• Blyp

RÄDD!!!

Hejsan.

Beerätta för din barnmorska att du är rädd!! Jag sjalv var jätte rädd. Det är bra att ta tag i det nu. Ju tidigare ju bättre. Jag fick gå på Aurora och det var en bra hjälp! Jag hade inte klarat deet så bra utan!

Jag lånade böcker innan jag blev gravid, då jag alltid har varit rädd för förlossningen! Jag svimmade nästan, då jag upptäckte att jag var gravid. Det finns en bok som heter Rädd att föda. Jag kommer inte ihåg, vem som har skrivit den, men den var en stor hjälp. Det var skönt att se att jag inte var ensam.

Jag tror inte att det var en enda i min omgivning som förstod mig. Dom var mere typ: "Skärp till dig, det är naturligt att föda. Du är ju löjlig! Det har alltid fötts barn"  Men jag var inte löjlig. Det var ju något helt nytt för mig. 
    Skit i vad folk säger och tycker om räddsla. Den är mycket verklig för dig, men det finns hjälp att få!!

Min dotter är 5 veckor, och förlossningen var det finaste jag har varit med om. Självklart gjorde det ont, men det gick att hantera. Öppningsskedet var ju det mest smärtsamma. Som mensvärk typ, fast kraftigare. Krystvärken gjorde inte ont, kändes som man var jätte bajsnödig. Ville bare krysta.. Ascoolt, egentligen.. Det gjorde inte ont när huvudet kom ut, det sved lite typ. Tyckte nästen det gjorde mera ont att bli sydd efter..

Jag använde bare TENS och lustgas..

Så se till att prata med din bm om det! Lycka till och det kommer att gå bra!!

Svar på tråden RÄDD!!!