Misströsta inte vid dåligt KUB-resultat
Hej!
För ett par veckor sedan fick jag uruselt resultat på KUB 1:38 för t 21 och 1:6 för t 13 o t 18. Detta trots att ultraljudet var fint och nackspalten var på 1,3. Det var blodprovet som drog ned resultatet. Är 40 år så det förbättrade ju inte heller direkt resultatet. Läkaren vi fick prata med sa att vid så dåliga resultat skulle han vara orolig för fostret!! Helt färdig började jag leta efter information på nätet och fick mycket tröst av andra här på familjeliv. Hittade inte en enda som bara haft dåligt blodprov där det visat sig att det varit något fel på fostret. Dessutom hittade jag flera artiklar av läkare som beskrev blodprovet som otillförlitligt vid IVF-graviditeter (som denna är). Pratade även med läkare som inte använde sig av blodprovet för att det var så vanskligt. Gjorde själv ett smärtfritt moderkaksprov och det visade inget koromosomfel på fostret. Kommer aldrig att göra KUB igen. Tycker att man får dålig information om felkällor på provet. Ville bara dela med mig av detta för att jag själv funnit oerhört mkt tröst av andra inlägg.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-14 11:08
Det är svårt att råda ngn att göra det ena eller det andra, men min sambo tittade på när moderkaksprovet gjordes och kände sig väldigt lugn efteråt eftersom nålen och moderkakan var långt från fostret. Hade inget ont efter ingreppet, men kände att det var bra att ta det lugnt efteråt. Gjorde detta i v. 13. Känns underbart att slippa oroa sig för att foster ska ha mkt allvarliga kromosonavvikelser. Oroar mig i och för sig lite för att fostret dött i magen utan jag märkt det...Men den oron hade nog funnits hos mig ändå då jag innan denna graviditet haft ett par missfall.