallan1973

Vill väl mest dela med mig av min KUBerfarenhet. Vi fick 1:2 pga att det var så brett i nacken. Har en helt frisk son som just nu ligger på sin lekmatta och försöker vända sig...otroligt frustrerad...

• MammaCh

Hej!

tack för att ni delar med er! Känns skönt i oron som är även hos oss nu efter risk 1:46 på Downs efter kubbet vi gjorde i tisdags (12+0). Nuppen såg jättebra ut (superliten vätskespalt och man kan se viktiga organ, näsben etc) och det som drar ner provet till denna hög risk är även i mitt fall blodprovet. Även barnmorskan var förvånad över resultatet, eftersom ultrat såg så bra ut. Är 33 år f.ö. Ingen ivf men insemination hemma.

Vet inte vad vi ska tycka eller tro, men blir nog inget fostervattensprov för oss. Herregud, chansen för att det ska gå bra är ju 45 av 46 om nu resultatet stämmer. och för trisomi 13 och 18 var risken 1:4800 nåt. Att göra fostervattenprov är ju också en risk. Skulel aldrig förlåta mig själv om det provet ledde till missfall och svaret sen kom tillbaks om friskt barn.. Dessutom älskar jag min lilla kotte jättemycket redan, downs eller inte!

Vad hade ni gjort? Fostervattenprov?

• 040609

Efter att ha gjort FVP vette' f-n om jag hade gjort det om jag vetat.... Jag har inte fått svar ännu, men börjar inse att jag är glad (utan svar!!) bara för att FVP jick bra utan katastrof (=missfall). Inget råd, utan bara min egen fundering! Efter FVP låg jag hmma och inbillade mig missfall i 2 da'r.

Känner inte till något fall där MFVP har lett till missfall, men dom säger ju 1 av 100.

• oOrosamarängerOo

Det sägs 0,5-1% missfallsrisk vid mkp och fvp, men studier har ju visat att den irl är mycket lägre än så och inte högre än de som inte gjort nåt prov.

• ejsåpåläst

Det känns som det ofta är blodprovet som drar ner resultatet, varför är det så? Är nackuppklaringen viktigare än blodprovet eller är både lika viktiga?

• MammaCh

Hm, tror nupp är lite säkrare än blodprovet. Så det borde väga över. Vi har stött och blött vår tvillingteori med vår doktor och han tycker det låter rätt troligt att jag faktiskt bar tvillingar från början och att det ena dog mycket tidigt (och att den hade downs) och att det är den tvillingens hormoner som finns kvar i mitt blodtest. Hm, vore intressant att ta nytt blodtest faktiskt, men samtidigt, nej, de här testerna har bara gjort mig orolig. Det får bli som det blir, jag älskar min lilla bebbe redan, oavsett!

• artan060914

Nej Nupp är inte säkrare än kub!
    Jag har själv fått dåliga odds med Kub och även här var det blodprovet som drog upp risken.

Men från början hette det NUPP-studien och den vidare utvecklades på så sätt att man kombinerade ett blodprov för att det vart mer tillförlitligt...

Infogar:

I ett blodprov taget mellan vecka 9-14 kan mängden av graviditetshormonet beta-hCG och moderkakshormonet PAPP-A mätas. Dessa hormoner varierar på ett speciellt sätt om fostret har Down's syndrom. På Karolinska laboratoriet kan denna analys utföras så svaret finns klart när NUPP-ultraljudet utförs. Detta kan användas till att förbättra sannolikhetsvärderingen. Metoden kallas för KUB eller CUB, vilket står för Kombinerat Ultraljud och Biokemi / Combined Ultrasound and Biochemistry

Svar på tråden Misströsta inte vid dåligt KUB-resultat