Inlägg från: morgonsolan |Visa alla inlägg
  • morgonsolan

    "De som är adopterade borde veta bättre än att försöka hitta sina biologiska föräldrar"

    TS: Precis som många andra har sagt så tror jag att din svärmor känner sig rädd och osäker, vilket i sig är beklagligt. Det kan också vara så att hon faktiskt tror att hon skyddar sina barn på det sättet, gennom att säga sådana saker. Jag vet verkligen inte..

    Men jag har upptäckt verkliga generationsskillnader runt hela ämnet adoption den senaste tiden, det kan jag lugnt säga. En kvinna som själv adopterade barn i början av åttiotalet fällde själv kommentaren: "Vad fint att ni funderar på adoption. Det finns så många barn som behöver nya föräldrar. Det är ju mycket bättre att ta av dem menar jag.." Jag blev jätteförvånad, för jag trodde verkligen att den synen var en klysha bland okunniga människor, som inte vet att man skaffar barn för att man vill ha barn! Jag svarade henne så också, att vi främst adopterar för att vi vill ha ett barn. Hon svarade bara, fortfarande helt övertygad om sin sak, att "Men visst kan man ju kombinera den känslan med känslan av det fina i att få rädda någon!" Jag bara hoppas att hon inte säger sådana saker till sina barn. Får dem att tro att de måste känna tacksamhetsskuld.

  • morgonsolan

    Hm.. mycket mysko kommentar från en adoptivmamma till en blivande adoptivmamma. Finns helt klart mycket som den generationen inte har "pratat igenom" på samma sätt som vi i dag får göra via utbildning, adoptionsforum osv. (de hade ju inte heller fl ) På ett sätt kan man ju tycka att det är lite bra också, att synen på adoption utvecklas i en positiv riktning och att våra barn kanske får bättre förutsättningar på så vis.


    Cerdrica skrev 2008-11-13 19:21:49 följande:
    En person som idag har ett vuxet a-barn sa: "Nu när ni adopterar ska du se att du blir gravid" till mig!!! Hur kan någon som själv adopterat sprida den här myten vidare liksom. SÅ ja, jag tror Morgonsolan och några till har rätt när de säger att det kan handla om rädlsa eller generationsklyfta, ett annat sätt att se på det. Hon kan ju också ha menat att risken att man blir sårad är väldigt stor. Eller att man sårar någon/utsätter någon för risker. Eller så vet hon något som hon önskar att hennes son ska slippa veta. Det kan finnas många förklaringar men även om du är nyfiken bör det nog vara din sambo som frågar henne om detta.
  • morgonsolan

    Kan förstå det. Man kunde ju tro att hon om någon borde veta som sagt. Men jag kan bara säga, att så många som det finns representerade bland adoptivföräldrar, biologiska föräldrar, andra föräldrar, ickeföräldrar osv... så vore det ju konstigt om det inte fanns minst en lite småkorkad filur i varje grupp. Hon hade förmodligen sagt korkade saker om barn i allmänhet, hur hon än fått barn. Därför tycker jag inte att du ska låta den kommentaren ha en sårande effekt på dig längre. Sörj för hennes stackars oförmåga att tänka efter ordentligt istället..stackars kvinna .


    Cerdrica skrev 2008-11-13 21:22:05 följande:
    Ja, jag tror faktiskt att det är den kommentar som sårat mig mest faktiskt, av alla man fått. Hur kan någon som själv är a-mamma tro att det är min högsta önskan att bli gravdi, att det är det vi egentligen vill? Jaja, det är väl som du säger, det går framåt och ja, internet (och FL) gör sitt och det är ju positivt.
  • morgonsolan

    Ok, jag respekterar så klart din åsikt. Men det ligger en viss skillnad i hur du presenterar den där kombinationen av någon fint och önskan i att få bli förälder, och den äldre kvinnans kommentarer. Tycker iallafall jag!


    Vildrosen skrev 2008-11-13 22:40:20 följande:
    Morgonsolan. Jag håller med om att det finns generationsskillnader. Men när det gäller detta med att hjälpa ett barn i världen så känner jag definitivt så. Det är ett av mina argument! Det känns mycket bättre för just mig att ta hand om ett barn som redan finns och som behöver föräldrar än att producera ett nytt! Det innebär dock INTE att vårt barn ska känna tacksamhetsskuld. Jag kommer förmodligen inte ens att berätta detta för mitt barn. Parallellt med detta finns önskan att ha ett barn att leva med och uppfostra. Men min väg till barn har jag valt för att kunna hjälpa ett barn som finns i första hand.
  • morgonsolan

    Apropå detta så finns det ett par som jag och min make stött på i adoptionssammanhanget, som ÄR från ett av de länderna där det är populärt att adoptera ifrån (fast de bor nu i Sverige). De har en helt annan kulturell syn på det hela, och ville absolut adoptera ett barn från det här landet för att de kände att det var deras plikt, nu när de fått det så bra själva! Så generationsskillander, kulturella skillnader och personliga skillnader. Det finns nog inga enkla sätt att se på.. Men jag vidhåller att det största välkomnandet för ett barn i en familj, måste vara att familjen verkligen vill ha barn.


    Vildrosen skrev 2008-11-13 22:40:20 följande:
    Morgonsolan. Jag håller med om att det finns generationsskillnader. Men när det gäller detta med att hjälpa ett barn i världen så känner jag definitivt så. Det är ett av mina argument! Det känns mycket bättre för just mig att ta hand om ett barn som redan finns och som behöver föräldrar än att producera ett nytt! Det innebär dock INTE att vårt barn ska känna tacksamhetsskuld. Jag kommer förmodligen inte ens att berätta detta för mitt barn. Parallellt med detta finns önskan att ha ett barn att leva med och uppfostra. Men min väg till barn har jag valt för att kunna hjälpa ett barn som finns i första hand.
  • morgonsolan

    Jag har funderat lite över den här tråden nu.. låg vaken en stund i natt och försökte sätta mig in i svärmoderns situation. Alltså, jag blir mer och mer övertygad om det handlar om rädsla, och "ovana" över detta nya samhälle med fler möjligheter till att göra världen mindre, så att säga. Jag läste ett reportage i aftonbladet om en Thailändsk ung man som hittat sin biologiska mamma i Thailand. I texten var mamman i sverige "adoptivmamman", medan biologiska mamman kallades kort och gott "mamman". Mannen hade också fått barn, och i texten hade barnet nu fått "ny farmor och farfar" i Thailand. De skulle åka dit snart, på stor släktmiddag, den adopterade mannen, hans sambo och deras dotter. De svenska adoptivföräldrarna omnämndes inte särkilt mycket alls. Mannen sa dock att han hade haft en jättebra uppväxt här i sverige, för att vara adopterad.

    Nu vet ju vi, i vår generation, att kvällspress är kvällspress! Vi har lärt oss vad som är seriöst och inte, tillika vilka tidningar som gärna "breder ut" romantiska meningar osv. Men en lite äldre kvinna, som adopterat på sjuttiotalet, kanske blir jätterädd av att läsa om den här "mamman" och "släktmiddagen" och nya "farmorn". Hon kanske inte var beredd alls på, att sonen någon gång skulle kunna få en "annan" mamma, och tror därmed att hon ska degraderas till mindre mamma. Jag säger ABSOLUT inte att det är rätt, TS, det sin svärmor säger, men jag är benägen att förstå hennes psykologi!

    Ibland har jag också funderat över de här "spårlöst försvunnen"-programmen. Det kramas och gråts och sägs väldigt stora saker genast. Jag tänker ofta, "och hur blir det sedan?". Var det bara en träff, eller blir det band som knyts och för alltid håller sig starka? Var hamnar adoptivföräldrarna då? Jag tänker också på ett inlägg, som skrevs av en tidigare mycket aktiv och klok kvinna här på fl. Hon skrev att de föräldrarna hon hade, var de som tröstat, de som hämtat vatten på natten när hon var törstig, de som följt henne till skolan, de som följt henne i vardag, glädje, som sorg. När jag tänker på det inlägget, så känner jag att jag vill bli den personen i MITT barns liv. Den som är föräldern. Jag vill faktiskt det. Sedan får mitt barn gärna söka sina rötter, och jag ska stötta allt vad jag kan. Men om mitt adoptivbarn inte kallar mig "mamma", i vuxen ålder, utan ger det namnet till en kvinna som inte varit där, då kommer jag inte att känna mig helt lyckad som förälder.

  • morgonsolan

    Tack så enormt för ditt kloka och tänkvärda inlägg! Har just inget att skriva eller kommentera om det... vill bara säga att jag satt som naglad och läste det för att det var enormt intressant. Jag hoppas att du fortsättar att jobba med ämnet adoption och att du gör din röst hörd. Du har berättar-gåva!


    emmattias skrev 2008-12-15 18:05:09 följande:
    Jag har inte heller följt denna tråden från början men vill ändå dela med mig lite om mina personliga tankar och erfarenheter. Eftersom jag inte vet någonting alls om svärmodern är det svårt att uttala sig, men jag är ganska så säker på att det mesta handlar om rädsla och förmodligen också en del verbal klumpighet. Jag är själv adopterad och har varit ganska aktiv i olika a-sammanhang. Har bl.a varit med och arbetat fram innehållet i föräldrakursen och föreläst i den samma, medverkat i forskning och debatt om vuxna adopterade och träffat både a-föräldrar och andra släktingar. I dessa möten är det inte helt ovanligt med en viss oro. Speciellt när man träffar olika föräldrakursare. De är oroliga för att inte kunna knyta an till sitt barn, att göra fel och misslyckas som föräldrar, att barnen ska växa upp och vända sig ifrån dem osv. Det finns mycket oro och rädsla och jag tror att hos många a-föräldrar (och a-barn) är detta en oro som kan leva kvar länge om än inte så påtagligt. Jag upplever att många uttrycker oro över att helt enkelt inte känna sig som "riktiga" föräldrar, att det finns någon annan som "konkurrerar" och vars position är orubblig. Som att bio-mammam alltid kommer att vara bio-mamman men att a-föräldrarnas roll/position tilldelats av slump/Gud/ödet osv. Väldigt slarvigt uttryckt, jag vet men jag vet inte riktigt hur jag skall formulera det..tror ni förstår vad jag menar? Det jag vill komma fram till är hur som helst att jag tror att en del av svärmoderns plumpa kommentar bottnar i denna rädsla att inte riktigt räcka till. Kan även tillägga att den där ibland molande osäkerheten finns även hos a-barn. Minns hur jag i yngre tonåren kunde storma iväg och vräka ur mig ett "Du älskar mig inte på riktigt för du är inte min riktiga mamma" eller "Jag är bara ert välgörenhetsprojekt". Jätteelakt och jag skäms som en hund när jag tänker på lilla mamma.. Men i hettans ögonblick är det ju så att man tar till sådant som man vet tar skruv. Efter en sådan kommentar har man ju vunnit diskussionen för vad ska stackars mamma säga till svar..? Om hon ens har kvar talförmågan då.. Och samtidigt som det är för att trotsa och såra ordentligt så är ju ändå valet av kommentar uttryck för en viss osäkerhet, "tänk om dom inte älskar mig på riktigt" eller "undrar hur det hade varit om jag var deras biologiska barn". Och ang. kommentaren om det vietnamesiska barnet. Fantastiskt korkat sagt men dessvärre inte helt ovanligt det heller. Har träffat många a-föräldrar som vill ha/har valt barn från "vita" länder för de tror det kan bli lättare. Även där förmodligen mycket oro..vad omvärlden ska tycka, att folk ska veta att "vi är sånna som inte kan få barn på riktigt", rasism..finns säkert lika många anledningar som det finns knasiga kommentarer. Har även hört tvärt om, en a-mamma som berättade att anledningen till att de valt Vietnam var att barnen där var så söta, flickorna var så vackra och petite. Ehh..ja..genomtänkt så det skvätter om det! Speciellt med tanke på att hon sa detta till mig och jag precis stått och berättat att jag var från Korea. Ibland undrar man ju. Men så tänker jag att hon förmodligen menade det som en komplimang, att hon tyckte asiater var vackra? Eller så är det bara något jag kom på för att trösta mig själv med så jag kunde fortsätta vara professionell..
  • morgonsolan

    Ja, om oron finns, så är det inte konstigt alls att kläcka ur sig något sådant. Jag tror som sagt att TS svärmors kommentar bottnar just i oro och rädsla.

    Visst önskar man som förälder att alltid få finnas på en speciell plats i sina barns hjärtan. Men vi kan aldrig veta säkert med några barn, inte biologiska heller. Vi har alla våra barn till låns, vi kan bara förvalta och vårda kärleken så ömt det bara går och hoppas att våra barn alltid känner sig älskade och trygga hos oss.


    meimei skrev 2009-01-15 13:47:20 följande:
    Tänk om man helt plötsligt som adoptivförälder inte var värd någonting i sina barns ögon, att man plötsligt räknades bort att någon annan blev kallad mamma och jag bara var tanten från Sverige, att ens barn skulle flytta tillbaka till sina födelseländer och försvinna för alltid, att allt det man trodde var äkta helt plötsligt försvann och man stod helt enam kvar på sin ålderdom, tappade kontakten...... Om man tror att detta skulle kunna hända fast man älskar sina barn så det gör ont, då skulle väl vem som helst kunna kläcka ur sig det som TS svärmor sa! Jag hoppas att min yngsta dotter som har möjlighet, senare knyter kontakter med sin biologiska familj, men jag hoppas och tror att jag alltid kommer att finnas på en speciell plats i hennes hjärta...men det kan jag ju inte säkert veta! Jag hoppas inte att min äldsta dotter ger sig iväg till Kina för att hitta sina rötter. Där verkar sannolikheten minimal för att hon skall få napp efter biologiska släktingar utan istället bara irra runt i evigheter eller tills pengarna tar slut och bara bli grymt besviken. Jag hoppas att hon och jag istället kan resa dit och se oss omkring tillsammans! men det är ju knappast upp till mig!
Svar på tråden "De som är adopterade borde veta bättre än att försöka hitta sina biologiska föräldrar"