Inlägg från: Cerdrica |Visa alla inlägg
  • Cerdrica

"De som är adopterade borde veta bättre än att försöka hitta sina biologiska föräldrar"

Det finns två sidor av allt.

Vår sons bioföräldrar gjorde val som visade att de ville att han skulle överleva, att han skulle få en chans till ett liv hos någon annan än dem. Det tycker jag visar hur mycket det betydde för dem. Jag tänker ofta på dem och på hur svårt det måste vara att lämna ett barn och inbillar mig att de ofta tänker på honom. Men faktum är att jag inte alls vet om det är så. Det är stora skillnader i kultur och tänkande och kanske har de kunnat gå vidare utan så stor sorg som jag, som älskar den här lille pojken över allt annat, föreställer mig.

Vi kommer att stötta vår son helt och hållet om han en dag vill försöka hitta dem och vi samlar på oss allt som kan tänkas vara ledtrådar till detta. Jag förstår om man som adopterad en dag känner behovet av att försöka fylla ut luckorna i ens bakgrund (men som förälder måste man självklart också respektera om ens barn växer upp utan att vara det allra minsta intresserad). Samtidigt är det ju otroligt viktigt att vår son inser vilka konsekvenser det skulle kunna få om han mot förmodan skulle hitta dem. I Kina är det förbjudet att överge sitt barn och jag vet inte vad sonens biologiska föräldrar skulle råka ut för om det på något sätt kom fram att de gjort det.

• Cerdrica

En person som idag har ett vuxet a-barn sa: "Nu när ni adopterar ska du se att du blir gravid" till mig!!! Hur kan någon som själv adopterat sprida den här myten vidare liksom. SÅ ja, jag tror Morgonsolan och några till har rätt när de säger att det kan handla om rädlsa eller generationsklyfta, ett annat sätt att se på det.

Hon kan ju också ha menat att risken att man blir sårad är väldigt stor. Eller att man sårar någon/utsätter någon för risker. Eller så vet hon något som hon önskar att hennes son ska slippa veta. Det kan finnas många förklaringar men även om du är nyfiken bör det nog vara din sambo som frågar henne om detta.

• Cerdrica
    morgonsolan skrev 2008-11-13 21:14:50 följande:
    Hm.. mycket mysko kommentar från en adoptivmamma till en blivande adoptivmamma. Finns helt klart mycket som den generationen inte har "pratat igenom" på samma sätt som vi i dag får göra via utbildning, adoptionsforum osv. (de hade ju inte heller fl ) På ett sätt kan man ju tycka att det är lite bra också, att synen på adoption utvecklas i en positiv riktning och att våra barn kanske får bättre förutsättningar på så vis.
    Ja, jag tror faktiskt att det är den kommentar som sårat mig mest faktiskt, av alla man fått. Hur kan någon som själv är a-mamma tro att det är min högsta önskan att bli gravdi, att det är det vi egentligen vill? Jaja, det är väl som du säger, det går framåt och ja, internet (och FL) gör sitt och det är ju positivt.
Svar på tråden "De som är adopterade borde veta bättre än att försöka hitta sina biologiska föräldrar"